Training and professional development of pedagogical coordinators in the follow-up of students with disabilities in Caxias-MA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13259

Keywords:

educational coordinator, special education, inclusion

Abstract

This article aims to: analyze the training and professional development of pedagogical coordinators in view of the organization and inclusive educational management of people with disabilities. The methodology is qualitative, using the deductive-inductive methods, and as a research instrument the semi-structured questionnaire and as a technique the participant observation. The results indicate that the pedagogical coordinators feel difficulties due to the lack of continuing education for them and the teachers; they do not know how to develop methodological and didactic strategies that help students learn; there is a lack of support from the Municipal Department of Education, the family and the school for the monitoring of students with disabilities that may favor their social, affective and cognitive development.

References

ANDRÉ, M. E. D. A. Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus, 1995.

ARAÚJO, Denize Arouca; LIMA, Elenice Dias Ribeiro de Paula. Dificuldades enfrentadas pelo cuidador na inclusão escolar de crianças com paralisia cerebral. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 3, p. 281-303, 2011.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Decreto nº 3.298, de 20 de dezembro de 1999. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/d3298.htm

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n° 13.146, de 6 de julho de 2015. Diário oficial da República Federativa do Brasil, Brasília. 6 jul. 2015. Disponível em: http://www.camara.gov.br/sileg/integras/832529.pdf. Acesso em 23/03/2020. Acesso em: 23 mar. 2020.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP n. 1/2006, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Brasília, 2006. Disponível em: http://www.camara.gov.br/sileg/integras/832529.pdf. Acesso em: 23 mar. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Projeto de Lei nº 8.014-C, de 2010. Acrescenta parágrafo ao art. 58 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diretrizes e Bases da Educação Nacional, para assegurar a presença de cuidador na escola. Brasília: MEC, 2010. Disponível em: http://www.camara.gov.br/sileg/integras/832529.pdf. Acesso em: 23 mar. 2020.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Decreto Presidencial Lei nº 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil _03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7611.htm. Acesso em: 23 mar. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf. Acesso em: 23 mar. 2020.

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente: Lei Federal nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Rio de Janeiro: Imprensa Oficial, 2002. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8069.htm. Acesso em: 23 mar. 2020.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente, e dá outras providências. Disponível em: https://servicos.educacao.rs.gov.br/dados/saude_escolar/legislacao_eca_l8069_atualizado.pdf. Acesso em: 23 mar. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Brasília: Secretaria de Educação Especial – MEC; SEESP, 2001. p. 1-80.

BRASIL. Declaração de Salamanca e linha de ação sobre necessidades educativas especiais. 2. ed. Brasília, DF: Corde, 1997.

BRASIL. Constituição Federal 1988. Brasília: Senado, 1988.

BRIANT, Maria Emília Pires; OLIVER, Fátima Corrêa. Inclusão de crianças com deficiência na escola regular numa região do município de São Paulo: conhecendo estratégias e ações. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v. 18, n. 1, p. 141-154, jan./mar. 2012.

BUENO, José Geraldo Silveira; MELETTI, Silvia Márcia Ferreira. Os indicadores educacionais como meio de avaliação das políticas de educação especial no Brasil – 2000/2009. In: BUENO, J. G. S. Educação especial no Brasil: questões conceituais e de atualidade. 2011. p. 159-182.

COOK, Albert M; HUSSEY, Susan M. Assistive Tecnologies: Principles and Pratice, Mosby – YearBook, USA-Missouri, 1995.

COOK, Albert M.; POLGAR, Janice Miller. Assistive technologies: principles and practices. St. Louis, Missouri: Mosby – Year Book, Inc., 1995.

FUMEGALLI, Rita de Cássia de Ávila. Inclusão escolar: o desafio de uma educação para todos? Ijuí, 2012. Disponível em: https://bibliodigital.unijui.edu.br/items/11d48667-ac81-40e6-96d8-44316c51e9fe. Acesso em: 23 mar. 2020.

GARRIDO, Elsa. Espaço de formação continuada para o professor-coordenador. In: BRUNO, E. B. G.; ALMEIDA, L. R.; CHRISTOV, L. H. S. (org.). O coordenador pedagógico e a formação docente. 9. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2008.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

HAMDAN, Amer Cavalheiro; PEREIRA, Ana Paula de Almeida. Avaliação neuropsicológica das funções executivas: considerações metodológicas. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 22, n. 3, p. 386-393, 2009.

HAMDAN, Amer Cavalheiro; PEREIRA, Ana Paula Almeida de; RIECHI, Tatiana Izabele Jaworski de Sá. Avaliação e reabilitação neuropsicológica: desenvolvimento histórico e perspectivas atuais. Interação em Psicologia, Curitiba, 2011, n. 15, n. especial, p. 47-58. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/psicologia/article/viewFile/25373/17001. Acesso em: 23 mar. 2020.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Informações Geográficas. 2021. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ma/caxias/panorama. Acesso em: 12 jul. 2022.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos: inquietações e buscas. Curitiba: Editora da UFPR, 2001.

LIBÂNEO, José Carlos; OLIVEIRA, João Ferreira de; TOSCHI, Mirza Seabra. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

MACHADO, Maria A. de Medeiros. O plano decenal e os compromissos de Jomtien. In: INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Educação para todos: a avaliação da década. Brasília: MEC; Inep, 2000.

MANTOAN, Maria Teresa Égler; SANTOS, Maria T. Teixeira dos. Atendimento educacional especializado: políticas públicas e gestão nos municípios. São Paulo: Moderna, 2010.

MANTOAN, Maria Teresa Égler. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer ? São Paulo: Moderna, 2003.

MAZEAU, Michèle; POUHET, Alain. Neuropsychologie et troubles des apprentissages. Paris: Masson, 2005.

MELLO, Elena Maria Billig; GRAZZIOTIN, Clotilde Panciera. Aproximações entre educação infantil e neurociência: formação acadêmico-profissional de coordenadoras pedagógicas. Revista Contexto & Educação, ano 35, n. 111, maio/ago. 2020. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/issue/view/233. Acesso em: 15 abr. 2022.

MELTZER, L. Lynn. Promoting executive function in the classroom. New York: Guilford Press, 2010.

MENDES, Enicéia Gonçalves. A radicalização do debate sobre inclusão escolar no Brasil. Rev. Bras. de Educação, v. 11, n. 33, p. 387-405, 2006.

NASCIMENTO, Franc-lane Sousa Carvalho do. O trabalho do pedagogo nos IFS: uma busca pela qualidade da educação profissional tecnológica. Revista Eixo, Brasília, v. 3, n. 1, jan. 2014.

OLIVEIRA, Juscilene da Silva; GUIMARÃES, Márcia Campos Moraes. O papel do coordenador pedagógico no cotidiano escolar. Revista Cientifica do Centro de Ensino Superior Almeida Rodrigues, 2013. p. 97-98, 101.

PAZ, Cláudia Terra do Nascimento; WISCH, Tásia Fernanda. Ser professor na perspectiva inclusiva: saberes, fazeres e compromissos em uma tríade formativa. Revista Contexto & Educação, ano 37, n. 116, jan./abr. 2022. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/issue/view/253. Acesso em: 14 abr. 2022.

PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza et al. O coordenador pedagógico: aportes à proposição de políticas públicas. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 147, p. 754-771, set./dez. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v42n147/06.pdf. Acesso em: 23 mar. 2020.

ROPOLI, Edilene Aparecida et al. A educação especial na perspectiva da inclusão escolar: a escola comum inclusiva. Brasília: Ministério Federal de Educação Especial; Fortaleza: Universidade Federal do Ceará, 2010. p. 1-42. V. 1.

SCHRAMM, Fermin Roland; BRAZ, Marlene. Introdução à bioética. Disponível em: http://www.ghente.org/bioetica/index.htm. Acesso em: 23 mar. 2020.

SILVA, Michelle Mayara Praxedes. Inclusão de alunos com deficiência no sistema regular de ensino: uma análise das publicações da Revista Nova Escola. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Monografia) –Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2011.

WCEFA. Declaração Mundial sobre Educação para Todos: plano de ação de satisfazer das necessidades básicas de aprendizagem. 1990. Disponível em: https://abres.org.br/wp-content/uploads/2019/11/declaracao_mundial_sobre_educacao_para_todos_de_marco_de_1990.pdf. Acesso em: 23 mar. 2020.

ZILLMER, Eric A.; SPIERS, Mary V.; CULBERTSON, William C. Principles of Neuropsychology. 2. ed. Australia: United States, 2008.

Published

2024-01-02

How to Cite

do Nascimento, F.-L. S. C., Morais, J. de S., & Carvalho Filha, F. S. S. (2024). Training and professional development of pedagogical coordinators in the follow-up of students with disabilities in Caxias-MA. Context and Education Journal, 39(121), e13259. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13259

Issue

Section

Educação, ambiente e saúde