Teaching knowledge within the scope of the Universidade Aberta do Brasil (UAB) system
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13319Keywords:
Distance education, teaching knowledge, knowledge base for teaching, Universidade Aberta do Brasil SystemAbstract
The objective of this article is to investigate the constitution of the knowledge base for teaching of teachers who work or have worked in distance education within the scope of the Universidade Aberta do Brasil (UAB System). The research made use of methodological triangulation, which involves multiple methods, sources of collection and forms of analysis. In particular, data were collected through virtual questionnaires with 677 teachers. Subsequently, semi-structured interviews were carried out with 8 professionals. The analysis used quantitative and qualitative approaches. About the results, the research identifies that the knowledge of teachers come from different sources, namely: professional experience, peer relationships, research in the area, etc. In addition, the knowledge base for teaching comprises content, pedagogical and technological knowledge, as well as the amalgamation constituted by the intersection between them. Therefore, the technological pedagogical content knowledge is important to understand the teaching performance in distance education.
References
MILL, Daniel. Sobre o conceito de polidocência ou sobre a natureza do processo de trabalho pedagógico na educação a distância. In: MILL, Daniel; RIBEIRO, Luis R. C.; OLIVEIRA, Marcia R. G. (org.). Polidocência na Educação a Distância: múltiplos enfoques. São Carlos: EdUFSCar, 2014. p. 25-42.
MILL, Daniel; RIBEIRO, Luis R. de C.; OLIVEIRA, Marcia R. G. Trabalho docente na educação contemporânea: saberes e prática pedagógica presencial e virtual. In: MILL, Daniel; MACIEL, Cristiano (org.). Educação a distância: elementos para pensar o ensino-aprendizagem contemporâneo. São Paulo: EdUFMT, 2013. p. 103-124.
MISHRA, P.; KOEHLER, M. J. Technological Pedagogical Content Knowledge: a framework for teacher knowledge. In: Teachers College Record, v. 108, n. 6, jun. 2006, p. 1.017-1.054. Disponível em: http://one2oneheights.pbworks.com/f/MISHRA_PUNYA.pdf. Acesso em: 21 jul. 2022.
MIZUKAMI, Maria da G. N. Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman. Revista Educação, Santa Maria, v. 29, n. 2, p. 1-11, jul./dez. 2004. Disponível em: http://coralx.ufsm.br/revce/revce/2004/02/a3.htm. Acesso em: 5 dez. 2021.
NOVELLO, Tanise Paula; LAURINO, Débora Pereira; VANIEL, Berenice Vahl. Professores e tutores a distância – o emergir na práxis pedagógica. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 27, n. 88, p. 244-262, 2013. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/401. Acesso em: 2 maio 2022.
SAGGIOMO, Leandro da Silva; PEREIRA, Elaine Corrêa. Educação a distância: interfaces motivacionais e reflexivas das ações de formação continuada. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 34, n. 108, p. 287-302, 2019. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/7593. Acesso em: 2 maio 2022.
SHULMAN, Lee S. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, Cambridge, v. 57, n. 1, p. 1-21, fev. 1987.
SHULMAN, Lee. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 4, n. 2, p. 196-229, dez. 2014. Disponível em: http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/293/297. Acesso em: 12 dez. 2021.
SILVA, Rosalina C. da. A falsa dicotomia qualitativo-quantitativo: paradigmas que informam nossas práticas de pesquisa. In: ROMANELLI, Geraldo; BIASOLI-ALVES, Zélia M. M. (org.). Diálogos metodológicos sobre prática de pesquisa. Ribeirão Preto: Legis Summa, 1998. p. 159-174.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
TARDIF, Maurice; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, Campinas, v. 21, n. 73, p. 209-244, dez. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302000000400013&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 3 dez. 2021.
VELOSO, B. G. Organização do trabalho docente na educação a distância: implicações da polidocência no contexto da Universidade Aberta do Brasil (UAB). 2018. 214 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos. 2018.
ZEICHNER, Kenneth M. Uma análise crítica sobre a "reflexão" como conceito estruturante na formação docente. Educação & Sociedade, Campinas, v. 29, n. 103, p. 535-554, maio. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v29n103/12.pdf. Acesso em: 18 jan. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).