The inventory of plants as a possibility for reducing botanical blindness since elementary school
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13344Keywords:
Biodiversity, Botanical blindness, Basic Education, TeachingAbstract
Plants are responsible for the survival of most species. Despite this, even with such importance, vegetables are still undervalued in basic education. In a phenomenon described as botanical blindness, plants are barely perceived in a natural environment or in everyday life. In this work, we sought to analyze the manifestations of botanical blindness and the possibilities of overcoming this phenomenon by valuing the knowledge of plant biodiversity. To this end, an activity entitled "Botanical Inventory" was proposed, aimed at the 6° Year of Elementary School and applied in a public school located in the urban area of Santa Maria/RS. To analyze the possible effects of the didactic strategy, pre-test and post-test instruments entitled "Stop Vegetal" were applied. The pre-test mean was 18 species cited, with a standard deviation of 9.68. In the post-test, the mean was 23 species cited and the standard deviation was 12.72. The students showed to recognize a greater number of plant species after the application of the Botanical Inventory, starting to observe more plants in its environment. This result indicates that didactic activities that contextualize botany to the student’s reality can contribute to the reduction of botanical blindness and greater recognition of plant biodiversity.
References
ALTHAUS-OTTMANN, M. M.; CRUZ, M. J. R.; FONTE, N. N. Diversidade e uso das plantas cultivadas nos quintais do Bairro Fanny, Curitiba, PR, Brasil. Revista Brasileira de Biociências, Porto Alegre, v. 9, n. 1, p. 39-49, 2011. Disponível em: http://www.ufrgs.br/seerbio/ojs/index.php/rbb/article/view/1646. Acesso em: 21 jun. 2021.
BALDING, M.; WILLIAMS, K. J. H. Plant blindness and the implications for plant conservation. Conservation Biology, Washington, v. 30, n. 6, p. 1.192-1.199, 2016. DOI: https://doi.org/10.1111/cobi.12738. Acesso em: 21 jun. 2021.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
CHEVALLARD, Y. La transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique Grupo Editor, 2005.
CHRISTENHUSZ, M. J. M.; BYNG, J. W. The number of known plants species in the world and its annual increase. Phytotaxa, Auckland, v. 261, n. 3, p. 201-217, 2016. DOI: https://doi.org/10.11646/phytotaxa.261.3.1. Acesso em: 21 jun. 2021.
DE FARIAS FILHO, E. N. Percepções dos alunos sobre a utilização de uma área verde como espaço não formal para o ensino de botânica. Experiências em Ensino de Ciências, v. 14, n. 3, p. 556-568, 2019. Disponível em: https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/287. Acesso em: 25 nov. 2022.
DE SOUZA, I. P.; DA SILVA, V. R.; DE SOUZA MACIEL, E. R. A horta e jardim florido, uma experiência de aprendizagem em classes multisseriadas. Revista Eletrônica Mutações, v. 8, n. 14, p. 189-192, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/relem/article/view/3589. Acesso em: 25 nov. 2022.
DIAS, G. F. Atividades interdisciplinares de educação ambiental. São Paulo: Global Editora e Distribuidora, 2015.
DOS SANTOS, R. E.; DE MACEDO, G. E. L. Aprendizagem significativa de conceitos botânicos em uma classe de jovens e adultos: análise dos conhecimentos prévios. Contexto & Educação, Ijuí, v. 32, n. 101, p. 105-124, 2017. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2017.101.105-124. Acesso em: 21 jun. 2021.
FERREIRA, A. P. N. L.; FERREIRA, M. L.; FRANCOS, M. S.; MOLINA, S. M. G. Espaços residenciais urbanos e suas implicações na conservação da biodiversidade. In: BENINI, S. M.; ROSIN, J. A. R. G. (org.). Estudos urbanos: uma abordagem interdisciplinar da cidade contemporânea. 1. ed. Tupã: Anap, 2015. p. 349-361.
FORZZA, R. C.; BAUMGRATZ, J. F. A.; BICUDO, C. E. M.; CANHOS, D. A. L.; CARVALHO JR., A. A.; COELHO, M. A. N.; COSTA, A. F.; COSTA, D. P.; HOPKINS, M. G.; LEITMAN, P. M.; LOHMANN, L. G.; LUGHADHA, E. N.; MAIA, L. C.; MARTINELLI, G.; MENEZES, M.; MORIM, M. P.; PEIXOTO, A. L.; PIRANI, J. R.; PRADO, J.; QUEIROZ, L. P.; SOUZA, S.; SOUZA, V. C.; STEHMANN, J. R.; SYLVESTRE, L. S.; WALTER, B. M. T.; ZAPPI, D. C. New brazilian floristic list highlights conservation challenges. BioScience, Herndon, v. 62, n. 1, p. 39-45, 2012. DOI: https://doi.org/10.1525/bio.2012.62.1.8. Acesso em: 12 jun. 2021.
GIAM, X.; BRADSHAW, C. J. A.; TAN, H. T. W.; SODHI, N. S. Future habitat loss and the conservation of plant biodiversity. Biological Conservation, Washington, v. 143, n. 7, p. 1.594-1.602, 2010. DOI: https://doi.org/10.1016/j.biocon.2010.04.019. Acesso em: 10 jul. 2021.
HERSHEY, D. R. A historical perspective on problems in botany teaching. The American Biology Teacher, Berkeley, v. 58, n. 6, p. 340-347, 1996. DOI: https://doi.org/10.2307/4450174. Acesso em: 15 jun. 2021.
HERSHEY, D. R. Plant blindness: “We have met the enemy and he is us”. Plant Science Bulletin, St. Louis, v. 48, n. 3, p. 78-85, 2002. Disponível em: http://botanicaonline.com.br/geral/arquivos/Hershey.2002.pdf. Acesso em: 12 jun. 2021.
KERSHAW JR., J. A.; DUCEY, M. J.; BEERS, T. W.; HUSCH, B. Forest mensuration. New York: John Wiley & Sons, 2016.
KRASILCHIK, M. Prática de biologia. São Paulo: Edusp, 1996.
MACKENZIE, C. M.; KUEBBING, S.; BARAK, R. S.; BLETZ, M.; DUDNEY, J.; MCGILL, B. M.; NOCCO, M. A.; YOUNG, T.; TONIETTO, R. K. We do not want to “cure plant blindness” we want to grow plant love. Plants, People, Planet, Richmond, v. 1, n. 3, p. 139-141, 2019. DOI: https://doi.org/10.1002/ppp3.10062. Acesso em: 12 jul. 2021.
MALHEIROS, B. T.; ROCHA, F. T. Metodologia da pesquisa em educação. São Paulo: Grupo Gen-LTC, 2011.
MERHY, T. S. M.; SANTOS, M. G. A etnobotânica motivando o ensino de ciências no Ensino Fundamental. Revista Práxis, Volta Redonda, v. 9, n. 17, p. 9-22, 2017. Disponível em: http://revistas.unifoa.edu.br/index.php/praxis/article/view/676. Acesso em: 13 jul. 2021.
NASCIMENTO, A. P. B.; SILVA, M. R.; GARAVELLO, M. E. P. E.; MOLINA, S. M. G. Quintais domésticos: conhecimento, tradição e utilidades no município de Piracicaba, SP. In: WORLD CONGRESS ON ENVIRONMENTAL HEALTH, 9., 2006, Dublin. Anais [...]. Dublin: Natural Resources for the Health of Future Generations, 2006. p. 462-464.
NEVES, A.; BÜNDCHEN, M.; LISBÔA, C. P. Cegueira botânica: é possível superá-la a partir da Educação? Ciência & Educação, Bauru, v. 25, n. 3, p. 745-762, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320190030009. Acesso em: 12 jun. 2021.
OLIVEIRA, F.; PEREIRA, E.; JÚNIOR, A. P. Horta escolar, educação ambiental e a interdisciplinaridade. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 13, n. 2, p. 10-31, 2018. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n10-349. Acesso em: 25 nov.2022.
PANY, P.; LÖRNITZO, A.; AULEITNER, L.; HEIDINGER, C.; LAMPERT, P.; KIEHN, M. Using students’ interest in useful plants to encourage plant vision in the classroom. Plants, People, Planet, Richmond, v. 1, n. 3, p. 261-270, 2019. DOI: https://doi.org/10.1002/ppp3.43. Acesso em: 2 jun. 2021.
PARSLEY, K. M. Plant awareness disparity: a case for renaming plant blindness. Plants, People, Planet, Richmond, v. 2, n. 6, p. 598-601, 2020. DOI: https://doi.org/10.1002/ppp3.10153. Acesso em: 12 jun. 2021.
PÉLLICO NETTO, S.; BRENA, D. Inventário florestal. Curitiba: UFPR, 1997.
PERNA, T. A.; LAMANO-FERREIRA, A. P. N. Revisão bibliométrica sobre o cultivo de plantas medicinais em quintais urbanos em diferentes regiões do Brasil (2009-2012). Unopar Científica Ciências Biológicas e da Saúde, Londrina, v. 16, n. 1, p. 61-67, 2014. DOI: https://doi.org/10.17921/2447-8938.2014v16n1p%25p. Acesso em: 9 jun. 2021.
PROENÇA, M.; DAL-FARRA, R. A.; OSLAJ, E. Espécies nativas e exóticas no ensino de ciências: uma avaliação do conhecimento dos estudantes do ensino fundamental. Contexto & Educação, Ijuí, v. 32, n. 103, p. 213-247, 2017. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2017.103.213-247. Acesso em: 4 jun. 2021.
RAVEN, P.; EVERT, R. F.; EICHHORN, S. E. Biologia vegetal. 8. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2018.
SALATINO, A.; BUCKERIDGE, M. Mas de que te serve saber botânica? Estudos Avançados, São Paulo, v. 30, n. 87, p. 177-196, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142016.30870011. Acesso em: 9 jun. 2021.
SANDERS, D. L. Standing in the shadows of plants. Plants, People, Planet, Richmond, v. 1, n. 3, p. 130-138, 2019. DOI: https://doi.org/10.1002/ppp3.10059. Acesso em: 12 jul. 2021.
SCHWARZ, M. L.; ANDRÉ, P.; SEVEGNANI, L. A riqueza biológica do bioma Mata Atlântica nas representações das crianças. Ciência & Educação, Bauru, v. 18, n. 1, p. 155-172, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132012000100010. Acesso em: 5 jul. 2021.
SILVEIRA, R. M.; SANTOS, L. F.; FERNANDES, L. M.; FERNANDES, R. S.; CRUZ, S. C.; SANTOS, M. C. F. A horta como recurso no ensino de ciências. In: ENCONTRO REGIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA, 2., 2003, Niterói. Anais [...]. Niterói: UFF/SBEnBIO-Regional 02 (RJ/ES), 2003.
SOARES, C. P. B.; PAULA NETO, F.; SOUZA, A. L. Dendrometria e inventário florestal. 2. ed. Viçosa: Editora UFV, 2011.
TATSCH, H. M.; SEPEL, L. M. N. Ensino de botânica em espaços não formais: percepções de alunos do Ensino Fundamental em aula de campo. Investigação, Sociedade e Desenvolvimento, [S. l.], v. 11, n. 4, p. e48411427393, 2022. DOI: 10.33448/rsd-v11i4.27393. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/27393. Acesso em: 25 nov. 2022.
TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000300009. Acesso em: 3 jun. 2021.
URSI, S.; BARBOSA, P. P.; SANO, P. T., BERCHEZ, F. A. D. S. Ensino de botânica: conhecimento e encantamento na educação científica. Estudos Avançados, São Paulo, v. 32, n. 94, p. 7-24, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0002. Acesso em: 9 jun. 2021.
WANDERSEE, J. H.; SCHUSSLER, E. E. Preventing plant blindness. The American Biology Teacher, Berkeley, v. 61, n. 2, p. 82-86, 1999. DOI: https://doi.org/10.2307/4450624. Acesso em: 12 jun. 2021.
WANDERSEE, J. H.; SCHUSSLER, E. E. Toward a theory of plant blindness. Plant Science Bulletin, St. Louis, v. 47, n. 1, p. 2-9, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
