The Covid-19 pandemic and the impact on the lives of families with children with autism spectrum disorder

Authors

  • Aline Lourenço Bittencourt Fiocruz. Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Ensino em Biociências e Saúde. Colégio Pedro II. https://orcid.org/0000-0002-4115-5143
  • Rosane Moreira Silva de Meirelles Fiocruz. Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Ensino em Biociências e Saúde. Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Instituto de Biologia Roberto Alcântara Gomes. https://orcid.org/0000-0002-9560-2578

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.13428

Keywords:

Autism Spectrum Disorder, Pandemic, Perceptions, Children, Carers

Abstract

The covid-19 pandemic led to a great impact in the lives of families of children with autism. Therefore, this article which aims to investigate the experience of school-age students with ASD, from the perspective of their carers, with changes in the family routine as well as to map which safety measures the families took after the flexibilization of social isolation norms. This study sought to understand the nuances of these routine modifications and which were the necessary adaptations throughout social isolation. The data collected showed that the maintenance of the bond and the routine are essential, as well as the importance of expanding this care to the families.

References

ALEXANDER, Franz; SELESNICK, Sheldon. Desenvolvimentos na psiquiatria infantil. In: ALEXANDER, Franz; SELESNICK, Sheldon. História da psiquiatria. São Paulo: Ibrasa, 1968. p. 478-495.

ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith; GEWANDSZNAJDER. O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. 2. ed. São Paulo: Pioneira Thomson, 2002.

APA. American Psychiatric Association. Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais – DSM-5. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2014.

ASSUMPÇÃO JR., Francisco B.; PIMENTEL, Ana Cristina M. Autismo infantil. Revista Brasileira de Psiquiatria, v. 22, suppl. 2, p. 37-39, 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-44462000000600010. Acesso em: 20 maio 2022.

BANKS-LEITE, Luci; GALVÃO, Izabel. Uma introdução à história de Victor do Aveyron e suas repercussões. In: L. BANKS-LEITE, Luci; GALVÃO, Izabel (org.). A educação de um selvagem: as experiências pedagógicas de Jean Itard. São Paulo: Cortez, 2000. p. 11-24.

BERCHERIE, Paul. A clínica psiquiátrica da criança. In: CIRINO, Oscar. Psicanálise e psiquiatria com crianças: desenvolvimento ou estrutura. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2001. p. 129-144.

BROOKS, Samantha K.; WEBSTER, Rebecca K., SMITH, Louise E.; WOODLAND, Lisa; WESSELY, Simon; GREENBERG, Neil; RUBIN, Gideon James. The psychological impact of quarantine and how to reduce it: Rapid review of the evidence. The Lancet, v. 395, n. 10227, p. 912-920, 26 fev. 2020.

CAIRO, Sandra; SANT’ANNA, Clemax Couto. Estresse em mães e cuidadoras de crianças e adolescentes com asma: um estudo sobre a frequência do estresse e fatores estressores. Cadernos Saúde Coletiva, v. 22, n. 4, p. 393-400, dez. 2014.

CHAN, A. S.; CHEUNG, M. C.; HAN, Y. M.; SZE, S. L.; LEUNG, W. W.; MAN, H. S.; TO, C. Y. Executive function deficits and neural discordance in children with Autism Spectrum Disorders. Clinical Neurophysiology: Official Journal of the International Federation of Clinical Neurophysiology, v. 120, n. 6, p. 1.107-1.115, 2009. DOI: https://doi.org/10.1016/j.clinph.2009.04.002

CHRIST, S. E. et al. Inhibitory control in children with autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, v. 37, p. 1155-1165, 2007. DOI: 10.1007/s10803-006-0259-y

CHRIST, S. E.; KESTER, L. E.; BODNER, K. E.; MILES. J. H. Evidence of selective inhibitory impairment in individuals with Autism Spectrum Disorder. Neuropsychology, v. 25, n. 6, p. 690-701, 2011.

CIRINO, Oscar. Psicanálise e psiquiatria com crianças: desenvolvimento ou estrutura. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2001.

COLIZZI, Marco; SIRONI, Elena; ANTONINI, Federico; CICERI, Marco Luigi; BOVO, Chiara; ZOCCANTE, Leonardo. Psychosocial and behavioral impact of COVID-19 in Autism Spectrum Disorder: an online parent survey. Brain Sciences, v. 10, n. 6, p. 341, 3 jun. 2020.

CONSTANTINIDIS, Terezinha Cid; PINTO, Alinne Souza. Revisão Integrativa sobre a vivência de mães de crianças com Transtorno de Espectro Autista. Revista Psicologia e Saúde, 31 maio 2019.

COURTENAY, Ken; PERERA, Bhathika. COVID-19 and People with Intellectual Disability: impacts of a pandemic. Irish Journal of Psychological Medicine, v. 37, n. 3, p. 1-21, maio 2020.

CUSINATO, Maria; IANNATTONE, Sara; SPOTO, Andrea; POLI, Mikael; MORETTI, Carlo; GATTA, Michaela; MISCIOSCIA, Marina. Stress, Resilience, and Well-Being in Italian Children and Their Parents during the COVID-19 Pandemic. International Journal of Environmental Research and Public Health, v. 17, n. 22, p. 8.297, 10 nov. 2020.

CZERMAINSKI, Fernanda Rasch; BOSA, Cleonice Alves; SALLES, Jerusa Fumagalli de. Funções executivas em crianças e adolescentes com Transtorno do Espectro do Autismo: uma revisão. Psico, v. 44, n. 4, p. 518-525, 2013.

DUNKER, Christian Ingo Lenz. Questões entre a psicanálise e o DSM. J. Psicanal., v. 47, n. 87, p. 79-107, dez. 2014. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-58352014000200006. Acesso em: 20 maio 2022.

FACION, José Raimundo. Transtornos invasivos do desenvolvimento e transtornos de comportamento disruptivo. Curitiba: Ibpex, 2005.

FERNANDES, Conceição Santos; TOMAZELLI, Jeane; GIRIANELLI, Vania Reis Diagnóstico de autismo no século XXI: evolução dos domínios nas categorizações nosológicas. Psicologia USP, v. 31, 2020.

FONTOURA, Helena Amaral da. Analisando dados qualitativos através da tematização. In: FONTOURA, Helena Amaral da. Formação de professores e diversidades culturais: múltiplos olhares em pesquisa. Niterói: Intertexto, 2011.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 24. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GADIA, Carlos A.; TUCHMAN, Roberto; ROTTA, Newra T. Autismo e doenças invasivas de desenvolvimento. Jornal de Pediatria, v. 80. n. 2, p. 83-94, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=s0021-75572004000300011&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 17 maio 2022.

GEURTS, H. M.; VERTÉ, S.; OOSTERLAAN, J.; ROEYERS, H.; SERGEANT, J. A. How specific are executive functioning deficits in attention deficit hyperactivitie disorder and autism? Journal of Child Psychology and Psychiatry, v. 45, n. 4, p. 836-854, 2004.

GRANDIN, Temple; GRAY, Carol. Autism in Lockdown: expert tips and insights on coping with the COVID-19 pandemic. Arlington, Texas: Future Horizons, 2020.

JENNER, Elizabeth; WILSON, Kate; ROBERTS, Nia. Coronavírus: um livro para crianças. 1. ed. São Paulo: Brinque-Book, 2020.

KANNER, Leo. Autistic disturbances of affective contact. Nervous Child, v. 2, p. 217-250, 1943.

KANNER, Leo. Psiquiatría infantil y pediatria. In: KANNER, Leo. Psiquiatría infantil. Buenos Aires: Editorial Psique, 1966. p. 45-52.

KILINÇASLAN, A.; MUKADDES, N. M.; KÜÇÜKYAZICI, G. S.; GÜRVIT, H. Assessment of executive/attentional performance in Asperger’s Disorder. Turkish Journal of Psychiatry, p. 1-10, 2010.

KLIN, Ami. Autismo e Síndrome de Asperger: uma visão geral. Revista Brasileira de Psiquiatria, v. 28, suppl. 1, p. s3-11, maio, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-4446200600050000. Acesso em: 21 maio 2022.

LANDA, R. J.; GOLDBERG, M. C. Language, Social and Executive Functions in High Functioning Autism: A Continuum of Performance. Journal of Autism and Developmental Disorders, v. 35, n. 5, p. 557-573, 2010.

LIMA, Cláudia Bandeira. As perturbações do espectro do autismo: diagnóstico. In: LIMA, Cláudia Bandeira (org.). Perturbações do espectro do autismo: manual prático de intervenção. 2. ed. Lisboa: Lidel, 2015. p. 1-11.

LUPPI, G. S.; TAMANAHA, A. C.; PERISSINOTO, J. A análise das funções executivas no autismo infantil: um estudo preliminar. Temas em Desenvolvimento, v. 14, n. 79, p. 32-36, 2005.

MARFINATI, Anahi Canguçu; ABRÃO, Jorge Luís Ferreira. Um percurso pela psiquiatria infantil: dos antecedentes históricos à origem do conceito de autismo. Estilos da Clínica, v. 19, n. 2, p. 244-62, ago. 2014. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-71282014000200002&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 21 maio 2022.

MARTINHAGO, Fernanda; CAPONI, Sandra. Controvérsias sobre o uso do DSM para diagnósticos de transtornos mentais. Physis: Revista de Saúde Coletiva, v. 29, n. 2, p. 1-19, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/physis/a/4CXZ3jQsv8d7KjPb5HGy5Sb/?lang=pt#. Acesso em: 21 maio 2022.

MATSUKURA, Telma Simões; MARTURANO, Edna Maria; OISHI, Jorge; BORASCHE, Graciele. Estresse e suporte social em mães de crianças com necessidades especiais. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 13, n. 3, p. 415-428, dez. 2007.

MEC. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº 5, aprovado em 28 de abril de 2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da pandemia da covid-19. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1º jun. 2020. Seção 1, p. 32. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 20 maio 2022.

MISQUIATTI, Andréa Regina Nunes; BRITO, Maria Claudia; FERREIRA, Fernanda Terezinha Schmidtt; ASSUMPÇÃO JR., Francisco Baptista. Sobrecarga familiar e crianças com transtornos do espectro do autismo: perspectiva dos cuidadores. Revista Cefac, v. 17, n. 1, p. 192-200, fev. 2015.

NARZISI, A. Handle the autism spectrum condition during the coronavirus (COVID-19) stay at home period: ten tips for helping parents and caregivers of young children. Brain Sci, v. 10, p. 207, 2020.

PAZ, Claudia; WISCH, Tassia. Ser professor na perspectiva inclusiva: saberes, fazeres e compromissos em uma tríade formativa. Contexto & Educação, Ijuí, RS: Editora Unijuí, v. 37, n. 116, p. 9-22, 2022.

PESSOTTI, Isaias. Deficiência mental: da superstição à ciência. São Paulo: Edusp, 1984.

PFEFFERBAUM, Betty; NORTH, Carol S. Mental Health and the Covid-19 Pandemic. New England Journal of Medicine, v. 383, n. 6, p. 510-512, 13 abr. 2020.

PINTO, A. S.; CONSTANTINIDIS, T. Cid. Revisão Integrativa sobre a Vivência de Mães de Crianças com Transtorno de Espectro Autista. Rev. Psicol. Saúde, v. 12, n. 2, p. 89-103, jun. 2020. DOI: 10.20435/pssa.v0i0.799

PÓSTEL, Jacques; QUÉTEL, Claude. Historia de la psiquiatría. In: PÓSTEL, Jacques; QUÉTEL, Claude. Nacimiento de la psiquiatría infantil (destinos de la idiocia, origen de las psicosis). Cidade do México: Fondo de Cultura Económica, 1987. p. 507-525.

ROBINSON, S.; GODDARD, L.; DRITSCHEL, B.; WISLEY, M.; HOWLIN, P. Executive functions in children with Autism Spectrum Disorders. Brain and Cognition, v. 71, p. 362-368, 2009.

ROSE, Larry Todd; ROUHANI, Parisa; FISCHER, Kurt W. The Science of the Individual. Mind, Brain, and Education, v. 7, n. 3, p. 152-159, ago. 2013.

SHAW, Gisele S. L.; OLIVEIRA, Letícia M. Oficinas interdisciplinares remotas: o ensino de ciências para pessoas com transtorno do espectro autista e a busca pela inclusão. Contexto & Educação, v. 37, n. 116, p. 164-182, 2022. DOI: 10.21527/2179-1309.2022.116.12427. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/12427. Acesso em: 31 mar. 2022.

SASSAKI, Romeu Kazumi. Nada sobre nós, sem nós: da integração à inclusão. Parte 1. Revista Nacional de Reabilitação, n. 57, p. 8-16, jul./ago. 2007.

VAN EYLEN, L.; BOETS, B.; STEYAERT, J.; EVERS, K.; WAGEMANS, J; NOENS, I. Cognitive flexibility in autism spectrum disorder: explaining the inconsistencies? Research in Autism Spectrum Disorders, v. 5, p. 1.390-1.401, 2011.

VARGAS, Rosanita Moschini; SCHMIDT, Carlo. Autismo e esquizofrenia: compreendendo diferentes condições. In: EDUCASUL, 7., 2011. Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: EducaSul, 2011. Disponível em: https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/373/2019/02/Rosanita-Moschini-Vargas.pdf. Acesso em: 15 maio 2022.

XAVIER, Jucineide Silva; MARCHIORI, Thais; SCHWARTZMAN, José Salomão. Pais em busca de diagnóstico de Transtorno do Espectro do Autismo para o filho. Psicologia – Teoria e Prática, v. 21, n. 1, p. 154-169, 2019.

YAO, Hao; CHEN, Jian-Hua; XU, Yi-Feng. Patients with mental health disorders in the COVID-19 epidemic. The Lancet Psychiatry, v. 7, n. 4, abr. 2020.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamentos e métodos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.

Published

2023-08-24

How to Cite

Bittencourt, A. L., & de Meirelles, R. M. S. (2023). The Covid-19 pandemic and the impact on the lives of families with children with autism spectrum disorder. Revista Contexto &Amp; Educação, 38(120), e13428. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.13428

Issue

Section

Educação, ambiente e saúde