The city as a learning space: From culture to tourism - the heritage of Bom Princípio/RS, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.13440Abstract
The article presents the path from which the research "THE CITY AS A SPACE FOR LEARNING" emerged and, one of the first territories that was configured, the learning project called "From culture to tourism: the heritage of Bom Princípio", developed by students from sixth year of a public school in the city of Bom Princípio - RS. The problem that gave rise to the research is expressed as follows: How games and gamification can contribute to the construction of learning situations and pedagogical practices that appropriate the city as a space to promote citizen education, expressing a new type of social ecology, post-urban and atopic? The main objective was to understand the contribution of games and gamification to the development of methodologies and pedagogical practices that would make it possible to transcend the physical space of basic education schools for the city, with a view to citizen education. For the development of the research, we appropriated the cartographic method of research-intervention. As a result, the research provided elements that allowed us to understand that from the problematization of the present time, the appropriation of game elements, supported by inventive learning, the attentive recognition of / by the city, transcending, in this way, the physical space of the school for the city, which in addition to being constituted in the geographical space, expands in the digital. This provoked an expansion in the understanding of teaching and learning dwelling, enhancing Citizen Education. These elements also contributed to the systematization of what AUTOR X (2018) called inventive methodology Gamified Learning Project.
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Brasília, 2018.
BOM PRINCÍPIO. Referencial Curricular da Rede de Ensino de Bom Princípio. Prefeitura Municipal de Bom Princípio. Bom Princípio, 2014.
DI FELICE, Massimo. Paisagens Pós-urbanas: O fim da experiência urbana e as formas comunicativas do habitar. São Paulo: Annablume, 2009.
DI FELICE, Massimo. NET-ATIVISMO E ECOLOGIA DA AÇÃO EM CONTEXTOS RETICULARES. In: Contemporânea: Revista de Comunicação e Cultura - v.11 – n.02 – mai-ago 2013 – p. 267-283. ISSN: 18099386 2. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/contemporaneaposcom/article/view/8235/6497. Acesso em: 24 mar. 2022.
KASTRUP, Virginia. A invenção de si e do mundo – Uma introdução do tempo e do coletivo no estudo da cognição. Campinas, São Paulo: Papirus, 1999.
KASTRUP, Virginia. O funcionamento da atenção no trabalho do cartógrafo. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virginia; ESCÓSSIA, Liliana da. Pistas do Método da Cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2015a. 32-51.
KASTRUP, Virgínia. A cognição contemporânea e a aprendizagem inventiva. In: KASTRUP, Virgínia; TEDESCO, Silvia; PASSOS, Eduardo. Políticas da Cognição. Porto Alegre: Sulina, 2015b. p. 91–110.
KASTRUP, Virginia. A Aprendizagem da Atenção na Cognição Inventiva. In: KASTRUP, Virgínia; TEDESCO, Silvia; PASSOS, Eduardo. Políticas da Cognição. Porto Alegre: Sulina, 2015c. p. 154-173.
SCHLEMMER, Eliane. Gamificação em espaços de convivência híbridos e multimodais: design e cognição em discussão. Revista FAEEBA, v. 23, p. 73-89, 2014.
SCHLEMMER, Eliane. Hibridismo, multimodalidade e nomadismo: codeterminação e coexistência para uma educação em contexto de ubiquidade. In: MILL, Danie Ribeiro Silva; PIMENTEL, Nara Maria. (Org.). Qualidade na educação: convergências de sujeitos, conhecimentos, práticas e tecnologias. 1. ed. São Carlos: EDUFCar, 2016a.
SCHLEMMER, Eliane. GAMIFICAÇÃO EM ESPAÇOS DE CONVIVÊNCIA HÍBRIDOS E MULTIMODAIS: UMA EXPERIÊNCIA NO ENSINO SUPERIOR. Relatório Técnico de Pesquisa. Processo: 408336/2013-7. Chamada Pública: Chamada 43/2013 - Ciências Humanas, Sociais e Sociais Aplicadas. 2016b.
SCHLEMMER, Eliane. PROJETOS DE APRENDIZAGEM GAMIFICADOS: Uma metodologia inventiva para a educação na cultura híbrida e multimodal. MOMENTO - Diálogos em Educação, v. 27, p. 41-69, 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/330206280_Projetos_de_aprendizagem_gamificados_uma_metodologia_inventiva_para_a_educacao_na_cultura_hibrida_e_multimodal. Acesso em: 11 jun. 2019.
SCHLEMMER, Eliane. Dossiê: Educação em contextos híbridos e multimodais. Educação Unisinos – v.23, n. 4, out-dez 2019.
SCHLEMMER, Eliane. Ecossistema de Inovação na Educação na cultura híbrida e multimodal. Relatório de Pesquisa. Porto, 2020a.
SCHLEMMER, Eliane. JOGOS e GAMIFICAÇÃO: Inventividade e Inovação na Educação? Agrinho, Curitiba, 2020b. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/352826298_JOGOS_E_GAMIFICACAO_INVENTIVIDADE_E_INOVACAO_NA_EDUCACAO. Acesso em: 11 jul. 2021.
SCHLEMMER, Eliane; LOPES, Daniel Queiroz. Avaliação da aprendizagem em processos gamificados: desafios para apropriação do método cartográfico. In: ALVES, L.; COUTINHO, I. de J. (org.). Jogos digitais e aprendizagem. Campinas: Papirus, 2016. v. 1. p. 179-208.
SCHLEMMER, Eliane; MOREIRA, José António. Ampliando conceitos para o paradigma de Educação Digital OnLIFE. INTERACCOES, v. 16, p. 103-122, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.