Epistemic-methodological experiences: Questions on the field and the teaching of scientific research methodology in legal education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13669

Keywords:

Theory of Knowledge, Law, Methodology, Legal Research

Abstract

The objective of the present investigation is to understand what epistemic-methodological postures and interpretations can be raised in the field of research and social phenomena. To do so, we use some arguments based on the teaching of scientific methodology in legal education. Dialectic in nature, we focused on problematizing the production of knowledge, especially in its critical dimension, giving an interpretation and meaning to the production of knowledge. The results achieved refer to the identification of ‘decidability’ as a scientific delimitation of creativity in legal-social research. Still, regarding the need for legal research to be organized based on assumptions and techniques that allow greater fluidity in investigations. Finally, we propose an alternative metaphor to the epistemological and methodological framework linked to mere decidability, contemplating the movements of territorialization and deterritorialization of research and of the researcher.

References

ADEODATO, João Maurício. Uma teoria retórica da norma jurídica e do direito subjetivo. ed. 2. São Paulo: Noeses, 2014.

ALAMI, Sophie; DESJEUX, Dominique; GARABUAU-MOUSSAOUI, Isabelle. Os métodos qualitativos. Trad. de Luis Alberto S. Peretti. Petrópolis: Vozes, 2010.

ALUCINAÇÃO. [Compositor e intérprete] Belchior. Rio de Janeiro: PolyGram Discos, 1976. 1 CD (37 min).

ANDRÉS, Mauro Barroso; OLIVEIRA, Luiz Roberto Peel Furtado de; PINHO, Maria José de. Para conhecer o direito positivo a partir do pensar complexo. Revista Contexto e Educação, Ijuí, a. 33, n. 106, p. 100-118, set./dez. 2019. DOI10.21527/2179-309.2018.106.99-118. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/7778. Acesso em: 19 out. 2022.

BARROS, Marco Antonio Loschiavo Leme de. BARROS, Matheus de. Os desafios e os novos caminhos da pesquisa em direito no Brasil. Revista de Estudos Empíricos em Direito, vol. 5, n. 1, p. 25-48, mar. 2018.

BAUER, Martin W. Análise de conteúdo clássica: uma revisão. In: BAUER, Martin W.; GASKELL, George (org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Tradução de Pedrinho A. Guareschi. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

BAUER, Martin W.; AARTS, Bas. A construção de um corpus: um princípio para a coleta de dados qualitativos. In: BAUER, Martin W.; GASKELL, George (org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Tradução de Pedrinho A. Guareschi. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

BITTAR, Eduardo Carlos Bianca. Metodologia da pesquisa jurídica – teoria e prática da monografia para os cursos de direito. 3. ed. São Paulo: Saraiva, 2003.

BITTAR, Eduardo Carlos Bianca. O direito na pós-modernidade (e reflexões frankfurtianas). 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.

CAFÉ, Lígia; BRÄSCHER, Marisa. Organização da Informação e Bibliometria. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia, Florianópolis, n. especial, p. 54-75, jan./jun. 2008. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14709806. Acesso em: 19 nov. 2019.

CARDOSO, Fernando da Silva; CARVALHO, Mário de Faria. Questões teórico-epistemológicas à pesquisa social contemporânea: o pesquisador, o ator social e outros aspectos. Cadernos da FUCAMP, Monte Carmelo, v. 17, n. 30, p. 187-201, 2018. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/1307. Acesso em: 14 mar. 2024.

CARVALHO, Salo de. Antimanual de criminologia. 6. ed. São Paulo: Saraiva, 2015.

CASTRO JÚNIOR, Torquato de. Constitucionalização do direito privado e mitologias da legislação: código civil versus constituição. In: STAMFORD DA SILVA, Arthur. O judiciário e o discurso dos direitos humanos. Recife: Editora Universitária da UFPE, 2011.

CONSELHO NACIONAL DE SAÚDE. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Dispõe sobre o Plenário do Conselho Nacional de Saúde em sua Quinquagésima Nona Reunião Extraordinária, realizada nos dias 06 e 07 de abril de 2016, no uso de suas competências regimentais e atribuições conferidas pela Lei n o 8.080, de 19 de setembro de 1990, pela Lei n o 8.142, de 28 de dezembro de 1990, pelo Decreto n o 5.839, de 11 de julho de 2006. Brasília, DF: Ministério da Saúde, [2016]. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2016/res0510_07_04_2016.html. Acesso em: 22 jul. 2019.

DENZIN, Norman K; LINCOLN, Yvonna S. Introdução – a disciplina e prática da pesquisa qualitativa. In:______. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

DESCARTES, René. O discurso do método. Trad. de Maria Ermantina Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

FERRAZ JÚNIOR, Tércio Sampaio. A ciência do direito. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2014.

FERRAZ JUNIOR, Tercio Sampaio. Função social da dogmática jurídica. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2015.

FERRAZ JÚNIOR, Tércio Sampaio. Introdução ao estudo do direito: técnica, decisão, dominação. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2012.

GERHARDT, Tatiana Engel; SOUZA, Aline Corrêa. Unidade 1 – aspectos teóricos e conceituais. In: GERHARDT, Tatiana Engel (org.); SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

GLOCK, Hans-Johann. Dicionário Wittgenstein. Trad. de Helena Martins. Revisão Técnica de Luiz Carlos Pereira. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 1998.

GROSFOGUEL, Ramón. Racismo/sexismoepistémico, universidades occidentalizadas y los cuatro genocidios/ epistemicidios del largo siglo xvi. Tabula Rasa. Bogotá, n.19, p. 31-58, jul./dez., 2013.

GUSTIN, Miracy Barbosa de Sousa; LARA, Mariana Alves; COSTA, Mila Batista Leite Corrêa da. Pesquisa quantitativa na produção de conhecimento jurídico. Revista da Faculdade de Direito UFMG, Belo Horizonte, n. 60, p. 291-316, jan./jun. 2012.

HOYNINGEN-HUENE, Paul. Context of discovery and context of Justification. Studies in History and Philosophy of Science Part A, Grã-Bretanha, v. 18, n. 4, p. 501-515, 1987.

KUHN, Thomas S. A estrutura das revoluções científicas. Trad. de Beatriz Vianna Boeira e Nelson Boeira. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 1998.

LIMA, J. DE S.; CARNEIRO, R. N. Colonialismo do saber e suas implicações para a aplicação da lei nº 10.639/2003 nas escolas públicas. Revista Contexto & Educação, Ijuí, a. 34, n. 108, p. 42–56, maio/ago. 2019. DOI 10.21527/2179-1309.2019.108.42-56. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/8800. Acesso em: 19 out. 2022.

LIMA, Telma Cristiane Sasso de; MIOTO, Regina Célia Tamaso. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Revista Katálysis, Florianópolis, v. 10, n. esp., p. 37-45 2007.

LONDOÑO, Ana María Gómez. Hacia la codificación de un centauro de los géneros "el ensayo" como la práctica de escritura en artes. (Pensamiento), (palavra)... y obra, Bogotá (Colômbia), v. 5, n. 5, p. 22-29, jan./jun. 2011. DOI 10.17227/ppo.num5-535

MARCONDES, Danilo. Desfazendo mitos sobre a pragmática. ALCEU – Revista de Comunicação, Cultura e Política, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 38-46, jul./dez., 2000.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Amostragem e saturação em pesquisa qualitativa: consensos e controvérsias. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, v. 5, n. 7, p. 01-12, abril., 2017

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Los conceptos estructurante de la investigación cualitativa. Salud Colectiva, Buenos Aires, v. 6, n. 3, p. 251-261, set./dez., 2010.

MORAES, Vinícius de. Antologia Poética. Rio de Janeiro: Editora do Autor, 1960. 96 p.

NIETZSCHE, Friedrich. Humano, demasiado humano. Um livro para espíritos livres. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia da Letras, 2000. E-book.

NOBRE, Marcos. Apontamentos sobre a pesquisa em direito no Brasil. São Paulo: Publicações EDESP/FGV, 2004.

NOREÑA, Ana Lucía; ALCARAZ-MORENO, Noemi; ROJAS, Juan Guillermo; REBOLLEDO-MALPICA, Dinora. Aplicabilidad de los criterios de rigor y éticos en la investigación cualitativa. Aquichan, Chía (Colombia), v. 12, n. 3, p. 263-274, dez., 2012.

RAICIK, Anabel Cardoso; PEDUZZI, Luiz O. Q. Uma discussão acerca dos contextos da descoberta e da justificativa: a dinâmica entre hipótese e experimentação na ciência. Revista Brasileira de História da Ciência, Rio de Janeiro, v. 8, n. 1, p. 132-146, jan./jun., 2015.

REALE, Giovanni; ANTISERI, D. História da filosofia, 5: do romantismo ao empiriocriticismo. Trad. de Ivo Storniolo. São Paulo: Paulus, 2005.

SALDANHA, Nelson. Sobre o “direito civil constitucional”. Revista da Faculdade de Direito da UFPR, Curitiba, vol. 36, p. 87-92, 2001.

SCHWANDT, Thomas A. Três posturas epistemológicas para a investigação qualitativa: interpretativismo, hermenêutica e construcionismo social. In: DENZIN, Norman K; LINCOLN, Yvonna S. (org.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

SILVEIRA, Denise Tolfo; CÓRDOVA, Fernanda Peixoto. Unidade 2 – a pesquisa científica. In: GERHARDT, Tatiana Engel (org.); SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

WARAT, Luís Alberto. Saber crítico e senso comum teórico dos juristas. Seqüência, Florianópolis, v. 3, n. 05, p. 48-57, 1982.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Investigações filosóficas. Trad. de José Carlos Bruni. São Paulo: Editora Nova Cultural, 1999.

Published

2024-04-16

How to Cite

Almeida Neto, A. L., & Cardoso, F. da S. (2024). Epistemic-methodological experiences: Questions on the field and the teaching of scientific research methodology in legal education. Revista Contexto &Amp; Educação, 39(121), e13669. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13669

Issue

Section

Geral