Cultural interactions between immigrant children and their pairs in early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13699Keywords:
Child, Immigrant, Childhood Sociology, Early Childhood EducationAbstract
The research presented aimed to understand how cultural interactions occur between immigrant children with their pairs in times and spaces of a Municipal Early Childhood Education Center, through what the children themselves have to say. Sixteen four- and five-year-olds children participated in the study. To produce the data, observations, conversation circles, drawings, games and storytelling were used. The results, analyzed in the light of the sociology of childhood, indicate that the reception and interaction between pairs were present in the school context studied, even without the institution foreseeing specific actions for that, with play being the great mediator of these interactions, configuring as a form of language among children. It is concluded that the school has a fundamental role in the social inclusion of these children, but that it is important that they have, in addition to the right to be in school, the right to participate, to be heard and to have their culture valued.
References
BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Culturas escolares, culturas de infância e culturas familiares: as socializações e a escolarização no entretecer destas culturas. Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial p. 1059-1083, out. 2007. Disponível em: https://www. scielo.br/j/es/a/KsN57fkpqH35MtdpqcHfmZL/?format=pdf . Acesso em: 15 jun. 2021.
BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Culturas infantis: contribuições e reflexões. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 14, n. 43, p. 645-667, set./dez. 2014. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/viewFile/1870/1774. Acesso em: 9 jun. 2021.
BORBA, Angela Meyer. Culturas da infância nos espaços-tempos do brincar: estratégias de participação e construção da ordem social em um grupo de crianças de 4-6 anos. Momento, Rio Grade, n. 18, p. 35-50, 2007. Disponível em: http://repositorio.furg.br/handle/1/606. Acesso em: 30 jun. 2021.
BORDIGNON, Sandra de Avila Farias. Inserção dos imigrantes haitianos nos contextos educativos escolares e não escolares no Oeste Catarinense. 2016. 228 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Comunitária da Região de Chapecó, Chapecó, 2016. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=3763355. Acesso em: 20 nov. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 30 jul. 2022.
CAMPOS, R. K. do N.; RAMOS, T. K. G. Recriações de papéis sociais sobre família no brincar de crianças pequenas. Educação, Santa Maria, v. 44, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao. Acesso em: 20 mar. 2022.
CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças culturais, interculturalidade e educação em direitos humanos. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, n. 118, p. 235-250, jan./mar., 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/QL9nWPmwbhP8B4QdN8yt5xg/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 jul. 2022.
CAVALCANTI, L; OLIVEIRA, T.; SILVA, B. G. Relatório Anual 2021 – 2011-2020: uma década de desafios para a imigração e o refúgio no Brasil. Série Migrações. Observatório das Migrações Internacionais; Ministério da Justiça e Segurança Pública/ Conselho Nacional de Imigração e Coordenação Geral de Imigração Laboral. Brasília, DF: OBMigra, 2021. Disponível em: https://portaldeimigracao.mj.gov.br/pt/dados/relatorios-a. Acesso em: 20 mar. 2022.
CORSARO, Willian A. Sociologia da Infância. Porto Alegre: Artmed, 2011.
ELHAJJI, Mohammed; ESCUDERO, Camila. WEBDIÁSPORA: Migrações, TICs e memória coletiva. Revista Observatório, v. 2, n. 5, p. 334-363, 25 dez. 2016. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2401. Acesso em: 15 jun. 2022.
FURLAN, A. S; LIMA, M; LIMA, M. C. Culturas infantis: a reiteração e as concepções de tempo na Educação Infantil. Revista de zero a seis, v. 21, n. 39, p. 81-98, jan./jun. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/1980-512.2019v21n39p81/38582. Acesso em: 5 jun. 2021.
GALVÃO, Edna Maria. Memória Social e Transdisciplinaridade. Revista Morpheus – Estudos Interdisciplinares em Memória Social, Rio de Janeiro, v. 7, n. 13, 2015. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/morpheus/article/view/4816. Acesso em: 15 jun. 2022.
GONDAR, Jô. Memória individual, memória coletiva, memória social. Revista Morpheus – Estudos Interdisciplinares em Memória Social, Rio de Janeiro, v. 7, n. 13, 2015. Disponível em: http://seer.unirio.br/morpheus/article/view/4815. Acesso em: 15 jun. 2022.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Brinquedos e brincadeiras na Educação Infantil. In: SEMINÁRIO NACIONAL: CURRÍCULO EM MOVIMENTO – Perspectivas Atuais, 1., Anais [...]. Belo Horizonte: Ministério da Educação, 2010, p. 1-20. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2010-pdf/7155-2-3-brinquedos-brincadeiras-tizuko-morchida/file. Acesso em: 30 jul. 2022.
LIRA, Natali Alves Barros; RUBIO, Juliana de Alcântara Silveira. A importância do brincar na educação infantil. Revista Eletrônica Saberes da Educação, São Roque, v. 5, n. 1, 2014. Disponível em: http://docs.uninove.br/arte/fac/publicacoes_pdf/educacao/v5_n1_2014/Natali.pdf. Acesso em: 20 jun. 2022.
MELLO, Suely Amaral. Letramento e alfabetização na Educação Infantil, ou melhor, formação da atitude leitora e produtora de textos nas crianças pequenas. In: VAZ, A. F.; MONN. C. M. (orgs.). Educação infantil e sociedade: questões contemporâneas. Nova Petrópolis: Nova Harmonia, p. 75-87, 2012.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
NASCIMENTO, C. T. do; BRANCHER, V.R; OLIVEIRA, V.F. A Construção Social do Conceito de Infância: algumas interlocuções históricas e sociológicas. Contexto & educação: Unijuí, nº 79 Jan./Jun.47-63, 2008. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/1051. Acesso em: 01/09/2022.
OLIVEIRA, Catarina Sales; MENDES, Andreia. Brincar ao gênero: socialização e igualdade na educação pré-escolar. Ex æquo, n. 36, 2017, p. 167-186. Disponível em: https://exaequo.apem-estudos.org/files/2017-12/10-catarina-sales-oliveira-andreia-mendes.pdf. Acesso em: 25 jun. 2022.
OLIVEIRA, Valéria Fortes de. Cenários Lúdicos: Protagonismo Infantil em Distintos Ambientes da Nova Santa Marta. Contexto & Educação: Unijuí, nº 78, Jul./Dez, 2007.
Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.b/index.php/contextoeducacao/article/view/ 1068. Acesso em 01/09/2022.
PEREZ, Gomez Angel. La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Madrid: Morata, 1998.
SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Currículo Base da Educação Infantil e do Ensino Fundamental do Território Catarinense. Florianópolis: SED, 2019. Disponível em: http://www.cee.sc.gov.br/index.php/downloads/documentos-diversos/curriculo-base-do-territorio-catarinense. Acesso em: 30 jul. 2022.
SANTANA, Alexsandro Junior de. Portas abertas, janelas fechadas: um estudo de caso sobre imigrantes e refugiados em uma escola pública. 2020. 184 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2020. Disponível em: https://bibliotecatede.uninove.br/bitstream/tede/2230/2/Alexsandro%20Junior%20de%20Santana.pdf. Acesso em: 26 nov. 2020.
SANTOS, Sandro Vinicius Sales dos; SILVA, Isabel de Oliveira e. Crianças na educação infantil: a escola como lugar de experiência social. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 42, n. 1, p. 131-150, jan./mar. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/P4VsRVFtJyFWp9mTnLrx9Hm/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 20 jun. 2022.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Imaginário e culturas da Infância. SARMENTO, M.J. Imaginário e culturas da infância. Cadernos de Educação, v. 12, n. 21, p. 51-69, 2003. http://titosena.faed.udesc.br/Arquivos/Artigos_infancia/Cultura%20na%20Infancia.pdf.Disponível em: Acesso em: 20 jul. 2021.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. Educ. Soc., Campinas, v. 26, n. 91, p. 361-378, maio/ago. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/3PLsn8PhMzxZJzvdDC3gdKz/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 25 abr. 2021.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Culturas Infantis e Interculturalidade. In: DORNELLES, Vieira Levi (org.). Produzindo pedagogias interculturais na infância. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
SILVA, Ana Paula. No hablamos español! Crianças bolivianas na educação infantil paulistana. 2014. 179 f. Dissertação (Mestrado em Educação e Saúde na Infância e Adolescência) – Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2014. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=1302589. Acesso em: 20 nov. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
