Cultural interactions between immigrant children and their pairs in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13699

Keywords:

Child, Immigrant, Childhood Sociology, Early Childhood Education

Abstract

The research presented aimed to understand how cultural interactions occur between immigrant children with their pairs in times and spaces of a Municipal Early Childhood Education Center, through what the children themselves have to say. Sixteen four- and five-year-olds children participated in the study. To produce the data, observations, conversation circles, drawings, games and storytelling were used. The results, analyzed in the light of the sociology of childhood, indicate that the reception and interaction between pairs were present in the school context studied, even without the institution foreseeing specific actions for that, with play being the great mediator of these interactions, configuring as a form of language among children. It is concluded that the school has a fundamental role in the social inclusion of these children, but that it is important that they have, in addition to the right to be in school, the right to participate, to be heard and to have their culture valued.

References

BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Culturas escolares, culturas de infância e culturas familiares: as socializações e a escolarização no entretecer destas culturas. Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial p. 1059-1083, out. 2007. Disponível em: https://www. scielo.br/j/es/a/KsN57fkpqH35MtdpqcHfmZL/?format=pdf . Acesso em: 15 jun. 2021.

BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Culturas infantis: contribuições e reflexões. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 14, n. 43, p. 645-667, set./dez. 2014. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/viewFile/1870/1774. Acesso em: 9 jun. 2021.

BORBA, Angela Meyer. Culturas da infância nos espaços-tempos do brincar: estratégias de participação e construção da ordem social em um grupo de crianças de 4-6 anos. Momento, Rio Grade, n. 18, p. 35-50, 2007. Disponível em: http://repositorio.furg.br/handle/1/606. Acesso em: 30 jun. 2021.

BORDIGNON, Sandra de Avila Farias. Inserção dos imigrantes haitianos nos contextos educativos escolares e não escolares no Oeste Catarinense. 2016. 228 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Comunitária da Região de Chapecó, Chapecó, 2016. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=3763355. Acesso em: 20 nov. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 30 jul. 2022.

CAMPOS, R. K. do N.; RAMOS, T. K. G. Recriações de papéis sociais sobre família no brincar de crianças pequenas. Educação, Santa Maria, v. 44, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao. Acesso em: 20 mar. 2022.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças culturais, interculturalidade e educação em direitos humanos. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, n. 118, p. 235-250, jan./mar., 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/QL9nWPmwbhP8B4QdN8yt5xg/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 jul. 2022.

CAVALCANTI, L; OLIVEIRA, T.; SILVA, B. G. Relatório Anual 2021 – 2011-2020: uma década de desafios para a imigração e o refúgio no Brasil. Série Migrações. Observatório das Migrações Internacionais; Ministério da Justiça e Segurança Pública/ Conselho Nacional de Imigração e Coordenação Geral de Imigração Laboral. Brasília, DF: OBMigra, 2021. Disponível em: https://portaldeimigracao.mj.gov.br/pt/dados/relatorios-a. Acesso em: 20 mar. 2022.

CORSARO, Willian A. Sociologia da Infância. Porto Alegre: Artmed, 2011.

ELHAJJI, Mohammed; ESCUDERO, Camila. WEBDIÁSPORA: Migrações, TICs e memória coletiva. Revista Observatório, v. 2, n. 5, p. 334-363, 25 dez. 2016. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2401. Acesso em: 15 jun. 2022.

FURLAN, A. S; LIMA, M; LIMA, M. C. Culturas infantis: a reiteração e as concepções de tempo na Educação Infantil. Revista de zero a seis, v. 21, n. 39, p. 81-98, jan./jun. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/1980-512.2019v21n39p81/38582. Acesso em: 5 jun. 2021.

GALVÃO, Edna Maria. Memória Social e Transdisciplinaridade. Revista Morpheus – Estudos Interdisciplinares em Memória Social, Rio de Janeiro, v. 7, n. 13, 2015. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/morpheus/article/view/4816. Acesso em: 15 jun. 2022.

GONDAR, Jô. Memória individual, memória coletiva, memória social. Revista Morpheus – Estudos Interdisciplinares em Memória Social, Rio de Janeiro, v. 7, n. 13, 2015. Disponível em: http://seer.unirio.br/morpheus/article/view/4815. Acesso em: 15 jun. 2022.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Brinquedos e brincadeiras na Educação Infantil. In: SEMINÁRIO NACIONAL: CURRÍCULO EM MOVIMENTO – Perspectivas Atuais, 1., Anais [...]. Belo Horizonte: Ministério da Educação, 2010, p. 1-20. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2010-pdf/7155-2-3-brinquedos-brincadeiras-tizuko-morchida/file. Acesso em: 30 jul. 2022.

LIRA, Natali Alves Barros; RUBIO, Juliana de Alcântara Silveira. A importância do brincar na educação infantil. Revista Eletrônica Saberes da Educação, São Roque, v. 5, n. 1, 2014. Disponível em: http://docs.uninove.br/arte/fac/publicacoes_pdf/educacao/v5_n1_2014/Natali.pdf. Acesso em: 20 jun. 2022.

MELLO, Suely Amaral. Letramento e alfabetização na Educação Infantil, ou melhor, formação da atitude leitora e produtora de textos nas crianças pequenas. In: VAZ, A. F.; MONN. C. M. (orgs.). Educação infantil e sociedade: questões contemporâneas. Nova Petrópolis: Nova Harmonia, p. 75-87, 2012.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

NASCIMENTO, C. T. do; BRANCHER, V.R; OLIVEIRA, V.F. A Construção Social do Conceito de Infância: algumas interlocuções históricas e sociológicas. Contexto & educação: Unijuí, nº 79 Jan./Jun.47-63, 2008. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/1051. Acesso em: 01/09/2022.

OLIVEIRA, Catarina Sales; MENDES, Andreia. Brincar ao gênero: socialização e igualdade na educação pré-escolar. Ex æquo, n. 36, 2017, p. 167-186. Disponível em: https://exaequo.apem-estudos.org/files/2017-12/10-catarina-sales-oliveira-andreia-mendes.pdf. Acesso em: 25 jun. 2022.

OLIVEIRA, Valéria Fortes de. Cenários Lúdicos: Protagonismo Infantil em Distintos Ambientes da Nova Santa Marta. Contexto & Educação: Unijuí, nº 78, Jul./Dez, 2007.

Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.b/index.php/contextoeducacao/article/view/ 1068. Acesso em 01/09/2022.

PEREZ, Gomez Angel. La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Madrid: Morata, 1998.

SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Currículo Base da Educação Infantil e do Ensino Fundamental do Território Catarinense. Florianópolis: SED, 2019. Disponível em: http://www.cee.sc.gov.br/index.php/downloads/documentos-diversos/curriculo-base-do-territorio-catarinense. Acesso em: 30 jul. 2022.

SANTANA, Alexsandro Junior de. Portas abertas, janelas fechadas: um estudo de caso sobre imigrantes e refugiados em uma escola pública. 2020. 184 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2020. Disponível em: https://bibliotecatede.uninove.br/bitstream/tede/2230/2/Alexsandro%20Junior%20de%20Santana.pdf. Acesso em: 26 nov. 2020.

SANTOS, Sandro Vinicius Sales dos; SILVA, Isabel de Oliveira e. Crianças na educação infantil: a escola como lugar de experiência social. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 42, n. 1, p. 131-150, jan./mar. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/P4VsRVFtJyFWp9mTnLrx9Hm/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 20 jun. 2022.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Imaginário e culturas da Infância. SARMENTO, M.J. Imaginário e culturas da infância. Cadernos de Educação, v. 12, n. 21, p. 51-69, 2003. http://titosena.faed.udesc.br/Arquivos/Artigos_infancia/Cultura%20na%20Infancia.pdf.Disponível em: Acesso em: 20 jul. 2021.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. Educ. Soc., Campinas, v. 26, n. 91, p. 361-378, maio/ago. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/3PLsn8PhMzxZJzvdDC3gdKz/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 25 abr. 2021.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Culturas Infantis e Interculturalidade. In: DORNELLES, Vieira Levi (org.). Produzindo pedagogias interculturais na infância. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

SILVA, Ana Paula. No hablamos español! Crianças bolivianas na educação infantil paulistana. 2014. 179 f. Dissertação (Mestrado em Educação e Saúde na Infância e Adolescência) – Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2014. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=1302589. Acesso em: 20 nov. 2020.

Published

2024-08-21

How to Cite

Santolin, V., dal Magro, M. L. P., & Marques, C. M. (2024). Cultural interactions between immigrant children and their pairs in early childhood education. Context and Education Journal, 39(121), e13699. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13699

Issue

Section

Interculturalidade e Educação