The use of the padlet application as a digital pedagogical ressourcer to mediate learning in technological education
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13754Keywords:
Technological Education, Educational technology, Educational Practices, PadletAbstract
The use of digital technologies in pedagogical practices are included in the regulations of Brazilian legislation and this makes possible current teaching and learning activities. In view of the emerging need to use electronic resources, this article intends to analyze an academic exercise mediated by mean of digital wall in order to contribute to the training of graduate professors in technological education. The study aimed to report an experience of pedagogical practice on the conceptualization of technological teaching and collaborative construction mediated by mean of a digital wall. As regards methodology, this is a qualitative and descriptive research, with results in content analysis. The study participants were twenty-seven masters and doctoral students attending a postgraduate course at a public higher education institution in Manaus, Amazonas. Data were collected in two different moments: during the exhibition of a video and the mediated understanding on the Padlet wall, on the internet. The results obtained demonstrated the effective collaboration between the digital resource and the mediation of knowledge. In conclusion, we highlight the possibilities of interaction of the electronic resource from the evidence established with the critical and reflective responses of the participants.
References
ALFONSO-GOLDFABER, Ana Maria. O que é história da ciência. 1ª ed. São Paulo. Brasiliense, 1994.
BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo.; TREVISANI, Fernando de Melo. Personalização e tecnologia na educação. In: BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo.; TREVISANI, Fernando de Melo (Org.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, Edição do Kindle, 2015.
BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico. Tradução de Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 5 ed. Tradução de Luís Antero Rosa e Augusto Pinheiro. Lisboa, Edições 70, 2018.
BAZZO, Walter Antônio. Ciência, tecnologia e sociedade: e o contexto da educação tecnológica. 3ª ed. rev. Florianópolis. Ed. da UFSC, 2011.
BAZZO, Walter Antonio; SOUZA, Ana Cristina Ribeiro. Cruzando os caminhos da Educação Tecnológica com a equação civilizatória. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, v.8, p. 1-14, n. jan/dez, 2022.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES. Nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica. Institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília: Diário Oficial da União, 23/dez, 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BAUER, Martins W. AARTS, Bas. A construção do corpus: um princípio para a coleta de dados qualitativos. In BAUER, Martin W.; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Tradução de Pedrinho Guareschi. 13 ed. Petrópolis: RJ: Vozes, 2015.
BUSH, Vannevar. As we may think. Atlantic Monthly, USA, v. 176, n.1, p. 101-108, 1945. Disponível em: https://www.theatlantic.com/magazine/archive/1945/07/as-we-may-think/303881/ Acesso em: 14 abr. 2022.
CARVALHO, Silva Meirilany Pereira; SANTOS, Marcelo Anderson Batista. Tecnologias digitais, mocinhas ou vilãs? olhares sobre o impacto na cognição dos estudantes. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, v. 7, p 1-17, n. jan/dez, 2021.
CASTELLS, Manuel. A galáxia da internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Tradução de Maria Luiza X. de A. Borges. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.
CEPAL; UNESCO. La educación em tiempos de la pandemia de COVID-19, 2020. Disponível em: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510_es.pdf. Acesso em: 20 abr. 2022.
DA SILVA MONTEIRO, Jean Carlos. PADLET: um novo modelo de organização de conteúdo hipertextual. Revista Encantar, Bom Jesus da Lapa, Bahia. v. 2, p. 01-11, n.jan/dez, 2020.
DOS SANTOS, Rodrigo Otávio; MOSER, Alvino; LIMA, Thereza. Hipertexto como mediador pedagógico. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 19, p. 792-808, n. 61, 2019.
EDUCAÇÃO, T. I. C. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras: TIC Educação 2020: edição COVID-19. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2021.
GERIN, Cíntia Soares; PRIOTTO, Elis Maria Teixeira Palma; MOURA, Fernanda Carminati. Geração Z: A influência da tecnologia nos hábitos e características de adolescentes. Revista Valore, v. 3, p. 726-734 (Edição Especial), 2018.
HARARI, Yuval Noah. 21 lições para o século 21. Tradução de Paulo Geiger. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e Tecnologia: o novo ritmo da informação. 8 ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.
LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência. Tradução de Carlos Irineu da Costa. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1999.
MORAN, José. Educação híbrida: um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo.; TREVISANI, Fernando de Melo (Org.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, Edição do Kindle, 2015.
MOREIRA, Marco Antônio. Metodologias de pesquisa em ensino. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2011.
NELSON, Theodor Holm. Xanalogical structure, needed now more than ever: parallel documents, deep links to content, deep versioning, and deep re-use. ACM Computing Surveys (CSUR), New York, v. 31, n. 4es, p. 1-32, 1999.
NORONHA, Evelyn Lauria; JUNIOR, José Cavalcante Lacerda. As Tecnologias Educacionais na Formação Docente. Revista Contexto & Educação, v. 37, n. 118, p. e12674-e12674, 2022.
NUNES, Andrea Karla Ferreia; DOS SANTOS LIMA, Iris Christina. Hipertexto na visão de sentidos múltiplos no mundo tecnológico. Revista EDaPECI, Sergipe, v. 18, n. 1, p. 71-76, 2018.
PACKER, Randall; JORDAN, Ken. Multimedia: From Wagner to Virtual Reality, NW Norton and Company Ltd: New York, 2001.
PEREIRA, Danilo Moura; SILVA, Girlane Santos. As Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs) como aliadas para o desenvolvimento. Cadernos de Ciências Sociais Aplicadas, Vitória da Conquista, Bahia, v. 7, p. 151-174, n. jul/dez, 2010.
PINTO, Álvaro Vieira. O conceito de tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005.
RIBEIRO, Jéssica Raquel Pereira; RANGEL, Moço Rangel.; BARCELOS, Gilmara Teixeira Barcelos. O uso pedagógico das Tecnologias Digitais: competências digitais na formação inicial de pedagogos por meio de um curso híbrido. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, v. 7, p. 1-19, n. jan./dez, 2021.
SÁNCHEZ, Olga Del Rio; OSÉS, Pablo Martínez; MARTÍNEZ-GÓMEZ, Raquel; PÉRES, Silvia M. TIC para o desenvolvimento sustentável. Recomendações de políticas públicas que garantem direitos. Montevidéu: Unesco, 2018.
SARTORI, Ademilde Silveira; HUNG, Elias Said; MOREIRA, Patrícia Justo. Uso das TICs como ferramentas de ensino e aprendizagem: notas para uma prática pedagógica educomunicativa. Caso Florianópolis 2013/2014. Revista contexto & educação, v. 31, n. 98, p. 133-152, 2016.
SILVA, Caetana Juracy Rezende; VIDOR, Alexandre; PACHECO, Eliezer; CALDAS, Luiz Augusto. Institutos Federais Lei 11.892, de 29/11/2008: comentários e reflexões. Natal: Editora IFRN, 2009.
SILVA, Selma Colonna de Oliveira. Formação Inicial de Professores e as Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação: busca de padrões orientadores. 2014. 127 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia). Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2014.
TREVISANI, Fernando de Melo (Org.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, Edição do Kindle.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Tradução: Ernani F. da Rosa. Porto Alegre: Artmed, 1998, reimpressão: 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).