The evaluation of learning during remote teaching Imposed by the Covid-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14253Keywords:
learning evaluation, science education, remote teachingAbstract
This article aims to analyze how learning was evaluated in science courses of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio de Janeiro-IFRJ during emergency remote teaching, imposed as a result of the Covid-19 pandemic. This is a qualitative study that started with a bibliographic review, which presented the panorama of the pandemic and the challenges in the area of education, as well as placed the evaluation in the context of the research. Then, the perception of teachers who work in Physics and Chemistry Licentiate courses at IFRJ on the subject was highlighted. The analysis was carried out from authors such as Freire (2014), Hoffman (2003), Luckesi (2008), Perrenoud (2000), Dantas (2017). The data showed certain advances in relation to the assessment of learning, since historically, science education has based its assessment practices on traditional teaching concepts. The use of differentiated assessment instruments to the detriment of the test, the use of technologies in the teaching and learning process are issues raised in the research that deserve to be discussed to favor the maintenance of such practices in the face-to-face, hybrid or remote context.
References
BARDIN Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Ediáres 70, 2009.
CLARO, Ana Lúcia Araújo; BARCIA, Lisandra Babiresk; PORTILHO, Evelise Maria Labatut. Prática educativa: reflexão do professor na perspectiva freiriana no contexto da pandemia: Revista Contexto & Educação, Ijuí: Editora Unijuí, v. 37, n. 116, p. 76-89, 2022. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.116.12670
COVID SAÚDE. Painel Coronavírus. 2022. Disponível em: Coronavírus Brasil (saude.gov.br). Acesso em: 1º ago. 2022.
DANTAS, Claudio; SANTOS, Flávia; MASSONI, Neusa. Ensino de Ciências Naturais nos documentos oficiais e na literatura acadêmica: uma temática com muitas questões em aberto. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 25, n. 95, p. 1-45, abr./jun. 2017.
FERNANDES, Claudia Oliveira; FREITAS, Luiz Carlos. Indagações sobre o currículo: currículo e avaliação. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria da Educação Básica, 2008.
FIOCRUZ. Vacinação contra Covid no Brasil completa um ano. 2022. Disponível em: Vacinação contra a Covid-19 no Brasil completa um ano (fiocruz.br). Acesso em: 1º ago. 2022.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
FURTADO, Cristiane; WIRZBICKI, Sandra Maria. Avaliação da aprendizagem: concepções e aspectos de licenciandos de um curso de ciências biológicas. Revista Contexto & Educação, v. 37, n. 116, p. 403-420, 2022. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.116.9666
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2008.
GREENHALGH, Trisha; KOH, Gerald Choon; CAR, Josip. Covid-19: avaliação remota em Atenção Primária à Saúde. Rev. Bras. Med. Fam. Comunidade, v. 15, n. 42, p. 2.461, 2020.
HOFFMANN. Jussara Maria. Avaliação mediadora: uma prática em construção da pré-escola à Universidade. 27. ed. Porto Alegre: Editora Mediação, 2003.
IFRJ. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro. Projeto Pedagógico dos Cursos de Graduação IFRJ. 2018. Disponível em https://portal.ifrj.edu.br/cursos-graduacao. Acesso em: 2 fev. 2022.
IFRJ. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro. Regulamento de Ensino de Graduação. 2015. Disponível em: https://portal.ifrj.edu.br/conselho-superior/2015. Acesso em: 27 abr. 2021.
IFRJ. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro. Diretrizes para o Desenvolvimento de APNPs no Âmbito dos Cursos de Graduação do IFRJ em Decorrência da Covid-19. 2021. Disponível em: https://portal.ifrj.edu.br/conselho-superior/2021. Acesso em: 22 fev. 2022.
IFRJ. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro. Diretrizes para o Desenvolvimento de APNPs no Âmbito dos Cursos de Graduação do IFRJ em Decorrência da Covid-19. 2020. Disponível em: https://portal.ifrj.edu.br/conselho-superior/2020. Acesso em: 22 fev. 2022.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 19. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2019.
MEC. Ministério da Educação. CNE aprova diretrizes para escolas durante a pandemia. Portal do Ministério da Educação. Brasília: MEC, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pec-g/33371-cne-conselho-nacional-de-educacao/90771-covid-19. Acesso em: 8 jun. 2020.
OPAS. Organização Pan Americana de Saúde. Histórico da pandemia de Covid-19. 2022. Disponível em: Histórico da pandemia de COVID-19 - OPAS/OMS | Organização Pan-Americana da Saúde (paho.org). Acesso em: 1º ago. 2022.
PERRENOUD, Philippe. A avaliação entre duas lógicas. In: PERRENOUD, Philippe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
SCHNETZLER, Roseli Pacheco. Construção do conhecimento e ensino de ciências: o modelo de transmissão-recepção e o ensino de ciências. Em Aberto, Brasília, n. 55, 1992.
VASCONCELLOS, C. S. Avaliação da aprendizagem: práticas de mudança- por uma práxis transformadora. São Paulo: Libertad, 2003.
VASCONCELOS, Maria Lucia Marcondes; BRITO, Regina Helena Pires. Conceito de educação em Paulo Freire. 5. ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2006.
VIANNA, Heraldo Marelin. Fundamentos de um programa de avaliação educacional. Meta: Avaliação, v. 1, n. 1, p. 11-27, jan./abr. 2009. DOI: https://doi.org/10.18222/eae02820032168
VILLAS BÔAS, Benigna Freitas. Avaliação formativa: em busca do desenvolvimento do aluno, do professor e da escola. In: VEIGA, Ilma Passos; FONSECA, Marília (org.). As dimensões do projeto político-pedagógico: novos desafios para a escola. Campinas: Papirus, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).