The phenomenology of Merleau-Ponty’s perception from the body and (science) education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14366

Keywords:

Phenomenology, Merleau-Ponty, Education, Science Education

Abstract

This work aims to present Merleau-Ponty's Phenomenology of Perception and Embodiment and its influences on (Science) Education. We begin by presenting Merleau-Ponty's Phenomenology of Perception, based on his understanding of Husserl's Ideas II and the influence from Gestalt theory. For Merleau-Ponty, the perception of the world can only happen from the Body, which is why his phenomenology is known as Phenomenology of Corporeality. In this, Merleau-Ponty presents three types of Body: the object body, the subject Body and the lived Body, the latter is a Body that feels, perceives, lives and experiences, therefore, it is primordial in the our relations with the world. Since it is through the Body that we experience the world, we show how it presents itself in (Science) Education. We perceive in this, the need for corporeality in the classroom to bring the perceived phenomena closer to the students’ existence. Thus, we argue that the phenomenological approach is an educational path that enables the perception of the life-school-world based on our bodily experiences, our interaction with each other and with the world in which we live.

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. 5ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

ALSOP, Steve. The body bites back!. Cultural Studies of Science Education, v. 6, n. 3, p. 611-623, 2011.

ANDRADE, Eloísa Benvenutti de. Corpo, Sensível e Natureza na última Ontologia de Merleau-Ponty. 2019. Tese (Doutorado em Filosofia), Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2019. Disponível em: https://repositorio.unifesp.br/items/1e4e806a-92cc-40aa-b5bd-ce5cccd38b74. Acesso em 19 mai. 2024.

AZEVEDO, Denis de Souza; CAMINHA, Iraquitan de Oliveira. Ser no mundo, mundo vivido e corpo próprio segundo Merleau-Ponty. Dialektiké, v. 1, n. 2, p. 15-37, 2015.

BRINKMANN, Malte. Pädagogisches (Fremd-) Verstehen. Zur Theorie und Empirie einer interkorporalen Ausdruckshermeneutik. In: BRINKMANN, M. (Eds.) Verkörperungen: (Post-)Phänomenologische Untersuchungen zwischen erziehungswissenschaftlicher Theorie und leiblichen Praxen in pädagogischen Feldern. Springer VS, Wiesbaden, 2019. p. 131-158.

BUFFON, Alessandra Daniela; NEVES, Marcos César Danhoni; PEREIRA, Ricardo Francisco. O ensino da Astronomia nos anos finais do ensino fundamental: uma abordagem fenomenológica. Ciência & Educação (Bauru), v. 28, p. e22006, 2022.

CAMINHA, Iraquitan de Oliveira. A Experiência do sentir e o sujeito da percepção em Merleau-Ponty. In: CAMINHA, I. O; SILVA, M. E. A. (Org.). Percepção, corpo e subjetividade. São Paulo: LiberArs, 2013.

CAMINHA, Iraquitan de Oliveira. 10 lições sobre Merleau-Ponty. Editora Vozes, 2019.

CAMPOS, Raul Isaias; CRUZ, Frederico Firmo de Souza; SANTOS, Paulo José Sena dos. O Uso Didático da Fenomenologia em uma disciplina de Instrumentação para o Ensino de Ciências. Experiências em Ensino de Ciências, v. 16, n. 1, p. 137-158, 2021.

CANTISTA, Maria José. Fenomenologia e percepção em Maurice Merleau-Ponty. Revista portuguesa de filosofia, v. 41, n. 4, p. 385-404, 1985.

CERBONE, David. R. Fenomenologia. Tradução de Caesar Souza. 3ª ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2014.

DUPOND, Pascal. Vocabulário de Merleau-Ponty. Tradução de Claudia Berliner. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.

HOFFMAN, Piotr. O Corpo. In: DREYFUS, Hubert L; WRATHALL, Mark A. (Orgs.). Fenomenologia e existencialismo. São Paulo: Loyola, 2012.

LARROSA, Jorge. O ensaio e a escrita acadêmica. Educação & Realidade, v. 28, n. 2, 2003.

LOBO, Huanderson Barroso; AGUIAR, José Vicente de Souza. Ensino de Ciências: O mundo vivido através dos desenhos. Revista Valore, v. 6, p. 848-860, 2021.

MACHADO, Marina Marcondes. Merleau-Ponty & a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

MACHADO, Marina Marcondes. Infância é corpo encarnado/Uma perspectiva poético-existencial para o ser criança. Childhood & philosophy, v. 12, n. 24, p. 455-468, 2016.

MAR, Maria Isabel da Costa; AGUIAR, José Vicente de Souza. A fenomenologia de Merleau-Ponty: uma abordagem teórico-metodológica para as pesquisas em Educação em Ciências. In: XIV Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2023, Caldas Novas. Anais do XIV Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Caldas Novas - Goiás: Caldas Novas- Goiás, 2023. v. 1. p. 1-9.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Signos. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Conversas, 1948. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2004.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O visível e o invisível. Tradução de José Arthur Gianotti e Amando Mora d’Oliveira. São Paulo: Perspectiva, 2014.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. Tradução de Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 5ª ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2018.

MOREIRA, Wagner Wey; GUIMARÃES, Alexandre Magno; CAMPOS, Marcus Vinicius Simões de. Escola: presença obrigatória da corporeidade. Quaestio-Revista de Estudos em Educação, v. 22, n. 3, p. 657-668, 2020.

OTREL-CASS, Kathrin. Sensory science education. Cultural, Social, and Political Perspectives in Science Education: A Nordic View, p. 179-195, 2018.

QUINTILIANO, Aimberê. Ontologia fenomenológica e educação na Infância: Uma leitura de Merleau-Ponty. Childhood & philosophy, v. 10, n. 20, p. 357-381, 2014.

RICHTER, Sandra Regina Simonis; MURILLO, Márcia Vilma. Ação de desenhar na infância como iniciação aos segredos do mundo. Childhood & philosophy, v. 16, 2020.

SANTOS, Valdirene Aparecida Araujo dos; SOUSA, Robson Simplicio de. A educação em uma abordagem fenomenológica: repercussões das experiências ontológicas na educação em ciências. Educação em Revista, v. 23, n. 1, p. 267-286, 2022.

SANTOS, José Carlos dos; REIS, Laudeth Alves dos; MOREIRA, Wagner Wey. Corporeidade aprendente na escola: por uma abordagem fenomenológica em educação. Revista Cocar, v. 14, n. 30, p. 1-21, 2020.

SCHALOW, Frank; DENKER, Alfred. Historical dictionary of Heidegger's philosophy. 2ª ed. The Scarecrow Press, 2010.

SILVA, Denis Oliveira; SOUZA, José Camilo Ramos. Ensino Das Ciências no Mundo Vivido: a partir da epistemologia de Merleau-Ponty. Saberes: Revista Interdisciplinar de Filosofia e Educação, v. 1, n. 13, p. 175-187, 2016.

SOUZA, Klédson Tiago Alves de; SOUZA, José Francisco das Chagas. Corpo-próprio: de corpo-objeto a corpo-sujeito em Merleau-Ponty. Problemata: Revista Internacional de Filosofia. v. 8, n. 2, p. 48-56, 2017a.

SOUZA, Klédson Tiago Alves de; SOUZA, José Francisco das Chagas. Corpo-próprio: caminho filosófico de Merleau-Ponty. Trilhas Filosóficas, v. 9, n. 1, p. 121-131, 2017b.

SZYBEK, Piotr. Science education–an event staged on two stages simultaneously. Science & Education, v. 11, n. 6, p. 525-555, 2002.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Ubu Editora, 2007.

Published

2024-06-04

How to Cite

dos Santos, V. A. A., & de Sousa, R. S. (2024). The phenomenology of Merleau-Ponty’s perception from the body and (science) education. Revista Contexto &Amp; Educação, 39(121), e14366. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14366

Issue

Section

Geral