University spaces and autism spectrum disorder: Social invisibility and ableism in front of human dignity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14405

Keywords:

University, Neurodiversity, Ableism, Human dignity

Abstract

The present study addresses the issue of Autistic Spectrum Disorder (ASD) at the University, on the implications of the invisibility of the person with ASD and of ableism for existential dignity, in the teaching-learning process. Performed through a systematic review of indirect data available in scientific publications, the article structures the subject in three units. The first develops the characterization of the university as a space for coexistence. The second deals specifically with Autism Spectrum Disorder and the social invisibility that accompanies it. Finally, considering the reality of the teaching-learning process, the text confronts the concepts of ableism and dignified coexistence. Among other aspects, the study indicates that, from pedagogical practices to evaluation instruments, teaching-learning demands new approaches considering the scenario of neurodiversity’s. Higher education institutions are faced with the challenge of providing training content, in a social reality guided by guarantees that, among other aspects, recognize in individuality the assumption of respect for differences. In this context, ableism represents a concept related to attitudinal barriers that compromise the existential dignity of people with ASD, a fact whose effective transformation involves the production of spaces for open and other dialogue, as well as the recognition of the positive value of differences.

References

BANDEIRA, Gabriela. Capacitismo: o que é e como afeta pessoas autistas. Genial Care, 21 dez. 2021 Disponível em: https://genialcare.com.br/blog/capacitismo/ Acesso em: Acesso em: 4 jan. 2023.

BARON, Ivan. Influenciador da inclusão, Instagram, 2023. Disponível em: https://www.instagram.com/ivanbaron/. Acesso em: 7 jan. 2023.

BAUMAN, Zygmunt. Liquid modernity. Cambridge: Polity, 2006

BOBBIO, Norberto. A era dos direitos. Rio de Janeiro: Campus, 2004.

BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina: a condição feminina e a violência simbólica. 19. ed. Tradução Matia Helena Kühner. Rio de Janeiro: Beltrand Brasil, 2021.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 4 jan. 2023.

BRASIL. Decreto nº 6.949, de 25 de Agosto de 2009. Promulga a Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e seu Protocolo Facultativo, assinados em Nova York, em 30 de março de 2007. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d6949.htm. Acesso em: 7 jan. 2023.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 4 jan. 2023.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394compilado.htm. Acesso em: 4 jan. 2023.

BRASIL. Lei nº. 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista; e altera o § 3º do art. 98 da Lei nº 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm. Acesso em: 4 jan. 2023.

BRITES, Luciana; BRITES, Clay. Mentes únicas: aprenda como descobrir, entender e estimular uma pessoa com autismo e desenvolva suas habilidades impulsionando seu potencial. São Paulo: Editora Gente, 2019.

BRITO, Ivana; HADDAD, Hamilton. A formulação do conceito de homeostase por Walter Cannon. Filosofia e História da Biologia, v. 12, n. 1, p. 99-113, 2017. Disponível em: https://www.abfhib.org/FHB/FHB-12-1/FHB-12-01-06-Ivana-Brito_Hamilton-Haddad.pdf. Acesso em: 4 jan. 2023.

BROWN, Nicole. Theorising ableism in academia. In: BROWN, Nicole; LEIGH, Jennifer (Orgs.). Ableism in academia: Theorising experiences of disabilities and chronic illnesses in higher education London: UCLPress, 2020. Disponível em: https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/10110703/ Acesso em: 10 jan. 2022.

CAREGNATO, Célia Elizabete; MIORANDO, Bernardo Sfredo; BALDASSO, Julio Cesar. Socialização acadêmica de estudantes em uma universidade pública de pesquisa: variações da experiência estudantil na relação com o capital cultural. Educar em Revista, Curitiba, v. 38, e85949, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1984-0411.85949 Acesso em: 5 jan. 2023.

COMPARATO, Fábio Konder. A afirmação histórica dos direitos humanos. São Paulo: Saraiva, 2019.

DAMÁSIO, António R. O erro de Descartes: emoção, razão e o cérebro humano. 3. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

DUBAR, Claude. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais, Porto: Porto editora, 1997.

ESTADÃO. Capacitismo: pessoas com deficiência explicam o que é e como evitá-lo. 19 out. 2020. Disponível em: https://www.estadao.com.br/emais/comportamento/capacitismo-pessoas-com-deficiencia-explicam-o-que-e-e-como-evita-lo/. Acesso em: 7 jan. 2023.

FERREIRA, Adir Luiz. Socialização na universidade: quando apenas estudar não é o suficiente. Revista Educação em Questão, v. 48, n. 34, p. 116–140, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2014v48n34ID5732. Acesso em: 15 out. 2022.

FERRETTI, Paula Carolina; BECKER Keitty Aline Wille; SOUSA, Soraya Bachmann; DOMINGUES, Maria Jose Carvalho de Souza. Maria Jose Carvalho de Souza Domingues Universidade e mercado de trabalho: relação do ensino, pesquisa, internacionalização e inovação. Revista Perspectivas Contemporâneas, v. 14, n. 3, p. 86-107, set./dez. 2019. Disponível em: https://revista.grupointegrado.br/revista/index.php/perspectivascontemporaneas/article/view/2966 . Acesso em: 7 jan. 2023.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade: a vontade de saber. Tradução Maria Thereza da Costa Albuquerque. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

FREIRE, Paulo. Educational Practice. In: HORTON, Myles; FREIRE, Paulo. We make the road by walking: conversation on education and social change. Philadelphia: Temple University Press, 1990.

KAHLO, Frida. Eu costumava achar... In: FRIDA. Direção de Julie Taymor. Produção: Handprint Entertainment; Lions Gate Films. Estados Unidos; Canadá; México: Miramax International, 2002.

LIPOVETSKY, Gilles. Hypermodern times. Malden: Polity, 2005.

LUCKESI, Cipriano; BARRETO, Elói; COSMA, José; BAPTISTA, Naidison. Fazer universidade: uma proposta metodológica. 10. ed. São Paulo: Cortez, 1998.

LUFT, Hedi Maria; MOTA, Daniela da Silva; SILVA, Camila Sousa da. Paulo Freire e o diálogo: interfaces entre a saúde pública e a educação escolar. Revista Contexto & Educação, v. 37, n. 117, p. 9–23, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.117.12882. Acesso em: 3 maio. 2023.

MARCHESAN, Andressa; CARPENEDO, Rejane Fiepke. Capacitismo: entre a designação e a significação da pessoa com deficiência. Revista Trama, v. 17, n. 40, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.48075/rt.v17i40.26199 Acesso em: 10 jan. 2023.

MELLO, Letícia Souza; CABISTANI, Luiza Griesang. Capacitismo e lugar de fala: repensando barreiras atitudinais. Revista da Defensoria Pública do Estado do Rio Grande do Sul, n. 23, p. 118–139, 2019. Disponível em: https://revistadpers.emnuvens.com.br/defensoria/article/view/112. Acesso em: 17 jan. 2023.

MODIGLIANI, Amedeo. Para pintar os olhos... In: MODIGLIANI: A paixão pela vida. Direção: Mick Davis. Produção: France 3 Cinéma. França: Universal Tv, 2004.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 4. ed. Porto Alegre: Sulina, 2011.

MOSÉ, Viviane. O homem que sabe. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014.

MOTA, Ana Carolina Wolff. Alguns apontamentos sobre transtornos de espectro do autismo e acessibilidade atitudinal. In: CAMINHA Vera Lúcia; HUGUENIN Julliane; ASSIS Lúcia M. de; ALVES Priscila Pires (Orgs.). Autismo: vivências e caminhos. São Paulo: Editora Edgard Blücher, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.5151/9788580391329 Acesso em: 7 jan. 2023.

NETTO, Letícia Rodrigues Ferreira. Capacitismo, o outro nome do preconceito e da discriminação. Navegos, [n. d., n. p.]. Disponível em: https://www.navegos.com.br/capacitismo-o-outro-nome-do-preconceito-e-da-discriminacao/ Acesso em: 7 jan. 2023.

NEUMAM, Camila. Capacitismo: entenda o que é e como evitar preconceito disfarçado de brincadeira. CNN Brasil, 2 set. 2021. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/saude/capacitismo-entenda-o-que-e-e-como-evitar-preconceito-disfarcado-de-brincadeira/. Acesso em: 7 jan. 2023.

NOZU, Washington Cesar Shoiti; BRUNO, Marilda Moraes Garcia; CABRAL, Leonardo Santos Amâncio. Inclusão no ensino superior: políticas e práticas na Universidade Federal da Grande Dourados. Psicologia Escolar e Educacional, v. 22, p. 105-113, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2175-35392018056. Acesso em: 19 jan. 2023.

NOZU, Washington Cesar Shoiti; ICASATTI, Albert Vinicius; BRUNO, Marilda Moraes Garcia. Educação inclusiva enquanto um direito humano. Inclusão Social, v. 11, n. 1, 2017. Disponível em: https://revista.ibict.br/inclusao/article/view/4076. Acesso em: 19 jan. 2023.

NUSSBAUM, Martha. Fronteiras da Justiça: deficiência, nacionalidade, pertencimento à espécie. Trad. Susana de Castro. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

ORTEGA, Francisco. O sujeito cerebral e o movimento da neurodiversidade. Mana, v. 14, n. 2, out. 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-93132008000200008 Acesso em: 8 nov. 2022.

PEREIRA, Edna Lemes Martins.; TAVEIRA, Ana Celuta Fulgêncio.; FARIA, Eliézer Marques. Complexidade e universidade. Reflexão e Ação, v. 21, n. 2, p. 6-24, 18 dez. 2013. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/3658. Acesso em: 7 jan. 2023.

RAUEN, Cristiane Vianna. O novo marco legal da inovação no Brasil: o que muda na relação ICT-Empresa? Radar: tecnologia, produção e comércio exterior, n. 43, fev. 2016. Disponível em: https://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/6048. Acesso em: 11 out. 2022.

RIOS, Clarice; ORTEGA, Francisco; ZORZANELLI, Rafaela; NASCIMENTO, Leonardo Fernandes. Da invisibilidade à epidemia: a construção narrativa do autismo na mídia impressa brasileira. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 19, p. 325-336, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1807-57622014.0146. Acesso em: 7 jan. 2023.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. A origem da desigualdade entre os homens. São Paulo: Lafonte, 2017.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da Universidade. In: SANTOS, Boaventura de Sousa. ALMEIDA FILHO, Naomar de. A universidade no século XXI: para uma universidade nova. Coimbra, out. 2008. Disponível em: https://www.boaventuradesousasantos.pt/media/A%20Universidade%20no%20Seculo%20XXI.pdfhttps://www.boaventuradesousasantos.pt/media/A Universidade no Seculo XXI.pdf Acesso em: 13 jan. 2023.

SARLET, Ingo Wolfgang. A eficácia dos Direitos Fundamentais: uma teoria geral dos direitos fundamentais na perspectiva constitucional. Porto Alegre: Livraria do Advogado, 2010.

SARMENTO, Daniel. Dignidade da pessoa humana. Conteúdo, trajetórias e metodologia. Belo Horizonte: Fórum, 2016. P.189-209.

SERRA, Dayse. Autismo, família e inclusão. Revista Polêm!ca, v. 9, n. 1, p. 40-56, 2010. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/polemica/article/view/2693. Acesso em: 5 jan. 2023.

SHAW, Gisele Soares Lemos, OLIVEIRA, Letícia Maria de. Oficinas interdisciplinares remotas: o ensino de ciências para pessoas com transtorno do espectro autista e a busca pela inclusão. Revista Contexto & Educação, v. 37, n. 116, p. 164–182, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.116.12427. Acesso em: 2 abr. 2023.

SILVA, José Maurício Rosa da. A formação em Psicologia na UFRGS e o olhar para a Pessoa com Deficiência: vivências de um aluno cego. Orientadora Jaqueline Tittoni 2020. 76 f. TCC (Graduação) – Curso de Psicologia, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/216862/001120992.pdf. Acesso em: 1 out. 2020.

SILVA, Tomaz Tadeu da; HALL, Stuart; WOODWARD, Kathyn. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

TELLES Jr., Goffredo. Direito quântico: ensaio sobre o fundamento da ordem jurídica. 7. ed. São Paulo: Juarez de Oliveira, 2003.

UNITED NATIONS. Department of Economic and Social Affairs Disability. Convention on the Rights of Persons with Disabilities (CRPD), 2022. Disponível em: https://www.un.org/development/desa/disabilities/convention-on-the-rights-of-persons-with-disabilities.html. Acesso em: 10 jan. 2023.

WEFFORT, Francisco C. Educação e política: reflexões sociológicas sobre uma pedagogia da liberdade. In: FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

WENZEL, Karine. Nem coitado, nem super-herói: cineasta combate estereótipos de pessoas com deficiência. Gauchazh, 30 maio 2019. Disponível em: https://gauchazh.clicrbs.com.br/comportamento/noticia/2019/05/nem-coitado-nem-super-heroi-cineasta-combate-estereotipos-de-pessoas-com-deficiencia-cjw997bdn00rg01oient713uz.html. Acesso em: 7 jan. 2023.

WING, Lorna. The relationship between Asperger's syndrome and Kanners's autism. Autism and Asperger syndrome. In: FRITH, Uta (Coord.). Autism and Asperger Syndrome. Cambridge University Press, 1991.

YOUNG, Iris Marion. Cinco faces da opressão. Tradução Marina Cortez. Revista Direito Público, v. 18, n. 97, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.11117/rdp.v18i97.5405. Acesso em: 7 jan. 2023.

Published

2024-06-04

How to Cite

Arrabal, A. K., Marcolla, F. A., & Stoll, S. L. (2024). University spaces and autism spectrum disorder: Social invisibility and ableism in front of human dignity. Revista Contexto &Amp; Educação, 39(121), e14405. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14405

Issue

Section

Geral