Northern writings, portraits of ariquemes: Literature and educational actions in professional education in Rondônia, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14463Keywords:
Teaching practices, Regional literature, Culture, EducationAbstract
This article, a dialogue with doctoral research, anchored in a qualitative approach, seeks to broaden the debate on pedagogical practices with literary writings from Rondônia in the curriculum of IFRO, Ariquemes Campus, more specifically, along with Technical Education inHigh School, in an attempt to be able to see the regional literature of northern Brazil with different eyes. What are the poetic rubrics of the Jamari Valley? The studies by Lajolo (1984) and Candido (1999) help to understand that Literature underlines the representations of the world and the manifestations of languages in sociocultural practices. Thus, this work seeks to bring the knowledge and cultures of the subjects from Ariquemes, in Rondônia, out of the shadows, in an effort to provide educational actions related to the rights to learning and human development in Basic Education in the western Amazon.
References
ARENDT, João Claudio. Notas sobre regionalismo Literatura regional: perspectivas conceituais. Todas as letras. V. 17, n. 2, p. 110-126, maio/ago. 2015. Disponível em: https://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tl/article/view/7121/5420. Acesso em: 04 de abril de 2023.
BALISCEI, João Paulo; CALSA, Geiva Carolina; STEIN, Vinícius. Trabalho e educação na modernidade líquida: reflexões sobre as práticas pedagógicas contemporâneas. Revista Contexto & Educação, v. 31, n. 98, p. 203–221, 2016. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/5857. Acesso em: 11 maio. 2023.
BARTHES, Roland. Aula. São Paulo: Editora Cultrix. 1977.
BORGES, Valdeci Rezende. História e Literatura: Algumas Considerações. Revista de Teoria da História. v. 3, n. 1, p. 94–109, 2014. Disponível em: https://revistas.ufg.br/teoria/article/view/28658. Acesso em: 11 maio. 2023.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 1996. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf. Acesso em: 15 de março de 2023.
BRASIL. MEC. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio Parte II - Linguagens. Brasília, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf. Acesso em: 15 de março de 2023.
______. MEC. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. PCNs+ Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, 2002. 144p.
______. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 05 de abril de 2023.
______.MEC. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. V. 1. Linguagens Códigos e suas Tecnologias. Brasília. MEC/SEB, 2006.
CANDIDO, Antônio. A Literatura e a formação do homem. Remate de Males: Revista do Departamento de Teoria Literária, n. esp., p. 81-89, 1999. Acesso em: 20 jan. 2023.
CAPPARELLI, Sérgio. 111 Poemas para Crianças. Porto Alegre: L&PM, 2003.
COCCO, Marta Helena. O lugar da Literatura regional no ensino. Revista Ecos. Edição nº 008 - Dezem695 - 60, 2009. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ecos/article/view/953/960. Acesso em 03/04/2023.
COSSON, Rildo. Paradigmas do ensino de Literatura. São Paulo: Contexto, 2021.
DALVI. Maria Amélia. Literatura na escola - propostas didáticas- metodológicas. In: DALVI, Maria Amélia; REZENDE, Neide Luzia de; JOVER-FALEIROS, Rita. Leitura e Literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013. p. 17-33.
FREIRE. Paulo. Virtudes do Educador. Vereda: Centro de Estudos em Educação. 1985.
IFRO. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia, Campus Ariquemes. Projeto Pedagógico do Curso Técnico em Manutenção e Suporte em Informática Integrado ao Ensino Médio: Plano da Disciplina de Língua Portuguesa e Literatura Brasileira. Resolução 20/CONSUP/IFRO, de 28/06/2017.
LAJOLO, Marisa. O que é Literatura. 5ed. São Paulo: Editora brasiliense, 1984.
NOVAS ENTREVISTAS SÃO REALIZADAS NO PROJETO DE PESQUISA “ESCRITAS DO VALE DO JAMARI: ESCRITORES ARIQUEMENSES”. IFRO, 2023. Disponível em: https://portal.ifro.edu.br/ariquemes/noticias/article?id=13475. Acesso em: 11 de abril de 2023.
PERRONE - MOISÉS, Leila. A Literatura na cultura contemporânea. In: Mutações da Literatura no século XXI. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
PROJETO DE PESQUISA “ESCRITAS DO VALE DO JAMARI: A LITERATURA ARIQUEMENSE” REALIZA PRIMEIRA ENTREVISTA COM AUTOR DA CIDADE. IFRO. 2023. Disponível em: https://portal.ifro.edu.br/ariquemes/noticias/article?id=13445#&gid=1&pid=5. Acesso em 11 de abril de 2023.
ROUXEL, Annie. Aspectos metodológicos do ensino da Literatura. In: DALVI, Maria Amélia; REZENDE, Neide Luzia de; JOVER-FALEIROS, Rita. Leitura e Literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013. p. 17-33.
SCARAMUZZA, Genivaldo Frois; ALVES, Maria Isabel Alonso; OLIVEIRA, Flávia Lopes de. Teorias curriculares empregadas nas pesquisas educacionais sobre culturas e identidades na região amazônica brasileira: um olhar para a formação strictu sensu. Revista Contexto & Educação, v. 37, nº116, 276–292, 2022.
VILALVA, Walnice. Identidade e nacionalismo: caminhos da historiografia literária brasileira. Revista Alere, Revista do Núcleo de Pesquisa Wlademir Dias-Pino, Universidade do Estado de Mato Grosso, Campus Universitário de Tangará da Serra, v. 1, n.1, p.9-13, 2008.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Armed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
