Northern writings, portraits of ariquemes: Literature and educational actions in professional education in Rondônia, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14463

Keywords:

Teaching practices, Regional literature, Culture, Education

Abstract

This article, a dialogue with doctoral research, anchored in a qualitative approach, seeks to broaden the debate on pedagogical practices with literary writings from Rondônia in the curriculum of IFRO, Ariquemes Campus, more specifically, along with Technical Education inHigh School, in an attempt to be able to see the regional literature of northern Brazil with different eyes. What are the poetic rubrics of the Jamari Valley? The studies by Lajolo (1984) and Candido (1999) help to understand that Literature underlines the representations of the world and the manifestations of languages in sociocultural practices. Thus, this work seeks to bring the knowledge and cultures of the subjects from Ariquemes, in Rondônia, out of the shadows, in an effort to provide educational actions related to the rights to learning and human development in Basic Education in the western Amazon.

References

ARENDT, João Claudio. Notas sobre regionalismo Literatura regional: perspectivas conceituais. Todas as letras. V. 17, n. 2, p. 110-126, maio/ago. 2015. Disponível em: https://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tl/article/view/7121/5420. Acesso em: 04 de abril de 2023.

BALISCEI, João Paulo; CALSA, Geiva Carolina; STEIN, Vinícius. Trabalho e educação na modernidade líquida: reflexões sobre as práticas pedagógicas contemporâneas. Revista Contexto & Educação, v. 31, n. 98, p. 203–221, 2016. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/5857. Acesso em: 11 maio. 2023.

BARTHES, Roland. Aula. São Paulo: Editora Cultrix. 1977.

BORGES, Valdeci Rezende. História e Literatura: Algumas Considerações. Revista de Teoria da História. v. 3, n. 1, p. 94–109, 2014. Disponível em: https://revistas.ufg.br/teoria/article/view/28658. Acesso em: 11 maio. 2023.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 1996. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf. Acesso em: 15 de março de 2023.

BRASIL. MEC. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio Parte II - Linguagens. Brasília, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf. Acesso em: 15 de março de 2023.

______. MEC. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. PCNs+ Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, 2002. 144p.

______. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 05 de abril de 2023.

______.MEC. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. V. 1. Linguagens Códigos e suas Tecnologias. Brasília. MEC/SEB, 2006.

CANDIDO, Antônio. A Literatura e a formação do homem. Remate de Males: Revista do Departamento de Teoria Literária, n. esp., p. 81-89, 1999. Acesso em: 20 jan. 2023.

CAPPARELLI, Sérgio. 111 Poemas para Crianças. Porto Alegre: L&PM, 2003.

COCCO, Marta Helena. O lugar da Literatura regional no ensino. Revista Ecos. Edição nº 008 - Dezem695 - 60, 2009. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ecos/article/view/953/960. Acesso em 03/04/2023.

COSSON, Rildo. Paradigmas do ensino de Literatura. São Paulo: Contexto, 2021.

DALVI. Maria Amélia. Literatura na escola - propostas didáticas- metodológicas. In: DALVI, Maria Amélia; REZENDE, Neide Luzia de; JOVER-FALEIROS, Rita. Leitura e Literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013. p. 17-33.

FREIRE. Paulo. Virtudes do Educador. Vereda: Centro de Estudos em Educação. 1985.

IFRO. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia, Campus Ariquemes. Projeto Pedagógico do Curso Técnico em Manutenção e Suporte em Informática Integrado ao Ensino Médio: Plano da Disciplina de Língua Portuguesa e Literatura Brasileira. Resolução 20/CONSUP/IFRO, de 28/06/2017.

LAJOLO, Marisa. O que é Literatura. 5ed. São Paulo: Editora brasiliense, 1984.

NOVAS ENTREVISTAS SÃO REALIZADAS NO PROJETO DE PESQUISA “ESCRITAS DO VALE DO JAMARI: ESCRITORES ARIQUEMENSES”. IFRO, 2023. Disponível em: https://portal.ifro.edu.br/ariquemes/noticias/article?id=13475. Acesso em: 11 de abril de 2023.

PERRONE - MOISÉS, Leila. A Literatura na cultura contemporânea. In: Mutações da Literatura no século XXI. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

PROJETO DE PESQUISA “ESCRITAS DO VALE DO JAMARI: A LITERATURA ARIQUEMENSE” REALIZA PRIMEIRA ENTREVISTA COM AUTOR DA CIDADE. IFRO. 2023. Disponível em: https://portal.ifro.edu.br/ariquemes/noticias/article?id=13445#&gid=1&pid=5. Acesso em 11 de abril de 2023.

ROUXEL, Annie. Aspectos metodológicos do ensino da Literatura. In: DALVI, Maria Amélia; REZENDE, Neide Luzia de; JOVER-FALEIROS, Rita. Leitura e Literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013. p. 17-33.

SCARAMUZZA, Genivaldo Frois; ALVES, Maria Isabel Alonso; OLIVEIRA, Flávia Lopes de. Teorias curriculares empregadas nas pesquisas educacionais sobre culturas e identidades na região amazônica brasileira: um olhar para a formação strictu sensu. Revista Contexto & Educação, v. 37, nº116, 276–292, 2022.

VILALVA, Walnice. Identidade e nacionalismo: caminhos da historiografia literária brasileira. Revista Alere, Revista do Núcleo de Pesquisa Wlademir Dias-Pino, Universidade do Estado de Mato Grosso, Campus Universitário de Tangará da Serra, v. 1, n.1, p.9-13, 2008.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Armed, 1998.

Published

2024-06-04

How to Cite

Bertotti, M. de O., & Simões, R. F. (2024). Northern writings, portraits of ariquemes: Literature and educational actions in professional education in Rondônia, Brazil. Revista Contexto &Amp; Educação, 39(121), e14463. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14463

Issue

Section

Práticas Educativas: metodologias e saberes