Acquisition of the category of determinants in portuguese by deaf people
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14545Keywords:
Language Acquisition, Determinant Category, Interlingua, Brazilian Portuguese, DeafAbstract
This study addresses an investigation of the acquisition, by deaf adults, of the Determiner Category (DP- Determiner Phrase) in written Brazilian Portuguese (BP). From the collection of naturalistic data, produced by six deaf adult subjects-informants, fluent in Libras, we explain about internal aspects and external factors that characterize the acquisition of defined determinants in the writing of deaf adults with university education. Based on the generative theoretical framework, we investigated the formal features that parametrically characterize the category of determinants (D) in the native (Libras) and target (written Portuguese) languages, comparing the D features in these languages withwhat was found in the interlanguage data produced by the subject-informants. As for external factors, we tried to identify some type of interference in the acquisition of written Portuguese by our informants, in relation to the age of acquisition of Libras and/or BP; insertion in a deaf or hearing family, being a Libras speaker or not; and the level of education. As a result, we verified that the category of determinants in BP is presented in different stages of interlanguage in the data of the subjects-informants and that the acquisition of this category occurs feature by feature, based on its formative features, among which are definition, gender, number, deixis and anaphora.
References
ABNEY, Steven. The English noun phrase in sentential aspects. Ph.D. dissertation. Massachusetts: MIT, 1987.
AGUIAR, Ana Gabriela Gomes. Marcação de definitude em sintagmas nominais de línguas da família TUPI-GUARANI. Dissertação de mestrado. Brasília: 2013.
AUGUSTO; Marina Rosa Ana; CORRÊA, Letícia Sicuro. Marcação de gênero opcionalidade e genericidade: Processamento de concordância de gênero no D P aos dois anos de idade. Linguística, Rio de Janeiro, v.1, n.2, p.207-234, dezembro de 2005. Acesso em 02 de janeiro de 2017.
BÉJAR, Susana. Phi-syntax: a teory of agreement. PhD. Dissertation. Universiy of Toronto, 2003.
BRITO, Ana Maria. Categorias sintáticas. In: MATEUS. Maria Helena Mira; BRITO, Ana Maria; DUARTE, Inês; FARIA, Isabel Rub; FROTA, Sónia; MATOS, Gabriela; OLIVEIRA, Fátima; VOGÁRIO, Marina; VILLALVA, Alina. Gramática da língua portuguesa. 6ª ed. Lisboa: Caminho, 2003.
CAMARA JR., Joaquim Mattoso. Estrutura da língua portuguesa, 29 ed. Petrópolis: Vozes,1999.
CARVALHO, Daniel da Silva. A estrutura interna dos pronomes pessoais em português brasileiro. Dissertação para obtenção do título de Mestre em Linguística, Universidade Federal de Alagoas – UFAL. Maceió, 2008.
CHOMSKY, Noam Avram. Aspects of the theory of syntax. M.I.T. Press, 1969, 251 p.
CHOMSKY, Noam Avram. Novos horizontes no estudo da linguagem. In D.E.L.T.A., vol. 13, nº Especial. Pp. 49-102, 1997
CHOMSKY, Noam Avram. O programa Minimalista. Lisboa: Caminho, Tradução Eduardo P. Raposo. 1995.
FERREIRA-BRITO, Lucinda. Por uma Gramática das Línguas de Sinais. Tempo Brasileiro. UFRJ. Rio de Janeiro. 1995.
HARLEY, Heidi; RITTER, Elizabeth. Person and number in pronouns: a feature-geometric analysis. Language 78, pp. 442-526, 2002.
ILARI, Rodolfo. Anáfora e Correferência: por que as duas noções não se identificam? Cadernos de Estudos Linguísticos. UNICAMP. v. 41, p. 91-109. Campinas, 2001.
KATO, Mary Aizawa. A Gramática do Letrado: questões para a teoria gramatical. In: Maria Aldina Marques, Erwin Koller, José Teixeira & Ainda Sampaio Lemos (orgs). Ciências da Linguagem: trinta anos de investigação e ensino. Braga, CEHUM (Universidade do Minho), v.5, 2005: 131-145.
LESSA-DE-OLIVEIRA, A. S. C. Libras escrita: o desafio de representar uma língua tridimensional por um sistema de escrita linear. Revel, v. 10, n. 19, 2012. [www.revel.inf.br].
LESSA-DE-OLIVEIRA, A. S. C. Componentes articulatórios da Libras e a escrita SEL (Libras articulatory components and SEL writing). Estudos da Língua(gem), [S.l.], v. 17, n. 2, p. 103-122, jun. 2019. ISSN 1982-0534. Disponível em:http://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5338. Acesso em: 30 out 2021. doi:https://doi.org/10.22481/el.v17i2.5338.
LESSA-DE-OLIVEIRA, A. S. C. Por uma modalidade escrita da Libras: estrutura frasal e sinalização, a estrutura fonológica do sinal e a escrita Sel. Coleção Linguística em Rede, livro 8, Campinas: Pontes, 2023 (no prelo).
LIMA-SALLES, Heloisa Maria Moreira; CHAN-VIANNA, Adriana Cristina. Estudo da interlíngua de surdos usuários de Língua de Sinais Brasileira na aquisição de português (L2): nominais nus e definidos genéricos. Estudos da Língua(gem), Vitória da Conquista, v. 8, n. 1, p. 241-264, 2010.
LIMA-SALLES, Heloisa Maria Moreira; PIRES, Lilian. Desenvolvimento linguístico na aquisição de português L2 (escrito) por surdos: a estrutura do sintagma nominal. Revista da ABRALIN, v. 1, p. 189-208, 2011.
PRADO, Lizandra Caires. Sintaxe dos determinantes na língua brasileira de sinais e aspectos de sua aquisição. 2014. 164fl. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2014.
PRADO, L. C.; LESSA-DE-OLIVEIRA, A. S. C. . Dêixis em elementos constitutivos da modalidade falada de línguas de sinais. Revista Virtual de Estudos da Linguagem, v. 10, p. 38-57, 2012.
SELINKER, Larry. Interlanguage. IRAL, v.10, n. 3, p. 209-231, 1972.
VILLAVA, Alina. Estrutura Morfológica básica. In: MATEUS, Maria Helena Mira; BRITO, Ana Maria; DUARTE, Inês; FARIA, Isabel Rub; FROTA, Sónia; MATOS, Gabriela; OLIVEIRA, Fátima; VOGÁRIO, Marina; VILLALVA, Alina. Gramática da língua portuguesa. 6ª ed. Lisboa: Caminho, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
