The use of Whatsapp as a didactic-pedagogical resource in elementary schools
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14557Keywords:
Teaching Practices, Digital Technologies, WhatsApp, State of the ArtAbstract
The presented scenario of March 2020, with the context of the COVID-19 pandemic, made many teachers challenge themselves in online classes, via instant messaging applications, highlighting WhatsApp. This study aims to present and reflect on the state of the art of using WhatsApp as a didactic-pedagogical resource in Basic Education. To this end, a bibliographical survey was carried out in theses, dissertations, and articles, from 2016 to 2021, in the Capes, Google Academic, and Scielo Portal catalogs. The state of the art acts as a map that allows the researcher not to get lost on the way or go through paths already traced too much (ROMANOWSKY; ENS, 2006). Sixteen scientific productions were selected. The main criterion for reaching these sixteen productions, 10 dissertations and 6 articles, was that the selected study described the experience of the pedagogical practice of the teacher with students, using WhatsApp groups, in a school in Brazil, in Basic Education. As for the advantages of using the application in a school environment, it was found that it provides greater motivation and student participation in activities, but the need for planning and constant pedagogical mediation is noted, otherwise the proposed educational objectives may not be achieved.
References
CLARO, Ana Lúcia de; SILVA, Lisandra Babireski Barcia; PORTILHO, Evelise Maria Labatut. Prática educativa: reflexão do professor na perspectiva freiriana no contexto da pandemia. Revista Contexto & Educação, v. 37, n. 116, p. 76-89, 2022. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.116.12670. Acesso em: 10 out. 2023.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, ano XXIII, n. 79, ago. 2002. https://www.scielo.br/j/es/a/vPsyhSBW4xJT48FfrdCtqfp/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 fev. 2024.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, SP: Paz e Terra, 2019. Disponível em: https://nepegeo.paginas.ufsc.br/files/2018/11/Pedagogia-da-Autonomia-PauloFreire.pdf. Acesso em: 5 fev. 2024.
GOMES, Maria Gisélia da Silva. Celular e estudante: uso do dispositivo móvel dentro da escola. 2018. 136 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Alagoas, Centro de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Maceió, 2018.
GONÇALVES. I. C. B. et al. Ensino remoto para quem? Relato de experiências em quatro escolas públicas do Rio de Janeiro durante a pandemia da Covid-19. EaD em Foco, v. 10, n. 3, Contribuições da EaD em tempos de pandemia e pós-pandemia. e1310, 2020. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1310
GUERRA, Gerusa et al. Educação em tempos pandêmicos: o uso do aplicativo WhatsApp como proposta de comunicação em aulas remotas. Revista Docência e Cibercultura, v. 5, p. 273-285, 2021. DOI: 10.12957/redoc.2021.53827
JOYE, Cassandra; MOREIRA, Marília Rodrigues; ROCHA, Sinara Duarte. Educação a Distância ou Atividade Educacional Remota Emergencial: em busca do elo perdido da educação escolar em tempos de COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, p. e521974299, 24 maio 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4299
LAURIA NORONHA, E.; CAVALCANTE LACERDA JUNIOR, J. As tecnologias educacionais na formação docente. Revista Contexto & Educação, v. 37, n. 118, e12674, 2022. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.118.12674. Acesso em: 1º set. 2023.
LINHARES, Malgarete Terezinha Acunha. O uso dos recursos tecnológicos na prática pedagógica da EJA – Educação de Jovens e Adultos: o uso do aplicativo WhatsApp como estratégia pedagógica no ensino de língua portuguesa. 2019. 143 p. Dissertação (Mestrado em Sociedade, Cultura e Fronteiras) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Foz do Iguaçu, 2019.
LOPES, Cristiano Gomes. O ensino de história na palma da mão: o WhatsApp como extensão da sala de aula. 2016. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Tocantins (UFT), Programa de Mestrado Profissional em Ensino de História (PROFHISTÓRIA), Araguaína, TO, 2016.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 9. ed. São Paulo, SP: Atlas, 2022.
MARTINS, Vivian; SANTOS, Edméa. A educação na palma das mãos: a construção da pedagogia da hipermobilidade em uma pesquisa formação na cibercultura. In: SANTOS, Edméa; PORTO, Cristiane (org.). App-Education: fundamentos, contextos e práticas educativas luso-brasileiras na cibercultura. Salvador: Edufba, 2019. 423 p.
MARTINS, Anderson Oliveira. Além dos muros da escola – uma experiência de debate pelo WhatsApp no Ensino Fundamental II. 2018. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, São Paulo, 2018.
MIRANDA, Tereza Cristina Rodrigues. O uso de mensagens eletrônicas instantâneas como recurso didático. 2017. 116 f., il. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2017.
MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 1. ed. Campinas, SP: Papirus, 2017. E-book.
NEGRÃO, Manoel Maria Silva; NEUENFELDT, Derli Juliano. Mediação pedagógica em aulas on-line no 1º ano do Ensino Fundamental. EaD em Foco. Rio de Janeiro, v. 12, n. 3, p. e1895, 2022. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1895/838. Acesso em: 9 set. 2023.
NÓVOA, António; ALVIM, Yara Cristina. Os professores depois da pandemia. Educ. Soc., Campinas, SP, v. 42, p: e249236, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/mvX3xShv5C7dsMtLKTS75PB/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 14 fev. 2024.
OLIVEIRA, Teresinha Maria Ribeiro de; AMARAL, Carmen Lucia Costa. O uso do aplicativo WhatsApp como recurso didático: uma experiência no Ensino Fundamental Anos Finais. #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Canoas, v. 9, n. 1, 2020. DOI: 10.35819/tear.v9.n1.a3991. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3991. Acesso em: 2 mar. 2023.
ORRICO, Clarissa Ariadne. A influência das tecnologias de informação e comunicação na leitura de alunos do 6º ano do Ensino Fundamental II. 2018. 83 folhas. Dissertação (Mestrado) – Universidade de Araraquara – Uniara–, Programa de Pós-Graduação em Processos de Ensino, Gestão e Inovação, Araraquara-SP, 2018.
REIS, Elisangela Alves dos; CARDOSO, Rozangela Barbosa. Educação e ensino remoto emergencial: experiências, possibilidades e desafios do fazer educacional nos anos iniciais do ensino fundamental. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 7, n. 7, p. 69900-699, 2021. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n7-254. Acesso em: 17 jul. 2023.
RIO DE JANEIRO. Defensoria Pública do Estado do Rio de Janeiro. Diretoria de Estudos e Pesquisas de Acesso à Justiça. Relatório Educação e Covid. [2020]. Disponível em: http://sistemas.rj.def.br/publico/sarova.ashx/Portal/sarova/imagem-dpge/public/arquivos/relat%C3%B3rio_educa%C3%A7%C3%A3o_e_Co-vid_-_21ago2020.pdf. Acesso em: 10 nov. 2022.
ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Revista Diálogo Educacional, [S. l.], v. 6, n. 19, p. 37-50, jul. 2006. ISSN 1981-416X. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/24176/22872. Acesso em: 21 maio 2023.
SALLES, Nísia Maria Teresa. Você já pensou sobre o uso do celular em sala de aula? Pistas em um movimento de pesquisa. 2017. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017.
SANTOS, Edméa. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina: Edufpi, 2019. E-book. Disponível em: http://www.edmeasantos.pro.br/assets/livros/Livro%20PESQUISAFORMA%C3%87%C3%83O%20NA%20CIBERCULTURA_E-BOOK.pdf. Acesso em: 11 fev. 2024
SCHORN, Gabriella Thais. Competências digitais para o Ensino Fundamental: foco no aluno dos anos inicial. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Programa de Pós-Graduação em Educação na Faculdade de Educação, Porto Alegre, 2020. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/216893
SILVA FILHO, Marco Antônio Medronha da. “Celular sim! Toda hora não!”: práticas discursivas sobre o uso de dispositivos móveis na escola. 2018. 82 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Pelotas, Faculdade de Educação, Pelotas, 2018.
SOUZA, Christian Catão de Assis. A Língua Portuguesa que se compartilha por meio do WhatsApp: um estudo sobre as práticas pedagógicas em uma escola da rede pública de Belo Horizonte. 2018. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação e Docência) – Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG, Belo Horizonte, 2018.
SOUZA, Ilvanete dos Santos de; SILVA, Américo Júnior Nunes da; VIETH, Janete dos Anjos. O ensino e aprendizagem da matemática em contexto pandêmico: com a palavra uma professora dos anos iniciais: Revista BOEM, Florianópolis, v. 9, n. 18, p. 274-286, 2021. DOI: 10.5965/2357724X09182021274. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/boem/article/view/19129. Acesso em: 2 mar. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).