Learning in and with practice: The insertion of beginning teachers in the career and teaching learning
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14559Keywords:
Beginning teachers, Professional-apprentices, Teaching practiceAbstract
This article is an excerpt from a doctoral research and takes as its object of study the insertion of teachers in the teaching career. It aims to analyze how beginning teachers and educational public policies in recent years, in Brazil, state the professional insertion in teaching. Therefore, the research methodological course was carried out in two stages: the first consisted of official documents analysis that regulate public policies destined to the professional development of teachers, and the second stage sought to gather, through discussion groups, a set of beginning teachers´ speeches who work in the final years of Elementary School, in public schools in the municipality of Caetité, in the State of Bahia. Based on the Foucauldian-inspired discourse analysis, the empirical materiality of the research showed that the insertion in the teaching profession is stated by beginning teachers and by the investigated official documents as a period of teaching learning, in the practice context. Placed as professional-learners, the beginners are guided to learn to deal with the school curriculum and what it establishes about the management of planning, discipline, teaching methodology, evaluation, teaching material, the way of relating to students, with the family and with the community, thus representing a teaching practice in compliance with the contemporary society demands.
References
ALMEIDA Patrícia Cristina Albieri de. et al. As pesquisas sobre professores iniciantes: uma revisão integrativa. Revista Eletrônica de Educação, v.14, p.1-20, e4152113, jan./dez. 2020. Doi: https://doi.org/10.14244/198271994152.
ANDRÉ. Marli. Elisa D. Afonso de. Políticas e Programas de apoio aos professores iniciantes no Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 145, p. 112-129, jan./abr. 2012. Doi: https://doi.org/10.1590/S0100-15742012000100008.
ANDRÉ, Marli Eliza D. Afonso de. Entrevista com Marli André. Entrevista concedida a Bruna Nicolielo. Nova Escola. São Paulo, 2013. Disponível em https://novaescola.org.br/ conteudo/888/entrevista-com-marliandre. Acesso em: 20 dez. 2020.
ANDRÉ, Marli Elisa D. Afonso de; PASSOS, Laurizete Ferragut; ALMEIDA, Patrícia Albieri de. Apresentação do Dossiê Formação e inserção profissional de professores
iniciantes: conceitos e práticas. Revista Eletrônica de Educação, v. 14, p. 1-3, e4780110, jan./dez. 2020. Doi: https://doi.org/10.14244/198271994780.
BRASIL. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996.
BRASIL. Referenciais para formação de professores. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental. Brasília, DF, 1999.
BRASIL. Lei nº 13.005/2014. Aprova o Plano Nacional de Educação 2014-2024. Brasília, DF, 2014.
BRASIL. Resolução CNE N. 2/2015, de 1 de julho de 2015. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial em Nível Superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a Formação Continuada. Brasília, DF, 2015.
BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília: MEC, 2019.
CAVACO, Maria Helena. Oficio do professor: o tempo e as mudanças. In: NÓVOA, A. Profissão Professor. Porto: Porto Editora, 1995. p. 155-191.
CRUZ, Giseli Barreto da; FARIAS, Isabel Maria Sabino de; HOBOLD, Márcia de Souza. Indução profissional e o início do trabalho docente: debates e necessidades. Revista Eletrônica de Educação, v. 14, p. 1-15, e4149114, jan./dez. 2020. Doi: https://doi.org/10.14244/198271994149.
DELEUZE, G. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 2005.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. 11. ed. São Paulo: Loyola, 2004.
FOUCAULT, Michel. Arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
FOUCAULT, Michel. Resposta a uma questão. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos VI: Repensar a política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010. p. 1-24.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. 42. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
GATTI, Bernardete A.; BARRETTO, Elba S. de S.; ANDRÉ, Marli Elisa D. Afonso de. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília, Unesco, 2011.
GUARNIERI, Maria Regina. O início na carreira docente: pistas para o estudo do trabalho do professor. In: GUARNIERI, Maria Regina (Org.). Aprendendo a ensinar: o caminho nada suave da docência. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2005. p. 5-24.
MARCELO GARCIA, C. O professor iniciante, a prática pedagógica e o sentido da experiência. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação Docente, Belo Horizonte, v. 2, n. 3, p. 11-49, ago./dez. 2010.
NÓVOA, António. Os Professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, p. 1-15, 2019. Doi: https://doi.org/10.1590/2175-623684910.
RESENDE, Haroldo de. A educação por toda a vida como estratégia de biorregulação neoliberal. In: RESENDE, Haroldo de (Org.). Michel Foucault: a arte neoliberal de governar e a educação. São Paulo: Intermeios, 2018. p. 77-94.
TARDIF, Maurice; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, ano XXI, n. 73, p. 209-243, dezembro/2000.
VAILLANT, D.; MARCELO GARCIA, C. Ensinando a ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba: UTFPR, 2012.
VEIGA-NETO, Alfredo. Teoria e método em Michel Foucault (im) possibilidades. Cadernos de Educação. Pelotas, RS, n. 34, p. 83-94, set./dez. 2009. Doi: HTTPS://DOI.ORG/10.15210/CADUC.V0I34.1635.
WELLER, Wivian. Grupos de discussão na pesquisa com adolescentes e jovens: aportes teórico-metodológicos e análise de uma experiência com o método. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n.2, p. 241-260, maio/ago, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.