Teachers training who teaches science: Contexts of diversity and decoloniality in theatrical acts
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.14662Keywords:
Teacher training, Socially relevant issues, Racism, TheaterAbstract
In this article brings reflections and analyzes of a training research involving the theater, in approaching socially relevant themes, of a group of four undergraduate students, in development of the theme “Relations between Science, Society and Citizenship II”, investigating the contributions to the construction of narratives and subjectivities linked to racism, in the consideration of relations around a phenotypical characteristic such as “curly hair”. We turned to the decolonial perspective as an analytical lens, in the reading of the text of the scene produced and entitled “Thinking about STS and washing the hair: respect!”. The theater has the potential to contribute to decolonizing approaches to colonial effects. The theatrical narrative established the boundary between fiction and realities experienced by the students – real experiences and built subjectivities. The weight of differences and prejudices, in the face of racism, have moved the black population to express difficulties in self-acceptance, seeking alternatives to their appearance, such as straightening and dyeing hair, as presented in the theatrical plot, approximations to a white beauty standard or with traces of whiteness – manifestations of being coloniality. It is important that, in teacher education, the understanding of race as a cultural and not a natural entity is presented, privileging critical and creative pedagogical practices, mediators of social learning processes, in a destabilizing, questioning and problematizing perspective, like theater.
References
ALVES, Erica de Oliveira. O cabelo crespo e a valorização da mulher negra brasileira. 78 f. 2017. Monografia (Graduação em Comunicação Social/Jornalismo). Universidade Federal do Rio de Janeiro. Escola de Comunicação – ECO. 2017.
ARMILIATO, Vinícius; ARAUJO, Sueli Cristina dos Santos. O lugar do político no teatro. O Mosaico. Revista de Pesquisa em Artes da Faculdade de Artes do Paraná, Curitiba, n. 5, p. 134-146, 2011.
BARBUJANI, Guido. A invenção das raças. São Paulo: Contexto, 2007.
BERNADINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón. Introdução: decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. In: BERNADINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón. Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. 2ª Edição. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. p. 9-26. (Coleção Cultura Negra e Identidades).
BERNARDINO-COSTA, Joaze; GROSFOGUEL, Ramón. Decolonialidade e perspectiva negra. Revista Sociedade e Estado, Brasília, v. 31, n. 1, p. 15-24, 2016.
BIZZO, Nélio Marco Vincenzo. Curva em Sino: ensino curvo? In: I Ciclo de Debates sobre o Ensino de Biologia. Anais... Florianópolis: CCB-UFSC, 1995. p. 67-101.
BRASIL. Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática ‘História e Cultura Afro-Brasileira’, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 10 janeiro de 2003.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: ciências naturais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC /SEF, 1998.
CARNEIRO, Anni de Novais; FERREIRA, Silvia Lúcia. Padrões de beleza, raça e classe: representações e elementos identitários de mulheres negras da periferia de Salvador – BA. In: REDOR. Rede Feminista Norte e Nordeste de Estudos e Pesquisa sobre Mulher e Relações Gênero, 18, Recife, Pernambuco, 24 a 27 de 2014. Anais...
CARVALHO, Eliane Paula. A identidade da mulher negra através do cabelo. 61 f. 2015. Monografia (Especialização em Educação para as Relações Étnico-raciais). Universidade Federal do Paraná. 2015.
CASSAB, Mariana; TAVARES, Danielle Lima. (Re)pensando a escola e o ensino de ciências a partir das contribuições do pensamento pós-moderno: desafios e dilemas. Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 1, n. 2, p. 115-135, 2008/2009.
CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Uberlândia: EDUFU, 2011.
CONNELLY, F. Michael; CLANDININ, D. Jean. Relatos de experiencia e investigação narrativa. In: LARROSA, J. Déjame que te cuente – ensayos sobre narrativa y Educación. Barcelona, Laertes, S. A. de Ediciones, 1995. p. 11-59.
CRUZ, Denise Ferreira da Costa. Algumas notas sobre bonecas para mulheres “negras” em Maputo. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 24, n. 3, p. 929-940, 2016.
CUNHA, Carlos Alberto Mota. Teologia decolonial e epistemologias do Sul. Interações, Belo Horizonte, v. 1 3, n. 24, p. 306-333, 2018.
DOMINGUES, Petrônio José. Negros de Almas Brancas? A ideologia do branqueamento no interior da comunidade negra em São Paulo, 1915-1930. Estudos Afro-Asiáticos, Rio de Janeiro, a. 24, n. 3, p. 563-599, 2002.
DORNELLES, Carolyne. O teatro como instrumento de transformação. 2016.
DUSSEL, Enrique. Europa, Modernidade e Eurocentrismo. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas Latino-Americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 25-34.
DUTRA, Débora Santos de Andrade; CASTRO, Dominique Jacob Fernandes de Assis; MONTEIRO, Bruno Andrade Pinto. Educação em Ciências e decolonialidade: em busca de caminhos outros. In: MONTEIRO, Bruno Andrade Pinto; DUTRA, Débora Santos de Andrade; CASSIANI, Suzani; SÁNCHES, Celso; OLIVEIRA, Roberto Dalmo Varallo Lima. Decolonialidades na educação em ciências. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2019. p. 1-17.
FANON, Frantz. Os condenados da Terra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968. (Coleção Perspectiva do Homem, v. 43 - série política).
FERNANDES, Florestan. A Integração do negro na sociedade de classes. v. 1 e 2. São Paulo: Ática, 1978.
FERNANDES, Florestan. O negro no mundo dos brancos. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1972.
FERNANDES, Kelly Meneses. Biologia, educação das relações étnico-raciais e inversão epistemológica. Revista Interinstitucional Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 311 - 323, 2015.
FERREIRA, Aparecida de Jesus. Letramento racial crítico através de narrativas autobiográficas: com atividades reflexivas. Ponta Grossa, Paraná: Editora Estúdio Texto, 2015.
FIGUEIREDO, Angela. A marcha das mulheres negras conclama por um novo pacto civilizatório: descolonização da mente, dos corpos, e dos espaços frente às novas faces da colonialidade do poder. In: BERNADINO-COSTA, Joaze; MALDONDO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón (Org.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. 2ª Edição. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. p. 203-222. (Coleção Cultura Negra e Identidades).
GOMES, Nilma Lino. Cultura negra e educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 23, p. 75-85, 2003.
GOMES, Nilma Lino. O combate ao racismo e a descolonização das práticas educativas e acadêmicas. Revista Filosofia Aurora, Curitiba, v. 33, n. 59, p. 435-454, 2021.
GOMES, Nilma Lino. Trajetórias escolares, corpo negro e cabelo crespo: reprodução de estereótipos ou ressignificação cultural? Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 21, p. 40-50, 2002.
GUIMARÃES, Antonio Sérgio Alfredo. Como trabalhar com "raça" em sociologia. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 29, n. 1, p. 93-107, 2003.
HANSEN, Karen Tranberg. Colonialism and Imperialism. 2010.
JOSSO, Marie - Christine. Experiências de vida e formação. 2ª ed. Natal: EDUFRN, 2010.
KLISYS, Adriana. Ciência, arte e jogo. São Paulo: Peirópolis, 2010.
LAÏFA, Eliane Eock. Práticas mistas e desigualdade de gênero no alisamento de cabelos entre mulheres e homens na França e em Camarões. Sociologias, Porto Alegre, a. 21, n. 52, p. 74-103, 2019.
MACHADO, Edilaine Ricardo. Formação teatral como resistência às práticas de embranquecimento. Congresso da ABRACE “Poéticas e estéticas decoloniais – artes cênicas em campo expandido”, 9. Uberlândia-MG – 11 a 15 de novembro de 2016. Anais.
MAREGA, Larissa Minuesa Pontes. Entre a arte de representar e a arte de ensinar: reflexões sobre teatro e educação. Revista Científica da Faculdade de Artes do Paraná, Curitiba, v. 7, p. 285‐296, 2011.
MELO, Maria da Conceição Costa; FRANÇA, Suzane Bezerra. A temática étnico-racial na formação inicial de professores de ciências biológicas. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 1, p. 4703-4710, 2020.
MELO, Sára Regina Magalhães; GALIETA, Tatiana. Levantamento bibliográfico de trabalhos sobre questões étnico-raciais em eventos de ensino de ciências e biologia. Revista Currículo e Docência, Caruaru, Pernambuco, v. 3, n. 1, p. 18-37, 2021.
MIGNOLO, Walter D. Colonialidade. O lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 32, n. 94, e329402, p. 1-18, 2017.
MIGNOLO, Walter D. The idea of Latin America. Malden: Blackwell, 2005. (Blackwell Manifestos).
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.); DELANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016. p. 9-28.
MOLDER, Maria Filomena; HISSA, Cássio Eduardo Viana. Ciência e arte. In: HISSA, Cássio Eduardo Viana. Conversações: de artes e de ciências. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011. p. 243-250.
MORAES, Roque. Mergulhos discursivos: análise textual qualitativa entendida como um processo integrado de aprender e inferir discursos. In: GALIAZZI, Maria do Carmo; FREITAS, José Vicente de (Org.). Metodologias emergentes de pesquisa em educação ambiental. 2. ed. Ijuí: Unijuí, 2007. p. 85-114.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. Ijuí: Unijuí, 2011.
MUNANGA, Kabengele. O mundo e a diversidade: questões em debate. Estudos Avançados, São Paulo, v. 36, n. 105, p. 117-129, 2022.
MUNANGA, Kabengele. Uma abordagem conceitual das noções de raça, racismo, identidade e etnia. In: BRANDÃO, André Augusto Pereira. Programa de Educação sobre o Negro na Sociedade Brasileira. Niterói: EdUFF, 2000.
OLIVEIRA, Aryanne Pereira de Oliveira; MATTOS, Amana Rocha. Identidades em transição: narrativas de mulheres negras sobre cabelos, técnicas de embranquecimento e racismo. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro v. 19, n. 2, p. 445-463, 2019.
OLIVEIRA, Luciana de; SANTOS, Ester Antonieta; MENDES, Fred; OLIVEIRA, Washington Luís Santos. Lutas por autodefinição de subjetividades negras em contextos organizacionais: racismo, autoimagem e resistências afrodiaspóricas. Organicom. Revista Brasileira de Comunicação Organizacional e Relações Públicas, São Paulo, n. 36, p. 225-236, 2021.
OLIVEIRA, Luiz Fernandes de; CANDAU, Vera Maria Ferrão. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 26, n. 1, p. 15-40, 2010.
OLIVEIRA JÚNIOR, Virgílio Coelho de; FOGAÇA, Frederson; LASALA, Maísa de Lima. Teatro e educação: (re)pensando práticas e concepções. Revista Contexto & Educação, Ijuí/RS, v. 37, n. 116, p. 495–519, 2022.
OSTETTO, Luciana Esmeralda; KOLB-BERNARDES, Rosvita. Modos de falar de si: a dimensão estética nas narrativas autobiográficas. Pro-Posições, Campinas, São Paulo, v. 26, n. 1, p. 161-178, 2015.
PEIXOTO, Rodrigo; FIGUEIREDO, Kércia. Colonialidade do poder: conceito e situações e decolonialidade no contexto atual. In: CASTRO, Edna; PINTO, Renan Freitas (Orgs.). Decolonialidade e sociologia na América Latina. Belém: NAEA: UFPA, 2018. p. 127-158.
PENA, Sérgio Danilo Junho; BIRCHAL, Telma de Souza. A inexistência biológica versus a existência social de raças humanas: pode a ciência instruir o etos social. Revista USP, São Paulo, n. 68, p. 10-21, 2005-2006.
QUEIROZ, Rafaele Cristina de Souza. Os efeitos do racismo na autoestima da mulher negra. Cadernos de Gênero e Tecnologia, Curitiba, v. 12, n. 40, p. 213-229, 2019.
QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (Org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010. p. 73-117.
SANTOS, Rojanira Roque dos; RIGOLIN, Camila Dias. Diálogos entre Ciência e Arte sob o enfoque CTS: proposta de uma agenda de pesquisa. In: Simpósio Nacional de Tecnologia e Sociedade “Ciência e Tecnologia construindo a igualdade na diversidade”, 4. Curitiba, 9 a 11 de 2011. Anais ...
SILVA JÚNIOR, Paulo Melgaço; ALMEIDA, Ricardo Pinheiro de. “Cabelo é como pensamento”: entrelaçando combates antirracistas pelos fios de cabelo. Revista Exitus, Santarém/PA, v. 10, p. 01-25, e020073, 2020.
SILVEIRA, Jucimeri Isolda; NASCIMENTO, Sergio Luiz; ZALEMBESSA, Simões. Colonialidade e decolonialidade na crítica ao racismo e às violações: para refletir sobre os desafios educação em direitos humanos. Educar em Revista, Curitiba, v. 37, e71306, p.1-19, 2021.
SILVÉRIO, Florença Freitas; MOTOKANE, Marcelo Tadeu. O corpo humano e o negro em livros didáticos de Biologia. Revista Contexto & Educação, Ijuí/RS, v. 34, n. 108, p. 26–41, 2019.
SOUZA, Mário Luiz de Souza. Capitalismo e racismo: uma relação essencial para se entender o predomínio do racismo na sociedade brasileira. Revista Katálysis, Florianópolis, v. 25, n. 2, p. 202-211, 2022.
SOUZA, Elizeu Clementino de. Modos de narração e discursos da memória: biografização, experiências e formação. In: PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino de (Org.). (Auto) Biografia: formação, territórios e saberes. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008. p. 85-101.
STREVA, Juliana Moreira. Colonialidade do ser e corporalidade: o racismo brasileiro por uma lente descolonial. Revista Antropolítica, Niterói, n. 40, p. 20-53, 2016.
TROTTA, Felipe da Costa; SANTOS, Kywza Joanna Fideles Pereira dos. Respeitem meus cabelos, brancos: música, política e identidade negra. Revista Famecos, Porto Alegre, v. 19, n. 1, p. 225-248, 2012.
VERRANGIA, Douglas. Criações docentes e o papel do ensino de ciências no combate ao racismo e a discriminações. Educação em foco, Juiz de Fora, v. 21 n. 1, p. 79-103, 2016.
VERRANGIA, Douglas. Educação Científica e diversidade étnico-racial: o ensino e a pesquisa em foco. Interações, São Carlos, n. 31, p. 2-27. 2014.
VERRANGIA, Douglas.; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves. Cidadania, relações étnico-raciais e educação: desafios e potencialidades do ensino de Ciências. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 3, p. 705-718, 2010.
VIEIRA, Eduardo Paiva de Pontes; CHAVES, Sílvia Nogueira. Tribunais raciais, biopoder e governamentalidade: discursos que impõem identidades. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 10. Águas de Lindóia, SP, Brasil, 2015. Anais ...
VIEIRA, Eduardo Paiva de Pontes; MARTINS, France Fraiha. Aspectos históricos e epistemológicos relacionados ao conceito de raça humana e a formação de professores de ciências e Biologia. Amazônia. Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, v. 11, p. 22-33, 2015.
WALSH, Catherine. Interculturalidad y (de)colonialidad: perspectivas críticas y políticas. Visão Global, Joaçaba, v. 15, n. 1-2, p. 61-74, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Context and Education Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).