The party in the cracks of a country in ruins: Reclaiming memory and celebrating life from the Afro-mineiro carnival
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14694Keywords:
Belo Horizonte Carnival, Afro Block, BlackPopular Education, AlacrityAbstract
This article aimed to dialogue with the knowledge and meanings created and moved by the Angola Janga Afro block during the Carnival in the capital of Minas Gerais. The intention was to reflect on the way in which these Afro-diasporic knowledge and senses, present in the revelry, operated in the claim of memory and the summoning of joy from a critical and creative stance towards the Brazilian context: devastated after the peak of lethality caused by the Covid pandemic -19 associated with the takeover of political-partisan power by the extreme right This is a qualitative study, based on a bibliographic review and participant observation, among others. The research findings point out that the knowledge and meanings created and movements in Carnival constitute educational, aesthetic and political anti-racist spaces-times from the black corporeities in festive movement.
References
BELOTOUR. Carnaval (História). Belo Horizonte: Belotour, 2023. Disponível em: http://portalbelohorizonte.com.br/carnaval/muita-historia. Acesso em: 8 mar. 2023.
BELO HORIZONTE. Carnaval 2023 termina marcado pela segurança, limpeza, diversidade e alegria. Belo Horizonte: Prefeitura de Belo Horizonte, 2023. Disponível em: https://prefeitura.pbh.gov.br/noticias/carnaval-2023-termina-marcado-pela-seguranca-limpeza-diversidade-e-alegria. Acesso em: 8 mar. 2023.
BRASIL. Lei 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Altera a Li n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”. Diário Oficial da União, 2003. Disponível em: https://legislacao.presidencia.gov.br/atos/?tipo=LEI&numero=10639&ano=2003&data=09/01/2003&ato=431MTTq10dRpWTbf4
BRASIL. Parecer nº CNE/CP 003/2004. Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 mar. 2004. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_003.pdf?query=etnico%20racial. Acesso em: 25 jul. 2023.
BRASIL. Coronavírus Brasil: Painel Coronavírus. Brasília: Secretaria de Vigilância em Saúde e Ambiente, 2023. Disponível em: https://covid.saude.gov.br/. Acesso em: 19 jun. 2023.
DIAS, Paola Lisboa Codo. Sob a lente do espaço vivido: a apropriação das ruas pelos blocos de carnaval na Belo Horizonte contemporânea. 2015. 204 p. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Arquitetura, Belo Horizonte, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/MMMD-A5AH8K. Acesso em: 25 jul. 2023.
DOMINGUES, João Paulo Mariano. Insurgências juvenis no carnaval de rua em Belo Horizonte: o bloco Seu Vizinho e a luta pela afirmação do território. 2019. 200 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Educação, Belo Horizonte, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/38166. Acesso em: 25 jul. 2023.
DANTAS, Marianny Nayara Paiva; SILVA, Mercês de Fátima dos Santos; BARBOSA, Isabelle Ribeiro. Reflexões sobre a mortalidade da população negra por covid-19 e a desigualdade racial no Brasil. Saúde Soc., São Paulo, v. 31, n. 3, e200667pt, 2022. DOI 10.1590/S0104-12902022200667pt. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sausoc/a/hr3cvNYptMZ759FfnLCBfjN/?lang=pt
DAMATTA, Roberto. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. 6. ed. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.
FLOR DO NASCIMENTO, Wanderson. Da necropolítica à ikupolítica. Cult, São Paulo, v. 23, n. 254, p. 29-31, 2020.
GOMES, Nilma Lino. O Movimento Negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2017.
GOMES, Nilma Lino. A compreensão da tensão regulação/emancipação do corpo e da corporeidade negra na reinvenção da resistência democrática. Perseu: História, Memória e Política, n. 17, p. 123-142, 2019. Disponível em: https://revistaperseu.fpabramo.org.br/index.php/revista-perseu/article/view/301
GONZALEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. In: RIOS, Flavia; LIMA, Márcia (org.). Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Rio de Janeiro: Zahar, 2020. p. 75-93.
GUIMARÃES, Berenice Martins. Favelas em Belo Horizonte – tendências e desafios. Análise & Conjuntura, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, p. 11-18, 1992.
IROBI, Esiaba. O que eles trouxeram consigo: carnaval e persistência da performance estética africana na diáspora. Tradução de Victor Martins de Souza. Projeto História, São Paulo, n. 44, p. 273-29, 2012. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/9857/9824
LIMA, Joyce de Sena; CARNEIRO, Rosalvo Nobre. Colonialismo do saber e suas implicações para a aplicação da Lei n° 10.639/2003 nas escolas públicas. Contexto & Educação, Unijuí, v. 34, n. 108, p. 42-56, 2019. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/8800
MACEDO, R. S.; GALEFFI, D.; PIMENTEL, A. Um rigor outro sobre a qualidade na pesquisa qualitativa: educação e ciências antropossociais. Salvador: Edufba, 2009.
NASCIMENTO, Maria Beatriz. O conceito de Quilombo e a resistência cultural negra. In: RATTS, Alex (org.). Uma história feita por mãos negras: relações raciais, quilombos e movimentos. Rio de Janeiro: Zahar, 2021. p. 152-167.
NETO, José Francisco de Melo. Educação Popular e “Experiência”. Contexto & Educação, Unijuí, v. 26, n. 85, p. 31-50, 2011. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/440
OLIVEIRA, Nadir Nóbrega. Ilê Aiyê, Olodum e Bankoma: relato de experiências. Rebento, São Paulo, n. 6, p. 85-98, 2017.
PRANDI, Reginaldo. O Candomblé e o tempo: concepções de tempo, saber e autoridade da África para as religiões afro-brasileiras. RBCS, v. 16, n. 47, p. 43-58, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/BZgDYKY47Nn3gdPDwRTzCLf/abstract/?lang=pt
PEREIRA FILHO, Hilário Figueiredo. Glórias, conquistas, perdas e disputas: as muitas máscaras dos carnavais de rua em Belo Horizonte (1899-1936). 2006. 225 p. Dissertação (Mestrado em História) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2006. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/VCSA-6X5Q8C. Acesso em: 25 jul. 2023.
REZENDE, Ana Flávia. “Aqui cada um faz o seu rolê”: práticas organizativas dos blocos de rua afro do carnaval de Belo Horizonte. 2022. 319 p. Tese (Doutorado em Administração) – Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Ciências Econômicas, Belo Horizonte, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/40647. Acesso em: 25 jul. 2023.
RISÉRIO, Antônio. Carnaval: as cores da mudança. Afro-Ásia, Salvador, n. 16, p. 90-106, 1995.
SILVA, Natalino Neves da. Educação Popular Negra: breves notas de um conceito. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 11, p. 1-15, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/8488/6422. Acesso em: 20 nov. 2022.
SIMONETTI, Giovanna. Carnaval 2023: os números grandiosos da festa. Forbes, 25 fev. 2023. Disponível em: https://forbes.com.br/forbeslife/2023/02/carnaval-2023-os-numeros-grandiosos-da-festa/. Acesso em: 11 mar. 2023.
SIMAS, Luiz Antônio. O corpo encantado das ruas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.
SIMAS, Luiz Antônio; RUFINO, Luiz. Fogo no Mato: a ciência encantada das macumbas. Rio de Janeiro: Mórula, 2018.
SODRÉ, Muniz. Pensar Nagô. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2017.
SODRÉ, Muniz. O terreiro e a cidade: a forma social negro-brasileira. 3. ed. Rio de Janeiro: Mauad X, 2019.
VARGAS, Alexandre Siles; BRASIL, Anderson. O carnaval educa: um olhar a partir da primeira capital do Brasil. Extraprensa: cultura e comunicação na América Latina, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 254-273, 2020. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/extraprensa/article/view/174451
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
