Initial training in pedagogy and emotions about mathematics: A research articulation in the fields of education and biomedical engineering

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.14736

Keywords:

narratives, teacher malaise, biosensor, wearable electronic device

Abstract

This paper presents a case study that investigates the emotions of students of Degree in Pedagogy about mathematics. This is a mixed research, with a qualitative approach carried out as a narrative research in a focus group and with a quantitative approach based on an experiment that used a wearable electronic device to detect the heartbeats of the participating students. The results of the analysis of the data showed how the constituted narratives impacted on the revelation of the emotions of the undergraduate students in Pedagogy (manifested in their reports and in the signals detected by the device they used); how memories in relation to mathematics can produce teacher malaise and how this malaise can be registered, to be discussed, with the support of technological resources created from Biomedical Engineering. In addition to discussing how emotions about mathematics affect teachers in training when choosing their professional field, this article also presents an example of a research partnership between the areas of Education and Engineering to find solutions to problems related to teacher training.

References

ALMEIDA, P. A.; NUNES, M. M. R.; TARTUCE, G. L. B. P. Atratividade da carreira docente no Brasil. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2009.

BOING, Luiz Alberto; LÜDKE, Menga. Caminhos da profissão e da profissionalidade

docentes. Educação & Sociedade, Campinas, vol. 25, n. 89, p. 1159-1180, 2004.

BOING, Luiz Alberto; LÜDKE, Menga. O trabalho docente nas páginas de Educação & Sociedade em seus (quase) 100 números. Educação & Sociedade, Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 1179-1201, 2007.

CURY, Fernando Guedes. Análise narrativa em trabalhos de história da Educação Matemática: algumas considerações. Bolema, Rio Claro, v. 23, n. 35A, p. 59-73, 2010.

DAMÁSIO, António. O erro de Descartes: emoção, razão e cérebro humano. 20 ed. Portugal: Fórum da Ciência, 2000a.

DAMÁSIO, António. O sentimento de si. 6 ed. Portugal: Fórum da Ciência, 2000b.

DAMÁSIO, António. O mistério da consciência: do corpo e das emoções ao conhecimento de si. São Paulo: Companhia das letras, 2000c.

DIMITRIEV, D. A.; SAPEROVA, E. V.; DIMITRIEV, A. D. State Anxiety and Nonlinear Dynamics of Heart Rate Variability in Students. PloS one, v. 11, n. 1, p. e0146131, 2016.

ESTEVE, J. M. Mudanças sociais e função docente. In Nóvoa, António (ed.) Profissão Professor, p. 93-124. Porto: Porto Editora, 1991.

ESTEVE, J. M. O Mal-estar docente. Lisboa: Escher, 1992.

FIORENTINI, Dario; MIORIM, Maria Ângela Miorim. Pesquisar & escrever também é preciso: a trajetória de um grupo de professores de matemática. In: FIORENTINI, Dario; MIORIM, Maria Ângela Miorim (org.) In: Por trás da porta, que matemática acontece? Campinas: Editora gráfica FE/UNICAMP – Cempem, 2001.

GALVÃO, Cecília. Narrativas em Educação. Ciência e Educação, Bauru, v. 11, n. 2, p. 327-345, 2005.

GARNICA, Antônio Vicente Marafioti. Um ensaio sobre História Oral: considerações teórico-metodológicas e possibilidades de pesquisa em Educação Matemática.

Quadrante, Lisboa, v. 16, n. 2, p. 27-50, 2007.

GATTI, Bernardete A. Formação inicial de professores para a educação básica: pesquisas

e políticas educacionais. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 25, n. 57, p. 24-54, 2014.

HADI, M. S. et al. (2019) ‘IOT Cloud Data Logger for Heart Rate Monitoring Device’, in 2nd International Conference on Vocational Education and Training, pp. 207–214, 2019

JESUS, Saul Neves de. Prevenção do mal-estar docente através da formação de professores. Educação, Porto Alegre, ano XXV, n. 48, p. 25-43, 2002.

LAPO, F. R., BUENO, B. O. Professores, desencanto com a profissão e abandono do

magistério. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 118, p. 65-88, mar. 2003.

LIMA, Edileusa; MACHADO, Lucília. A evasão discente nos cursos de licenciatura da Universidade Federal de Minas Gerais. Educação Unisinos, 18(2):121-129, maio/agosto 2014.

MARTINEZ, Adriana Ofretorio de Oliveira Martin; DE MOURA, Anna Regina Lanner. A produção do sentido pessoal para o exercício da docência no percurso formativo de uma estudante de Pedagogia. Revista Contexto & Educação, v. 35, n. 110, p. 105–122, 2020.

MOROSINI, M. C.; CASARTELLI, A. O.; SILVA, A. C. B.; SANTOS, B. S.; SCHMITT, R. E.; GESSINGER, R. M. A evasão na Educação Superior no Brasil: uma análise da

produção de conhecimento nos periódicos Qualis entre 2000-2011, 2011.

NACARATO, Adair Mendes. A Formação do Professor de Matemática: pesquisa x políticas públicas. Revista Contexto & Educação, v. 21, n. 75, p. 131–153, 2013.

PICHOT, Vincent et al. HRVanalysis: a free software for analyzing cardiac autonomic activity. Frontiers in physiology, v. 7, p. 557, 2016.

SAMPIERI, Roberto H.; COLLADO. Carlos F.; LUCIO, Maria Del Pilar B. Metodologia da Pesquisa. Porto Alegre: Penso Editora. 5ª Ed., 2013.

SAVIANI, Dermeval. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 40, 2009.

STOBÄUS, Claus D.; MOSQUERA, Juan José M;. SANTOS, Bettina Steren dos. Grupo de Pesquisa mal-estar e bem-estar na docência. Educação. Ano XXX, n. especial, Porto Alegre, 2007.

TANES, Talita Molina Lopes; WERNER, Elias Terra. Iniciação à docência: importância da construção de saberes relacionados à prática docente. Revista Contexto & Educação. v. 37, n. 116, 36–56, 2022.

TARTUCE, Gisela Lobo B. P.; NUNES, Marina M. R., ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de. Alunos do Ensino Médio e atratividade da carreira docente no Brasil. Cadernos de Pesquisa, v.40, n.140, p. 445-477, 2010.

THAKER, T. ESP8266 based implementation of wireless sensor network with Linux based web-server, in Symposium on Colossal Data Analysis and Networking. IEEE, pp. 1–5, 2016.

YEOTKAR, H. S. Iot Based Human Body Parameters Monitoring By Using, International Research Journal of Engineering and Technology, 6(7), pp. 2458–2466, 2019.

Published

2025-01-02

How to Cite

dos Santos, L. V., Paterno, A. S., & dos Santos, L. M. (2025). Initial training in pedagogy and emotions about mathematics: A research articulation in the fields of education and biomedical engineering. Revista Contexto &Amp; Educação, 40(122), e14736. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.14736

Issue

Section

Práticas Educativas: metodologias e saberes