Elementary school and aging: Literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14785

Keywords:

Education, Gerontology, Elementary School, Elderly

Abstract

The phenomenon of aging is a worldwide trend. This process is present in all life cycles, and awareness measures about individual and collective aging must be valued and developed in the educational context. This article proposed to carry out a bibliographic review on the content of aging in elementary education, through qualitative and quantitative research, in the selected databases, by the descriptors education, gerontology, elderly and elementary education, and their combinations. The inclusion criteria were complete publications, freely accessible between 2011-2021, in Portuguese, English, and Spanish. Of the productions found, 63 of them had low relevance and 2 had high relevance that reflected experiences in the Federal District and in the State of São Paulo, highlighting the importance of introducing themes about aging in schools in a structured way and aligned with the pedagogical curriculum, an experience indicated in educational policy of the State of São Paulo. This approach aligns with citizen development and participatory movements, which provide opportunities for actions and intersectoral articulation, projecting healthy aging measures to the community. This study shows itself to be relevant and highlights that intergenerational measures must be disseminated in the school context to eliminate prejudice and promote positive attitudes about aging.

References

ALBUQUERQUE, Marília Silva; CACHIONI, Meire. Pensando a gerontologia no Ensino Fundamental. Revista Kairós Gerontologia; v. 16, n. 5, 141-163, 2013. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/kairos/article/view/19001. Acesso em: 10 mar. 2022.

ALKEMA, Gretchen. ALLEY, Dawn. Gerontology’s future: an integrative model for disciplinary advancement. The Gerontologist. Oxford, v. 46, n. 5, p. 574-582, 2006. Disponível em: https://academic.oup.com/gerontologist/article/46/5/574/629266?searchresult=1. Acesso em: 14 abr. 2021.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Portugal: Edições 70, 2016.

BATISTA, Gisely Vieira. A importância da participação social nos conselhos de saúde. Revista Ideação, Foz do Iguaçu, v. 16, n. 1, p. 28-44, 2014. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/ideacao/article/view/9473. Acesso em: 14 abr. 2021.

BICALHO, Lucineia Maria; OLIVEIRA, Marlene. Aspectos conceituais da multidisciplinaridade e da interdisciplinaridade e a pesquisa em ciência da informação. Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, v. 16, n. 32, p. 1-26, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/viewFile/1518-2924.2011v16n32p1/19336#:~:text=(2000)%2C%20a%20multidisciplinaridade%20corresponde,v%C3%A1rias%20delas%20ao%20mesmo%20tempo. Acesso em: 10 abr. 2021.

BRASIL. Dispõe sobre a política nacional do idoso. Brasília, DF. out. 1994. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8842.htm. Acesso em: 7 maio 2021.

BRASIL. Estatuto do idoso: Lei Federal nº 10.741, de 1º de outubro de 2003. Brasília, DF: Secretaria Especial dos Direitos Humanos, 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.741.htm#:~:text=LEI%20No%2010.741%2C%20DE%201%C2%BA%20DE%20OUTUBRO%20DE%202003.&text=Disp%C3%B5e%20sobre%20o%20Estatuto%20do%20Idoso%20e%20d%C3%A1%20outras%20provid%C3%AAncias.&text=Art.,a%2060%20(sessenta)%20anos. Acesso em: 17 abr. 2021.

BRASIL. Lei n˚14.423, de 22 de julho de 2022. Altera a Lei nº 10.741, de 1º de outubro de 2003, para substituir, em toda a Lei, as expressões “idoso” e “idosos” pelas expressões “pessoa idosa” e “pessoas idosas”, respectivamente. Brasília: DF, Secretaria Geral – Sub-chefia para Assuntos Jurídicos. 2022. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2019-2022/2022/Lei/L14423.htm. Acesso em: 5 maio 2023.

BRASIL. Brasil 2050: desafios de uma nação que envelhece. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2017. Disponível em: https://livraria.camara.leg.br/brasil-2050-desafios-de-uma-nacao-que-envelhece. Acesso em: 6 mar. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 20 jan. 2022.

CABRAL, Umberlândia. População cresce, mas número de pessoas com menos de 30 anos cai 5,4% de 2012 a 2021. Agência de Notícias IBGE, 22 jun. 2022, Estatísticas Sociais. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/34438-populacao-cresce-mas-numero-de-pessoas-com-menos-de-30-anos-cai-5-4-de-2012-a-2021. Acesso em: 13 jun. 2023.

CAMACHO, Alessandra Conceição Leite Funchal. A gerontologia e a interdisciplinaridade: aspectos relevantes para a enfermagem. Revista Latino-Americana de Enfermagem. v. 10, n. 2, p. 229-233, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-11692002000200016 & script= sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 7 maio 2021.

CAMARANO, Ana Amélia; KANSO, Solange. Envelhecimento da população Brasileira: uma contribuição demográfica. In: FREITAS, Elizabete Viana de; PY, Ligia (org.). Tratado de geriatria e gerontologia. 4. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2017. p. 203-235.

CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Periódicos Capes: acervo 2020. Disponível em: https://www-periodicos-capes-gov-br.ezl.periodicos.capes.gov.br/. Acesso em: 8 maio 2023.

FERREIRA, Ana Paula; TEIXEIRA, Solange Maria. Direitos da pessoa idosa: desafios à sua efetivação na sociedade brasileira. Argumentum, Vitória, ES, v. 6, n. 1, p. 160-173, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/7486. Acesso em: 8 maio 2023.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Projeção da população do Brasil e das Unidades da Federação de São Paulo. 2021. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/apps/populacao/projecao/index.html. Acesso em: 26 abr. 2021.

IBGE-EDUCA. Conheça o Brasil – População: pirâmide etária. 2019. Disponível em: https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/18318-piramide-etaria.html. Acesso em: 26 abr. 2021.

IPEA. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Projeções populacionais por idade e sexo para o Brasil até 2100. 2021. Disponível em: TD 2698 - 215223_Projeções_Populacionais_SUMEX.indd (ipea.gov.br). Acesso em: 7 mar. 2023.

JUNIOR, Paulo Melgaço da Silva. O conhecimento escolar em foco: currículo e epistemologias em debate. Revista Contexto & Educação, Editora Unijuí, ano 37, n. 116, 2022. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/10499. Acesso em: 28 abr. 2023.

MCGUIRE, Sandra. Aging Education: A Worldwide Imperative. Creative Education, n. 8, p. 1878-1891, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.4236/ce.2017.812128. Acesso em: 30 abr. 2023.

MENDONÇA, Jurilza Maria B. de; RAUTH, Jussara. Normativas e direitos das pessoas idosas. 2022. In: FREITAS, Elizabete Viana de. Tratado de geriatria e gerontologia. 5. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2022. p. 449-468.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento. Pesquisa qualitativa em saúde. 14ª Ed. São Paulo: Hucitec; 2014. p. 412.

MIRANDA, Gabriella Morais Duarte; MENDES, Antonio da Cruz Gouveia; SILVA, Ana Lucia Andrade da. O envelhecimento populacional brasileiro: desafios e consequências sociais atuais e futuras. Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia. Rio de Janeiro, 2016. p. 507-519. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-98232016000300507&lng=en&tlng=en. Acesso em: 12 abr. 2021.

NERI, Anita Liberalesso. Envelhecer num país de jovens: significado de velho e velhice segundo brasileiros não idosos. Campinas: Editora Unicamp, 1991.

OMS. Organização Mundial da Saúde. UN Decade of Healthy Ageing: Plan of Action 2021-2030. 2020. Disponível em: https://cdn.who.int/media/docs/default-source/decade-of-healthy-ageing/decade-proposal-final-apr2020-en.pdf?sfvrsn=b4b75ebc_28&download=true. Acesso em: 7 mar. 2023.

OPAS. Organização Pan-Americana da Saúde. Envelhecimento saudável. 2022. Disponível em: https://www.paho.org/pt/envelhecimento-saudavel. Acesso em: 18 abr. 2023.

PRADO, Shirley Donizete; SAYD, Jane Dutra. A gerontologia como campo do conhecimento: conceito, interesses e projeto político. Revista Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, RJ, v. 11, n. 2, p. 491-501, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413- 81232006000200026&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 12 mar. 2021.

PINHEIRO, Elma Ferreira Campos. O currículo escolar na construção do conhecimento. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/BUBD9ZTK6N/1/tcc._ppp.aprovados_em_pdf.pdf. Acesso em: 12 abr. 2021.

POZIOMYCK, Arthur; GUILHERME, Alexandre Anselmo. Educação para cidadania global: críticas e desafios. Revista Contexto e Educação, Ijuí: Editora Unijuí. v. 37, n. 118, maio/ago. 2022. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/12576. Acesso em: 8 maio 2023.

SANTOS, Ingrid Cristina Lucio et al. O envelhecimento humano no currículo da educação básica das escolas públicas do norte-fluminense. CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO –EDUCERE, 10., 2011, Curitiba, 2011. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/CD2011/pdf/5190_3144.pdf. Acesso em: 26 mar. 2021.

SÃO CARLOS. Prefeitura de São Carlos. Relatório Final da III Conferência Municipal do Idoso de São Carlos. Diário Oficial, terça-feira 13 de nov. 2018, p. 3, 2018. Disponível em: http://www.saocarlos.sp.gov.br/images/stories/diario_oficial_2018/DO_13112018_ed1287.pdf. Acesso em: 10 mar. 2021.

SOUZA, B. C. et al. Abordagem do envelhecimento nos livros didáticos da 6ª série do ensino fundamental. Anais do III Encontro de Bolsistas do Programa de Apoio a Ações Afirmativas para Inclusão Social. Londrina, PR, 2008. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/kairos/article/view/19001. Acesso em: 10 mar. 2022.

SPERANZA, Ana Cristina; WERLE, Berenice Maria; MOREIRA, Virgílio Garcia. Envelhecimento Saudável. In: FREITAS, Elizabete Viana de. Tratado de geriatria e gerontologia. 5. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2022. p. 435-448.

UNDESA. United Nations Department of Economic and Social Affairs. World Social Report 2023. 2023. Disponível em: https://www.un.org/development/desa/dspd/wp-content/uploads/sites/22/2023/01/2023wsr-fullreport.pdf. Acesso em: 14 mar. 2023.

UFSCAR. Universidade Federal de São Carlos. Projeto Pedagógico do Curso de Graduação em Gerontologia. 2018. Disponível em: https://www.gerontologia.ufscar.br/pt-br/media/arquivos/graduacao/projeto-pedagogico- gerontologia.pdf. Acesso em: 10 mar. 2021.

VIEIRA, Tereza Rosa Lins. Educação para o envelhecimento: direito de todos. CONGRESSO NACIONAL DE ENVELHECIMENTO HUMANO, 2016, Brasil: Editora Realize, 2016. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/cneh/2016/TRABALHO_EV054_MD2_SA11_ID 1 00_10082016220451.pdf. Acesso em: 29 mar. 2021.

VAROTO, Vania Aparecida Gurian; MIZUMUKAI, Juliane Kiyomi; FERREIRA, Lydiane da Silva Fernandes Vaz. Serviços e organizações: governança nos conselhos de direitos do idoso. In: Revista Egitania Sciencia, número especial: Congresso Internacional Age.Comm, Portugal, p. 115-128, 2022. Disponível em: https://egitaniasciencia.ipg.pt/index.php/revista-egitaniasciencia/article/view/59

ZANON, Carla Bianca Ferreira Moncaio; ALVES, Vicente Paulo, CARDENAS, Carmen Jansen. Como vai a educação gerontológica nas escolas públicas do Distrito Federal? Um estudo com idosos e jovens. Revista Brasileira De Geriatria E Gerontologia, v. 14, n. 3, p. 555-566, 2011. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/bvsms/resource/pt/lil-643605. Acesso em: 10 mar. 2022.

Published

2024-03-11

How to Cite

Ferreira, L. da S. F. V., & Aparecida Gurian Varoto, V. A. G. (2024). Elementary school and aging: Literature review. Context and Education Journal, 39(121), e14785. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14785

Issue

Section

Educação, ambiente e saúde