Reading and writing: The difficulties and challenges in the teaching and learning process in the 5th grade of elementary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14880

Keywords:

Reading and writing, Learning, Difficulties, Pedagogical practice

Abstract

Reading and writing are essential skills for satisfactory learning in the student's school life. Given this context, this article aims to analyze the look of reality experienced by a teacher and five students of the 5th year of Elementary School at a Municipal School in Macapá-AP. The theoretical foundation offered a basis for conducting the research, providing subsidies that contributed significantly to the reflection on issues related to the understanding of learning difficulties in reading and writing. This is a qualitative research through a case study that used a semi-structured interview applied to a 5th grade teacher as a data collection instrument and direct observation with four students who have reading and writing difficulties. The results indicate that, in order to solve the difficulties, it is necessary a joint effort of the entire school team, as well as a differentiated pedagogical practice so that, at the end of each year, the student has acquired the skills and competences necessary to continue his studies.

References

ANTUNES, Celso. Vygotsky, quem diria?! Em minha sala de aula. 2.ed. Petrópolis, Vozes, 2002.

ARANHA, Maria Lúcia Arruda. Pedagogia histórico-crítica: o otimismo dialético em educação. São Paulo: EDUC, 1992.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais - PCN: Língua Portuguesa: primeiro e segundo ciclos/Ministério da Educação. Secretaria de educação Fundamental. 3. ed. – Brasília, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 1.144, de 10 de outubro de 2016. Institui o Programa Novo Mais Educação, que visa melhorar a aprendizagem em Língua Portuguesa e Matemática no ensino. Brasília: Diário Oficial da União, 2016.

DELL’AGLI, Betânia Alves Veiga. Aspectos afetivos e cognitivos da conduta em crianças com e sem dificuldades de aprendizagem. Tese de Doutorado em Educação. Campinas: Faculdade de Educação/UNICAMP, 2008.

DE ANDRADE, Elizete Oliveira; AMORIM, Marília Godinho Martins. Experiências, estratégias e práticas de professoras alfabetizadoras. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 38, n. 120, p. e10347, 2023. DOI: 10.21527/2179-1309.2023.120.10347. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/10347. Acesso em: 19 jul. 2023.

DOCKRELL, Julie; MCSHANE, John. Crianças com dificuldades de aprendizagem: uma abordagem cognitiva. Tradução Andrea Negreda. Porto Alegre: Artmed, 2000.

FERREIRA, Marlene de Cássia Trivellato; MARTURANO, Edna Maria. Ambiente familiar e os problemas do comportamento apresentados por crianças com baixo desempenho escolar. Psicol. Reflex. Crit. [online]. 2002, vol.15, n.1. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722002000100005. Acesso em: 10. out. 2021.

FERREIRO, Emília. Alfabetização de Crianças e Fracasso Escolar – Problemas teóricos e exigências sociais. Simpósio Latino-americano de Psicologia do Desenvolvimento ISSBD – Recife, PE, novembro 1989. Tradução de Maria Zilda da Cunha Lopes.

FERREIRO, Emília. Alfabetização: Leitura do mundo, leitura da palavra? Paulo Freire, Donaldo Macedo; tradução Lólio Lourenço de Oliveira. - Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

GARCEZ, Lucília. Técnicas de redação. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

GEHRKE, Marcos; HAMMEL, Ana Cristina; SIEBERT, Marlene Lúcia Siebert. Planejamento pedagógico: A realidade/atualidade como ponto de partida. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 38, n. 120, p. e11480, 2023. DOI: 10.21527/2179-1309.2023.120.11480. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/11480. Acesso em: 19 jul. 2023.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

GOMEZ, Ana Maria Salgado; TERÁN, Nora Espinosa. Dificuldades de Aprendizagem. Detecção e estratégias de ajuda. Cultural, S.A, 2008.

JOSE, Elisabete da Assunção; COELHO, Maria Tereza. Problemas de Aprendizagem. São Paulo: Ática, 2006.

LOZANO, A. Barca; RIOBOO, A. Porto. Dificultades de aprendizaje: categorias y clasificación, factores, evaluacíon y proceso de intervencíon psicopedagógica. In: SANTIUSTE, Víctor Bermejo; BÉLTRAN, Jesús. Dificultades de aprendizaje. Madrid: Síntesis, 1998.

MACAPÁ. Resolução nº 14/2012. Conselho Municipal de Educação de Macapá – CMEM. Prefeitura Municipal de Macapá. Secretaria Municipal de Educação. Macapá, 2012.

MACAPÁ. Prefeitura Municipal de Macapá. Secretaria Municipal de Educação. Relatório de Aproveitamento anual. Macapá, 2016.

MACEDO, Stella Maris Moura de. Cultivando o Prazer da Leitura: o prazer de ler desde pequeno. In. Salto para o Futuro: Ensino fundamental / Secretaria de Educação à Distância. Brasília: Ministério da Educação, SEED, 1999.

MACHADO, Nilson José. Educação: projetos e valores. 3. ed. São Paulo: Escrituras, 2000.

MATA, Lourdes. A descoberta da escrita. Lisboa: Ministério da Educação, DGIDC, 2008.

MORAIS, Artur Gomes de. Concepções e metodologias de alfabetização: por que é preciso ir além da discussão sobre velhos “métodos”? Secretaria de Educação Básica, Brasília: DF. 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund/alf_moarisconcpmetodalf.pdf. Acesso em: 02 ago. 2021.

PIAGET, Jean. A formação do símbolo na criança. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.

POLONIA, Ana da Costa; DESSEN, Maria Auxiliadora. Em busca de uma compreensão das relações entre família e escola: relações família-escola. Psicologia Escolar e Educacional, p.303- 312, 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572005000200012. Acesso em:10 out. 2021.

RAMOS, Heloisa. Alfabetização: A criança deve sair da Educação Infantil lendo? Revista Nova Escola. Editora Abril. Fundação Vitor Civita, agosto de 2012.

REGO, Tereza Cristina. Memórias de escola: Cultura escolar e constituição de singularidades. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

REYES, Yolanda. Ler e brincar, tecer e cantar: literatura, escrita e educação. São Paulo: Editora Pulo do Gato, 2012.

SALGADO, Ana Maria. Dificuldades de aprendizagem: manual para pais e professores. Cultural S.A. Brasil, 2009.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Saresp 2012: Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo. São Paulo, 2012. Disponível em: http://saresp.fde.sp.gov.br/. Acesso em: 10 jan. 2021.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de Leitura. Porto Alegre, Ed. Artmed, 2008.

WEISZ, Telma. A concepção do conhecimento. São Paulo: Segmento Duetto, 2005. (Coleção Memória da Pedagogia, n. 5).

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3.ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Published

2024-04-16

How to Cite

Lobato, V. A., & Custódio, E. S. (2024). Reading and writing: The difficulties and challenges in the teaching and learning process in the 5th grade of elementary education. Revista Contexto &Amp; Educação, 39(121), e14880. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14880

Issue

Section

Práticas Educativas: metodologias e saberes