Curriculum and learning assessment in the Citizen School Project
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.15618Keywords:
Progressive Education, Community Participation, Emancipatory Assessment, Social CurriculumAbstract
This article explores the Citizen School of Porto Alegre, a progressive educational project implemented in the 90s as a response to neoliberal policies. The overall objective is to analyze the concepts of curriculum and learning assessment from the perspective of Paulo Freire, focusing on social transformation and the democratization of education. The methodology involves a documentary and bibliographic review, highlighting community participation and democratic management as pillars of the project. The results indicate that the curriculum of the Citizen School is dynamic, integrating cultural and local knowledge, and the assessment is procedural and continuous, focused on student development. The reflections point to transformative impact of an educational model that promotes active citizenship and critical formation. In conclusion, despite structural and political challenges, the Citizen School offers a viable reference for inclusive and transformative education, reaffirming education as a field of resistance and social emancipation.
References
AULER, Décio. Articulação entre pressupostos do educador Paulo Freire e do movimento CTS: novos caminhos para a educação em ciências. Revista Contexto & Educação, nº 22(77), 167-188. Jan-jun-2007.
AZEVEDO, Jose Clovis de. Escola Cidadã: desafios diálogos e travessias. 2 ed. Petrópolis RJ: Vozes, 2004.
AZEVEDO, Jose Clovis de. Reconversão cultural da escola: mercoescola e escola cidadã. Porto Alegre: Sulina, 2007.
AZEVEDO, Jose Clovis de. Escola cidadã: uma experiência contra-hegemônica. Crítica Educativa, Sorocaba, v. 6, p. 01-17, 2020. Disponível em: https://www.criticaeducativa.ufscar.br. Acesso em: 20 dez. 2023.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A Educação Popular na escola cidadã. Petrópolis: Vozes, 2002.
CARRILLO, Alfonso Torres. Educação Popular: trajetória e atualidade. 1. ed. (português). Porto Alegre: Livrologia, 2024.
CAVEDON, Sofia. Apresentação. In.: PREFEITURA MUNICIPAL DE PORTO ALEGRE. Secretaria Municipal de Educação. Ciclos de formação: proposta político-pedagógica da escola cidadã. 3. ed. Porto Alegre, 1998. (Cadernos pedagógicos, 9). Organização e produção textual de Silvio Rocha.
CAPRILES, René. Makarenko: o nascimento da pedagogia socialista. São Paulo: Scipione, 1989.
FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia – o cotidiano do professor. São Paulo: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. A educação na cidade. São Paulo: Cortez Editora, 1993.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Cortez Editora, 1997.
FREIRE. Paulo. Educação e Mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
GHEDINI, Cecília Maria. Educação Popular e Referências Formativas: Elos Que Enraízam o Projeto Educativo da Educação do Campo no Brasil. Revista Contexto & Educação, nº 101(32), Jan-abril, p.52-80, 2017.
GORODICHT, Clarice; DE SOUZA, Maria do Carmo. Complexo Temático. In.: AZEVEDO, José Clóvis de. Escola Cidadã: Teoria e Prática. Vozes, Petrópolis, 1999.
MELLO, Marcos. Pesquisa Participante e Educação Popular: Da Intenção ao Gesto. Porto Alegre: Ísis Editora, 2005.
PAULO, Fernanda dos Santos. Educação de jovens e adultos e a educação popular: contribuições para formação docente. Chapecó: Livrologia, 2022.
PISTRAK, Moisey Mikhailovich. Fundamentos da escola do Trabalho: uma pedagogia social. São Paulo: Expressão Popular, 2000. (Tradução de Daniel Aarão Filho).
PREFEITURA MUNICIPAL DE PORTO ALEGRE. SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO. Caderno pedagógico 9. Porto Alegre: SMED, 1994.
PREFEITURA MUNICIPAL DE PORTO ALEGRE. SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO. Totalidades de Conhecimento: Currículo em Educação Popular (Caderno pedagógico 8). Porto Alegre: Secretaria Municipal de Educação, 1997.
PREFEITURA MUNICIPAL DE PORTO ALEGRE. Secretaria Municipal de Educação. Ciclos de formação: proposta político-pedagógica da escola cidadã. 3. ed. Porto Alegre, 1998. (Cadernos pedagógicos, 9). Organização e produção textual de Silvio Rocha.
SAUL, Ana Maria. Avaliação emancipatória: desafio à teoria e à prática de avaliação e reformulação de currículo. 7. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2007.
SAUL, Ana Maria. Avaliação. In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (orgs.). Dicionário Paulo Freire. 4. ed. rev. amp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.
SAUL, Ana Maria. Currículo. In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (orgs.). Dicionário Paulo Freire. 4. ed. rev. amp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.