Kheiron: A web application for pedagogical support focused on competitive programming training
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.15622Keywords:
learning, programming, computing, educationAbstract
Competitive programming is a mental sport in which competitors solve Computer Science problems within a limited time without access to external materials. It gained popularity in primary and secondary education institutions with the growth of the internet and competitions such as the Brazilian Computer Olympiad and the Brazilian Programming Marathon. Teachers have trained their students to participate in these events, but the lack of suitable platforms makes it difficult to successfully prepare competitors. To meet this demand, the Kheiron web application was developed for pedagogical assistance, an application that facilitates the management and monitoring of students' studies by the teacher and provides analysis and content transfer tools, in addition to allowing the student to be served directly by the teacher/trainer or by a robot (bot) equipped with Generative Artificial Intelligence. To develop this work, exploratory research was carried out, followed by a bibliographic review.
References
ANDERSON, Ross. Security engineering: a guide to building dependable distributed systems. 3rd ed. [S. l.]: Wiley, 2020.
BENTO, Luciana; BELCHIOR, Gerlaine. Mídia e educação: o uso das tecnologias em sala de aula. Revista de Pesquisa Interdisciplinar, vol. 1, 2016.
BOMFOCO, Marco Antônio; AZEVEDO, Victor de Abreu. Os jogos eletrônicos e suas contribuições para a aprendizagem na visão de J. P. Gee. Renote – Novas Tecnologias na Educação, no. 3, p. 8, 2012.
CUSTÓDIO, Nathália Meloni; RODRIGUES, Alessandra. Tecnologias e formação inicial docente: O papel do professor formador na construção do pensamento crítico e da cidadania digital. Revista Contexto & Educação, vol. 38, no. 120, p. e12765, 14 Nov. 2023.
FERREIRA, Roni; BRAGA, Marco. Ensino de programação e as estratégias pedagógicas utilizadas no Brasil. Revista Contexto & Educação, vol. 38, no. 120, p. e11377, 20 Jun. 2023.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4a. [S. l.]: Atlas, 2002.
HALIM, Steven; HALIM, Felix. Competitive Programming 3. [S. l.]: lulu, 2013.
IMPACTA. Chat GPT x Educação: enxergando a tecnologia a favor do ensino. 2023. Disponível em: https://www.impacta.com.br/blog/chat-gpt-educacao-enxergando-a-tecnologia-a-favor-do-ensino/. Acesso em: 6 Dec. 2023. (Acesso em: 15 de out. de 2023).
JOSHI, Shailja; SAINI, Hemraj; RATHEE, Geetanjali. SALT cryptography for privacy in mobile crowdsourcing. International Journal of Information Technology, vol. 12, no. 2, p. 585–591, 14 Jun. 2020. DOI 10.1007/s41870-019-00281-2.
KAPP, Karl M. The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. [S. l.]: Pfeiffer & Company, 2012.
LI, Chao; ZHOU, Hong. Enhancing the Efficiency of Massive Online Learning by Integrating Intelligent Analysis into MOOCs with an Application to Education of Sustainability. Sustainability, vol. 10, no. 2, p. 468, 9 Feb. 2018.
MACHADO, Marly Stephany Magalhães; CLEOPHAS, Maria das Graças. Estratégia metacognitiva no ensino de ciências: Fornecendo o feedback com apoio das tecnologias digitais. Revista Contexto & Educação, vol. 38, no. 120, p. e13447, 14 Nov. 2023.
MCGETTRICK, Andrew; BOYLE, Roger; IBBETT, Roland; LLOYD, John; LOVEGROVE, Gillian; MANDER, Keith. Grand Challenges in Computing: Education---A Summary. The Computer Journal, vol. 48, no. 1, p. 42–48, 1 Jan. 2005.
OBI. Caderno de Tarefas. 2007. Disponível em: https://olimpiada.ic.unicamp.br/static/extras/obi2007/provas/ProvaOBI2007_f1p1.pdf. Acesso em: 10 Dec. 2023.
OBI. Sobre a OBI. 2022. Disponível em: https://olimpiada.ic.unicamp.br/info. Acesso em: 5 Dec. 2023.
PIOVEZAN, Patricia Regina; RI, Neusa Maria Dal. Flexibilização e Intensificação do Trabalho Docente no Brasil e em Portugal. Educação & Realidade, vol. 44, no. 2, p. 9–17, 2019.
QUEIROZ, Francisco de Assis. A relação professor/aluno: importância dos vínculos afetivos ao processo de ensino aprendizagem. 2016. Disponível em: https://monografias.brasilescola.uol.com.br/educacao/relacao-professor-aluno-importancia-dos-vinculos-afetivos-ao-processo-de-ensino-aprendizagem.htm. Acesso em: 5 Dec. 2023.
RIBEIRO, Pedro; GUERREIRO, Pedro. Early introduction of competitive programming. Olympiads in Informatics, vol. 2, p. 149–162, 2008.
SILVEIRA, Antonio Claudio Jorge da; TONINI, Adriana Maria. Evasão discente em cursos de engenharia de computação e o trabalho em TIC – Tecnologia da Informação e Comunicação. Revista Contexto & Educação, vol. 38, no. 120, p. e10770, 27 Nov. 2023.
UPF. Maratona de Programação SBC. 2019. Disponível em: https://www.upf.br/maratonasbc. Acesso em: 10 Dec. 2023.
VIEGAS, Moacir Fernando. Trabalhando Todo O Tempo: Sobrecarga E Intensificação No Trabalho De Professoras Da Educação Básica. Educaçao E Pesquisa: Revista Da Faculdade De Educação Da Universidade De São Paulo, vol. 48, no. 1, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).