Interaction between university and school and their contributions in teacher training
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.15720Keywords:
Research professor, Interaction, University, SchoolAbstract
We present discussions about the possibilities of interactions between university and school. The objective of the study is to critically analyze the contributions of the different possibilities of interaction between Universities and Basic Education Schools for teacher training.The corpus of analysis was selected scientific articles on the journal search site present on the CAPES portal from 2017 to 2022. The methodology used was Discursive Textual Analysis (DTA), which involves a phenomenological and hermeneutic movement. The results indicate that the interactions between universities and schools can take place in various forms and moments of academic training, such as: Curriculum supervised internship; Research as a possibility of teaching training; PIBID; Extension. All these interaction possibilities contribute to a change of professional profile, attentive to problematizing dialog, which results in new forms of teaching activity, taking into account disciplinary, experiential, methodological and investigative pedagogical knowledge, so as to enhance the process of teaching and learning.
References
ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 2ªed. São Paulo, SP: Cortez, 2003.
ARRIGO, Viviane; JÚNIOR, Álvaro Lorencini; BROIETTI, Fabiele Cristiane Dias. A autoscopia bifásica integrada ao microensino: uma estratégia de investigação reflexiva na formação de professores de química. ienci - Investigações em Ensino de Ciências. V. 22 Ed.1 – Abr. 2017. pp. 01-22. DOI:10.22600/1518-8795.ienci2017v22n1p01
BELING, Helena Maria; CANCELIER, Janete Webler; FLORES, Carmen Rejane. O PAPEL DO ESTÁGIO CURRICULAR PARA A FORMAÇÃO DOCENTE: Visão dos Educandos do Curso de Licenciatura em Educação do Campo. Revista Contexto & Educação, Editora Unijuí, 2021, nº 115 • Set./Dez. 2021
BOFF, Eva Teresinha de Oliveira; DEL PINO, José Cláudio. Processo interativo de formação docente: uma perspectiva emancipatória na constituição do currículo escolar. 1.ed. - Curitiba: Appris, 2018.
BRASIL, Lei nº 11.788/2008. Dispõe sobre estágio de estudantes; altera a redação do art. 428 da Consolidação das leis do trabalho (CLT). Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm Acesso em: 30 jul. 2022.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. prefácio de Leonardo Boff; notas de Ana Maria Araújo Freire. 22ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 49ª ed. Rio de janeiro: Paz e Terra, 2014.
FREITAS, Wélica Patrícia Souza de; QUEIRÓS, Wellington Pereira de. O cenário das pesquisas sobre formação de professores de ciências na perspectiva progressista. ienci - Investigações em Ensino de Ciências. V. 24 Ed.1 – Abr. 2019. pp. 154-178. 2019. DOI:10.22600/1518-8795.ienci2019v24n1p154
GALIAZZI, Maria do Carmo. Educar pela pesquisa: ambiente de formação de professores de ciências. Ijuí: Ed. Unijuí, 2003.
GAVIRAGHI Fabio Jardel; MEDEIROS, Daniela. Ações e Implicações da Atuação Docente no Ensino Superior: (Im)Possibilidades de (In)Dissociar Ensino, Pesquisa e Extensão. Revista Contexto & Educação, Editora Unijuí, 2015. nº 96 Maio/Ago.
LIMA, G.R. de; FERREIRA, M.A. dos S.. A formação docente e o PIBID-subprojeto de biologia do IFRN/Macau: uma interlocução entre a formação inicial e continuada. HOLOS, Ano 34, Vol. 02, 2018. DOI: 10.15628/holos.2018.4701
LIPINETTI, Joice Menezes; OLIVIERA, Adriana Marques de. Cartase do I Encontro dos Estágios amalgamados pela música no Ensino de Química: possibilidades de interação entre a escola e a universidade. Educação Química em punto de vista. v. 5 n. 1 (2021): Dossiê: Estágio Supervisionado na Licenciatura em Química: diferentes olhares. DOI: https://doi.org/10.30705/eqpv.v5i1.2492
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 3 ed. rev. e ampl. Ijuí: Ed. unijuí, 2016.
MORGADO, José Carlos. Currículo e Profissionalidade Docente. Porto Editora, LDA. 2005.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya; Revisão técnica de Edgar de Assis Carvalho. 2ª ed.rev. São Paulo:Cortez. Brasília, DF:UNESCO, 2011.
OLIVEIRA, André Luis de; OBARA, Ana Tiyomi. O ensino de ciências por investigação: vivência e práticas reflexivas de professores em formação inicial e continuada. ienci - Investigações em Ensino de Ciências. V. 23 Ed.2 – Ago. 2018. pp. 65-87. DOI:10.22600/1518-8795.ienci2018v23n2p65
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágios supervisionados e o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência: duas faces da mesma moeda? Revista Brasileira de Educação. V.24, pp. 01-20, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782019240001
SASSERON, Lúcia Helena e CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Almejando a alfabetização científica no ensino fundamental: a proposição e a procura de indicadores do processo. Investigações em Ensino de Ciências, v. 13(3), p. 333-352, 2008. Tradução . . Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo_ID199/v13_n3_a2008.pdf. Acesso em: 28 jul. 2022.
SENGIK, Aline Sberse; TIMM, Jordana Wruck; STOBÄUS, Claus Dieter. Estágio docente como prática pedagógica. ETD – Educação Temática Digital. Campinas,SP V.21, n.4, p.979-993, out./dez. 2019 DOI: 10.20396/etd.v21i4.8652391
SILVA, Wagner Rodrigues. Educação científica como abordagem pedagógica e investigativa de resistência. Trabalhos em Linguística Aplicada. V.59. n.3, 2020. http://dx.doi.org/10.1590/01031813829221620201106
SOUZA, Douglas Grando de; ARAUJO Ives Solano; VEIT, Eliane Angela. Formação continuada de professores viabilizada pela aproximação entre escola e universidade: uma narrativa histórica das experiências da iniciativa NUPIC (USP). ienci - Investigações em Ensino de Ciências. V. 26 Ed.3 – Dez. 2021. pp. 102-133. DOI:10.22600/1518-8795.ienci2021v26n3p102
UNIBALSAS. Diretrizes Institucionais Projeto Integrador. Faculdade de Balsas. 2020.
UNIBALSAS. Projeto Pedagógico de Curso. Curso de Licenciatura em Pedagogia - Presencial. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).