Elementary school students as citizen scientists: Mapping leishmaniasis risks
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.15728Keywords:
Citizen science, Elementary School, Leishmaniasis, Governador ValadaresAbstract
This article shares the results of a study using citizen science as an investigative approach, with 7th grade students from a public school in Governador Valadares (MG), in a research project on leishmaniasis. It adopts studies on citizen science, territory and the contributions of Paulo Freire. The data was produced in conversation circles and workshops via the google my maps platform. The analysis focuses on the students' engagement as citizen scientists. The results show the identification of risk areas, learning about research and leishmaniasis. The conclusion is that it is important to carry out research into citizen science with primary school students with a view to promoting scientific education and citizen positions.
References
AULER, Décio. Articulação Entre Pressupostos do Educador Paulo Freire e do Movimento CTS: Novos Caminhos Para a Educação em Ciências. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 22, n. 77, p. 167–188, 2013. DOI: 10.21527/2179-1309.2007.77.167-188. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/1089. Acesso em: 20 fev. 2024.
ALBAGLI, Sarita.; CLINIO, Anne.; RAYCHTOCK, Sabrina. Ciência Aberta: correntes interpretativas e tipos de ação. Liinc em Revista, v. 10, n. 2, p. 434-450, 2014. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/3593.Acesso em: 10 dez. 2023.
ALBAGLI, Sarita; ROCHA, Luana. Ciência cidadã na questão dos resíduos sólidos. Inf. & Soc.:Est., João Pessoa, v.30, n.4, p. 1-31, out./dez. 2020. Disponível em: 32729-libre.pdf (d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net). Acesso em: 24 out 2023.
ALBAGLI, Sarita; Rocha, Luana. Ciência cidadã no Brasil: um estudo exploratório. In: BORGES, M. M.; CASADO, E. S. Sob a lente da ciência aberta: olhares de Portugal, Espanha e Brasil. Conferências e debates interdisciplinares. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra. 2021. p. 489-511.
ALCÂNTARA, Mariana Oliveira. Ciência Cidadã em área endêmica de leishmanioses: uma experiência com estudantes da educação básica. 2022. 120f. Trabalho de Conclusão de Mestrado (Mestrado Profissional em Ensino de Biologia em Rede Nacional- PROFBIO) - Instituto de Ciências da Vida da Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/15291.Acesso em: 11 jan. 2024.
ALVES, Ruben. Filosofia da ciência: introdução ao jogo e a suas regras. São Paulo: Editora Brasiliense, 1981.
ALVES, Waneska Alexandra; FONSECA, Darises Soares. Leishmaniose visceral humana: estudo do perfil clínico-epidemiológico na região leste de Minas Gerais, Brasil. Journal of Health & Biological Sciences, v. 6, n. 2, p. 133-139, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.12662/2317-3076jhbs.v6i2.1764.p133-139.2018. Acesso em: 28 out. 2023
ARAÚJO, José Luís; MORAIS, Carla; PAIVA, João Carlos. A ciência cidadã na promoção da consciencialização químico-ambiental dos alunos, no contexto da poluição marinha por (micro) plásticos. Revista Electrónica Educare, v. 27, n. 1, p. 1-21, 2023. Disponível em: https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/educare. Acesso em: 28 out. 2023. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.1584.
BASTOS, Fábio da Purificação de. Pesquisa/Investigação. In: STRECK, Daniel R; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, J. J.; Dicionário Paulo Freire. 3.ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.
BONNEY, Rick; COOPER, Caren B.; DICKINSON, Janis; KELLING, Steve; PHILLIPS, Tina; ROSENBERG, Kenneth V.; SHIRK,Jennifer. Ciência Cidadã: Uma Ferramenta de Desenvolvimento para Expandir o Conhecimento Científico e a Alfabetização Científica. BioScience, v. 59, n. 11, p. 977-984, 2009. Disponível em: https://academic.oup.com/bioscience/article/59/11/977/251421. Acesso em 10 out. 2023.
BRASIL, Fundação Nacional de Saúde. Territórios sustentáveis e saudáveis: experiências de saúde ambiental territorializadas marco teórico /– 1. ed.– vol. 1– Brasília: Funasa, 2021.
BRASIL. Ministério da Saúde. Leishmanioses: Ministério da Saúde alerta para prevenção. Brasília, 2022. Disponível em: https://www.paho.org/es/temas/leishmaniasis. Acesso em: 18 out. 2023.
CARDOSO, Mariana Santos; BENTO, Gabrielle Ariadine; ALMEIDA, Laila Viana de; CASTRO, Joseane Camilla de; REIS-CUNHA, João Luís; BARBOSA, Vanessa de Araújo; SOUZA, Cristian Ferreira de; BRAZIL, Reginaldo Peçanha; VALDIVIA, Hugo Oswaldo; BARTHOLOMEU, Daniella Castanheira. Detecção de múltiplos circulantes Leishmania espécies em Lutzomyia longipalpis na cidade de Governador Valadares, sudeste do Brasil. p. 1-16. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1371/ journal.pone.0211831. Acesso em: 13 fev. 2024. https://doi.org/10.1590/S1984-29612014049
CASTRO, Thais Helena Chaves de; CASTRO JUNIOR, Alberto Nogueira de. Ciência Cidadã como estratégia de escolarização aberta em biodiversidade tornando estudantes atores responsáveis no Amazonas. Revista Diálogo Educacional, v. 23, n. 77, p. 662-675, 2023. Acesso em: 29 out. 2023
CIÊNCIA EUROPA. Documento informativo sobre Ciência Cidadã. p.1-2. junho. 2018. Disponível em: www.scienceeurope.org. Acesso em: 28 de out. 2023.
FRANZONI, Patrícia; DEL PINO, José Cláudio.; OLIVEIRA, Conceição Eniz. CONTRIBUIÇÕES DA ECONOMIA PARA A ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA: UMA PROPOSTA PARA A EDUCAÇÃO BÁSICA. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 33, n. 105, p. 119–141, 2018. DOI: 10.21527/2179-1309.2018.105.119-141. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/6969. Acesso em: 20 fev. 2024.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1979
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 19. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 54. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022.
GOMES, Marquiana de F. Vilas Boas. Cartografia social e geografia escolar: aproximações e possibilidades. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 7, n. 13, p. 97-110, jan./jun., 2017. Disponível em: https://doi.org/10.46789/edugeo.v7i13.488. Acesso em: 31 de out. 2023
HAKLAY, Muki. Ciência Cidadã e Informação Geográfica Voluntária: Visão Geral e Tipologia da Participação. In: Sui, D., Elwood, S., Goodchild, M. (eds) Crowdsourcing Conhecimento Geográfico. Springer, Dordrecht. 2013. p. 105-122. .Disponível em: https://doi.org/10.1007/978-94-007-4587-2_7.2013. Acesso em: 16 de out.2023.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. População do Estado de Minas Gerais. 2021. Disponível em: <http://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/mg/governador-valadares.html? Acesso em 14 nov. 2023.
IRWIN, Alan. Citizen science: A study of people, expertise and sustainable development. psychology press. 1995.
IRWIN, Alan. Ciência cidadã e cidadania científica: mesmas palavras, significados diferentes? In: Science communication today: Current strategies and means of action. Nancy Université, p. 29-38. 2015.
LUFT, Hedi Maria; DA SILVA MOTA, Daniela.; SILVA, Camila Souza da. PAULO FREIRE E O DIÁLOGO: INTERFACES ENTRE A SAÚDE PÚBLICA E A EDUCAÇÃO ESCOLAR. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 37, n. 117, p. 9–23, 2022. DOI: 10.21527/2179-1309.2022.117.12882. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/12882. Acesso em: 10 fev. 2024.
NEVES, Ana Teresa Ferreiras das; BOAVENTURA, Diana; GALVÃO, Cecília. Percepções dos Professores do 1. º Ciclo do Ensino Básico sobre o Contributo da Ciência Cidadã para a Educação em Alterações Climáticas. Sisyphus: Journal of Education, v. 11, n. 2, p. 108-138, 2023. Acesso em: 21 fev. 2024.
OMS. Organização Mundial da Saúde. Leishmaniose Visceral Humana. 2020. Disponível em: https://www.paho.org (.Leishmaniose visceral - OPAS/OMS | Organização Pan-Americana da Saúde (paho.org). Acesso em: 08 jan. 2024.
OPS. Organización Panamericana de la Salud. Leishmaniasis. Washington, D.C. 2020. Disponível em: <https://www.paho.org/es/temas/leishmaniasis>.Acesso em: 24 out. 2023.
PACHECO, Jamilson; REIS, Rodrigo Arantes; JOUCOSKI, Emerson; LOW, Russanne. Ciência Cidadã e a Educação Básica: Uma revisão bibliográfica sobre a Ciência Cidadã, suas tipologias e relações com o Ensino de Ciências. Boletim do Museu Integrado de Roraima (Online), v. 15, n. 1, p. 70-95, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.24979/bmirr.v15i1.1132 Acesso em: 15 de out. 2023
PEZZI, Rafael Peretti; FERNANDES, Heitor Carpes Marques; BRANDÃO, Rafael Vasques; FREITAS, Marina Pinto Pizarro de; ALVES, Leonardo Sehn; SILVA, Renan Bohrer da .; TAVARES, Jan Luc dos Santos; WEIHMANN, Guilherme Rodrigues. Desenvolvimento de tecnologia para ciência e educação fundamentado nos preceitos de liberdade do conhecimento: o caso do Centro de Tecnologia Acadêmica | Development of technology for science and education based on open and free knowledge: the case of the Center of Academic Tecnology. Liinc em Revista, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 205-222. 2017. DOI: 10.18617/liinc.v13i1.3757. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/3757. Acesso em: 22 de fev. 2024.
RBCC – Rede Brasileira de Ciência Cidadã. Princípios Norteadores. 2023. Disponível em: https://www.rbcc.ong.br/. Acesso em: 15 de out. 2023
SANTOS, Milton. O dinheiro e o território. In: SANTOS, Milton.; BECKER, Bertha. K. (Orgs.). Território, territórios: ensaios sobre o ordenamento territorial. Rio de Janeiro: DP&A Editora HUCITEC, 2006.
SANTOS, Milton. O Espaço do Cidadão. 7. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2007.
SILVA, José Antônio Dias da; NERY, Aline Silva Dejosi. Uma proposta de uso da plataforma Wiki Aves como um facilitador na aprendizagem de temas ambientais relacionados à ornitologia. Revista Thema, v. 16, n. 3, p. 607-616, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.15536/thema.V16.2019.607-616.1344. Acesso em: 26 de out. 2023
UNESCO. Recomendação da UNESCO na Ciência Aberta. UNESCO, p. 1-34. 2021. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379949.locale=en. Acesso em 30 de out. 2023
WEBER, Karina Pereira; BERLATO, Larissa Fontoura; GONÇALVES, Berenice Santos; FIGUEIREDO, Luiz Fernando Gonçalves. Mapas digitais interativos como ferramenta de auxílio na gestão de projetos em design: uma análise da plataforma My maps. Gestão e Tecnologia de Projetos, São Carlos, v.16, n.1, p.109-126, jan.2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.11606/gtp.v16i1.155748. Acesso em: 17 nov.2023
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
