School museum: A practical pedagogical experience In the study of geography with children
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.15955Keywords:
School museum, Teaching Geography, Elementary SchoolAbstract
This text presents considerations about the museum experience in school practice for the study of Geography with children in the early years of Elementary School. It presents records on the responsibilities of museums, with a view to preserving and preserving the memory of the facts of situations that made up the history of a given territory and its people, in collections of objects with historical and artistic value for society. It addresses theoretical aspects about the museum-school relationship, in the study of Geography and brings elements that help in the process of understanding the articulation in methodological practices that involve museum spaces, in the process of students' educational training. It records aspects of the experience of building, organizing and socializing the museum in the school environment, whose purpose is the study of Geography, through integrative activities with students. It is a proposal that changes the school's routine and corroborates by streamlining the teacher's pedagogical practice, by adopting methodological strategies that involve student participation in the construction of systematized geographic knowledge.
References
BARCELLOS, Guy Barros. Manual de implantação de museus escolares. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2013.
BRANCHER, Vantoir Roberto; OLIVEIRA, Valeska Maria Fortes de; MIORANDO, Tania Micheline; & DREHMER-MARQUES, Keiciane Canabarro. (2022). PRÁTICAS EDUCATIVAS E FORMAÇÃO DOCENTE: RESSIGNIFICANDO METODOLOGIAS E SABERES. Revista Contexto & Educação, 37(116), 5–8. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.116.12996.
BRASIL. Legislação sobre museus [recurso eletrônico]. – 2. ed. – Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2013.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017. (disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 15 de março de 2020.
CLAUDINO, Sergio. Escola, educação geográfica e cidadania territorial. Scripta Nova: Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales. Universidad de Barcelona. vol. XVIII, núm. 496 (09), 1 de diciembre de 2014.
COSTA, Evanise Pascoa. Princípios básicos da museologia. Curitiba: Coordenação do Sistema Estadual de Museus/ Secretaria de Estado da Cultura do Paraná, 2006.
CUCCHI, Andreia Zuchelli. O museu no estudo da Geografia dos anos iniciais do Ensino Fundamental. 2022. 235f. Tese (Doutorado em Geografia). Universidade Estadual do Oeste do Paraná, UNIOESTE, Francisco Beltrão, 2022.
DEON, Alana Rigo; CALLAI, Helena Copetti. (2018). A EDUCAÇÃO ESCOLAR E A GEOGRAFIA COMO POSSIBILIDADES DE FORMAÇÃO PARA A CIDADANIA. Revista Contexto & Educação, 33(104), 264–290. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2018.104.264-290
FALCÃO, Andrea. Museus como lugar de memória. In: Salto para o futuro: Museu e escola: educação formal e não formal. Secretaria de Educação a Distância/ Ministério da Educação. Brasil, 2009.
FRONZA-MARTINS, Anglay Sanches. Da magia a sedução: a importância das atividades educativas não-formais realizadas em Museus de Arte. Revista de Educação. vol. 9, n. 9, 2006. Disponível em: file:///C:/Users/55469/AppData/Local/Packages/Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe/TempState/Downloads/2175-Texto%20do%20artigo-8358-1-10-20150710%20(1).pdf. Acesso em: 01 abril de 2020.
HORTA, Maria de Lourdes Parreiras; GRUMBERG, Evelina; MONTEIRO, Adriane Queiroz. Guia básico de educação patrimonial. Petrópolis/ RJ, IPHAN/ Museu Imperial, 1999.
MARTINEZ, Rogerio. Novo Pitanguá: Geografia 3º ano/ Rogerio Martinez, Wanessa Garcia. 1ª ed. São Paulo: Moderna, 2017.
MUSEU NACIONAL. Disponível em: O Museu | Museu Nacional - UFRJ. Acesso em 04 de outubro de 2022.
MUSEU PARAENSE EMILIO GOELDI. Disponível em: Belém: Museu Paraense Emílio Goeldi (mineirosnaestrada.com.br). Acesso em 04 de outubro de 2022.
PARANÁ. 130 anos Museu Paranaense 1876-2006. Catálogo Museu Paranaense. Curitiba, Secretaria de Estado da Cultura, 2006.
RIGOTTO, Maria Helena Costa. A história e a memória da província do Paraná (1853-1889): a experiência do Museu Paranaense. (2008) Disponível em: A história do Museu (diaadiaeducacao.pr.gov.br). Acesso em: 03 de março de 2021.
VALENÇA, Vera Lucia Chacon. Museu da Criança: a experiência piloto no Brasil. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2008.
VESENTINI, José William. O ensino de geografia no século XXI. Campinas, SP: Papirus, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).