Science, technology and society from the perspective of chemistry teachers at a state public school
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.15966Keywords:
Science, Technology, Society, Chemistry, Police CollegeAbstract
This article aimed to investigate the understanding of the theme Science-Technology-Society (STS) on the part of Chemistry teachers, linked to the education department of the state of Ceará (SEDUC), and assigned to the Military Police College of this state. To this end, an adaptation of the Cuestionario de Opiniones sobre Ciencia, Tecnología y Sociedad (COCTS) was applied, with assertions scored using an ordinal scale ranging from 1 to 9 for each statement. The research developed here was of a qualitative nature and was guided by a descriptive, exploratory bias. In this study, teachers' understandings regarding the STS approach and its definitions are exposed and discussed. Regarding the conceptions related to the STS interrelationships, the classification “Adequate, Plausible and Naive” was used. In the corollary, the teachers demonstrated credible views regarding the understanding of STS, but at certain points there are naive ideas on the referred subject, pointing to the need for continuing education regarding the compressions of the STS approach.
References
ACEVEDO, D. J. A. A. Educación tecnológica desde uma perspectiva CTS: Una breve revisión del tema. Alambique: Didáctica de las Ciencias Experimentales, v. 02, p. 75-84. 1995
ACEVEDO, D. J. A. A. (2001). Publicar ou Patentear? Hacia una Ciencia cada vez más ligada a la Tecnología. Disponível em: www.campusoei.org/salactsi/acevedo4.htm.
ACEVEDO, J. A. Educación CTS: una perspectiva desde la filosofía de la ciencia. Revista Iberoamericana de Educación, n. 28, p. 61-82, 2002.
ACEVEDO, J.A.; ALONSO, V.; MANASSERO. Papel de la educación CTS en una alfabetización científica y tecnológica para todas las personas. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias. v. 02, p. 80 – 111. 2003
AULER, D.; DELIZOICOV, D. Ciência-Tecnologia-Sociedade: relações estabelecidas por professores de ciências. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 1, n. 2, p. 1-17, 2001.
AULER, D; DELIZOICOV, D. Ciência-Tecnologia-Sociedade: relações estabelecidas por professores de ciências. Revista electrónica de enseñanza de las ciencias, v. 5, n. 2, p. 337-355, 2006.
AULER, D. Novos caminhos para a educação CTS: ampliando a participação. In:. SANTOS, W. L. P; AULER. D. (orgs.). CTS e educação científica: desafios, tendências e resultados de pesquisa. 1. ed. Brasília: UNB, 2011.
BAZZO, W. A.; LINSINGEN, I. V.; PEREIRA, L. T. V. Introdução aos estudos CTS (Ciência, Tecnologia e Sociedade). Madrid: OEI, 2003.
BOUZON, J. D. BRANDÃO, J. B. SANTOS, T. C. CHRISPINO, A. O Ensino de Química no Ensino CTS Brasileiro: uma Revisão Bibliográfica de Publicações em Periódicos. Química Nova na Escola. – São Paulo, BR. V. 40, N° 3, p. 214-225, 2018
BRASIL. Decreto n 3.276, de 06 de dezembro de 1999. Regulamenta no âmbito federal, dispositivos da Lei n 9.394 de 20 de dezembro de 1996, que dispõe sobre a formação em nível superior de professores para atuar na educação básica, e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Poder Executivo, DF, 07 dez. 1999.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, 2018.
CAAMAÑO, A. Enseñar Química mediante la contextualización, la indagación y la modelización. Alambique Didáctica de las Ciencias Experimentales. N. 69, p. 21-34, 2011.
CAMPOS, F. R. G. SEVERO, F. Z. Reflexões acerca das percepções docentes do ensino médio. Alexandreia: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. V. 16, n 1, p. 3-30. 2023.
CONTRERAS, Y. A. P. SIGUA, R. N. T. Formación de professores de ciências em educación CTSA. STSE – Education for Science Teacher Training. Indagatio Didactica. V. 12. 2020
CARVALHO DE SIQUEIRA, G. et al. CTS e CTSA: em busca de uma diferenciação. Rev. Tecnol. Soc., Curitiba, v. 17, n. 48, p. 16-34, jul./set., 2021.
FERNÁNDEZ, I.; GIL, D.; CARRASCOSA, A.; CACHAPUZ, A.; PRAIA, J. Visiones deformadas de las ciencias transmitidas por la enseñanza. Enseñanza de las Ciencias, v 20, n 3, p. 477-488, 2002.
FREITAS, W. P. S. QUEIRÓS, W. P. O processo de compreensão das interações Ciência – Tecnologia – Sociedade (CTS) em um curso de formação inicial de professores de Física. Experiências em Ensino de Ciências. V. 15, p. 324 – 347. 2020
FILHO, D. O. B., MACIEL, M. D., SEPINI, R. P., ALONSO, Á. V. Alfabetização científica sob o enfoque da ciência, tecnologia e sociedade: implicações para a formação inicial e continuada de professores. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias. V. 12, n 2, p. 313-333, 2013.
GIL, A. C. Como elaborar projeto de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Ed Atlas, 2010. 176 p.
HARRES, J. B. S. Uma revisão de pesquisas nas concepções de professores sobre a natureza da ciência e suas implicações para o ensino. Investigações em Ensino de Ciências, v. 4, n. 3, p. 197-211, 1999.
LEDERMAN, N. G. Nature of science: past, present, and future. In: ABELL, S. K.; LEDERMAN, N. G. (Eds.). Handbook of research on science education. Mahwah: Lawrence Erlbaum, 2007. p. 831-879.
LOUREIRO, S. M. Concepções de Tecnologia: Uma Contribuição para a Formação de Professores das Escolas Técnicas. Dissertação de Mestrado. Florianópolis: CED/UFSC, 1996.
MANASSERO, M. A.; VÁZQUEZ, A. O. Cuestionario de Opiniones sobre Ciencia, Tecnología y Sociedad (COCTS). Palma de Mallorca: Universitat de les Illes Balears, 1997.
MANASSERO, M. A. VÁZQUEZ, A. Opiniones sobre las relaciones entre Ciencia, Tecnología y Sociedad. Tarbiya, 27, p. 27-56, 2001.
MANASSERO, M. A. El proyecto Iberoamericano de evaluación de actitudes relacionadas con la ciencia, la tecnología y la sociedad (PIEARCTS): un estudio de investigación cooperativa. V Seminário Ibérico / I IberoAmericano CTS no Ensino das Ciências: Perspectivas Ciência-Tecnologia-Sociedade na Inovação da Educação em Ciência. p. 162 – 163. 2008
NARCISO. J. L.; JORDÂO, M. Química – Projeto Escola e Cidadania para todos. 1ª ed. São Paulo: Brasil, 2005.
PEDRETTI, E. NAZIR, JOANNE. Correntes na educação CTS: Mapeando um campo complexo, 40 anos depois. Movimento CTS - Estudo Pesquisa e Reflexões. Ed. CRV. Curitiba. p. 235 – 278, 2020.
PINTO, J. A.; MACIEL, M. D. Discussão e debate de questões CTS por alunos do último ano de um curso de licenciatura em Química: Definições de Ciência e Tecnologia. HOLOS, IFCE/RN vol. 1, , p. 247-257. 2014 Acesso em 09/09/2022: https://brasilescola.uol.com.br/matematica/mediana.htm
PUERTOLAS. C, O. Propuesta de intervención basada en el petróleo y la industra petroquímica a través de um enfoque CTS para la enseñaza de Física y Química em 1◦ Bachillerato. Dissertação ( Máster Universitario em Formación de Profesorado de Educacion Secundária. Especialidad em Física y Química) Universidad Internacional de La Rioja/Facultad de Educación. Barcelona, p. 97. 2018.
SAMPAIO, C. de G. SILVA, A. S. LIMA, J. A. Ensino de funções da Química Inorgânica numa abordagem CTS. Caminhos da Educação Matemática em Revista. V. 8, n 2, p. 77 – 89, 2018
SANTOS, W. L. P.; MORTIMER, E. F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem CTS (Ciência-Tecnologia-Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio Pesquisa em educação em ciências, v. 2, n. 2, 2000.
SANTOS, W. e SCHNETZLER, R.P. Educação em Química: Compromisso com a cidadania. 3ª ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2003.
SANTOS, W. L. P. dos. Significados da educação científica com enfoque CTS. In: SANTOS, W. L. P. dos; AULER, D. (Orgs.). CTS e educação científica: desafios, tendências e resultados de pesquisa. Brasília: Editora Universidade de Brasília, p. 21-47, 2011.
SOBRE A COORDENADORIA DOS COLÉGIOS DA POLÍCIA MILITAR. https://www.ccpm.ce.gov.br. Disponível em https://www.ccpm.ce.gov.br/institucional/. Acesso em 08/01/2024
TEIXEIRA, P. M. M. Movimento CTS e os desafios para a educação Científica: Reflexões iniciais. Movimento CTS - Estudo Pesquisa e Reflexões. Ed. CRV. Curitiba. p. 15 – 38, 2020.
VÁZQUEZ, A. O.; MANASSERO, M. A. La evaluación de las actitudes relacionadas con la ciencia, la tecnología y la sociedad. Enseñanza de las Ciencias, v. 15, n. 2, p. 199-213, 1997.
VERGARA, S.C. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 3. Ed. São Paulo. Ed: Atlas, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.