Semantics in old portuguese language textbooks adopted in public schools in Florianópolis – SC / Brazil: A preliminary study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.15993

Keywords:

Teaching and learning, Old Portuguese language textbooks, PNLD, Semantics

Abstract

This study describes and analyzes how semantic contents were approached and discussed in old Portuguese language textbooks for elementary school II, from the end of the 1980s and beginning of the 1990s, which were adopted in public schools in the city of Florianópolis (SC), Brazil. This is a bibliographical and documentary research with a descriptive-analytical nature, with a qualitative and quantitative approach. The partial results indicate that the contents on meaning, which were presented exclusively through fixation exercises on synonyms and antonyms, in the textbooks examined, were treated from the perspective of normative grammar, without fostering critical or reflective sense regarding the uses of expressions and their meaning effects.

References

BATISTA, Antônio Augusto Gomes. A avaliação dos livros didáticos: para entender o Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). In: ROJO, Roxane; BATISTA, Antônio Augusto Gomes (org.). Livro didático de língua portuguesa, letramento e cultura da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 2003. p. 25-67.

BATISTA, Ronaldo de Oliveira. A palavra e a sentença: estudo introdutório. São Paulo: Parábola, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. PNLD. Brasília: Ministério da Educação, 2022. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/busca-geral/318-programas-e-acoes-1921564125/pnld-439702797/12391-pnld. Acesso em: jan. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Guia Digital de Livros Didáticos de Língua Portuguesa: PNLD 2020. Língua portuguesa: Ensino fundamental anos finais. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2019.

BUNZEN, Clécio. Análise de livros didáticos de língua portuguesa no campo da linguística aplicada: possibilidades e desafios. In: GONÇALVES, A. V.; SILVA, W. R.; GÓIS, M. L. de S. (org.). Visibilizar a linguística aplicada: abordagens teóricas e metodológicas. Campinas: Pontes, 2014. p. 269-292.

CANÇADO, Márcia. Manual de Semântica: noções básicas e exercícios. São Paulo: Contexto, 2013.

FERRAREZI JÚNIOR, Celso. Semântica para a educação básica. São Paulo: Parábola, 2008.

FERRAREZI JÚNIOR, Celso. Como as palavras mudam de sentido? In: OTHERO, Gabriel de Ávila; FLORES, Valdir do Nascimento (org.). O que sabemos sobre a linguagem: 51 perguntas e respostas sobre a linguagem humana. São Paulo: Parábola, 2022. p. 41-45.

FOSSILE, Dieysa Kanyela. A semântica no livro didático de língua portuguesa: um estudo realizado a partir de exemplares do início dos anos 90. Revista Linguasagem, São Paulo, v. 27, p. 1-23, 2017.

FREITAG, Bárbara; COSTA, Wanderly F. da; MOTTA, Valéria R. O livro didático em questão. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1993.

ILARI, Rodolfo; GERALDI, João Wanderley. Semântica. 5. ed. São Paulo: Ática, 1992.

ILARI, Rodolfo. Introdução à semântica: brincando com a gramática. São Paulo: Contexto, 2014.

MARTELOTTA, Mário Eduardo. Conceitos de gramática. In: MARTELOTTA, Mário Eduardo (org.). Manual de linguística. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2013, p. 43-70.

NICOLA, José de; INFANTE, Ulisses. Português: Palavras e Ideias, 6.ª série. São Paulo: Scipione, 1991a.

NICOLA, José de; INFANTE, Ulisses. Português: Palavras e Ideias, 8.ª série. São Paulo: Scipione, 1991b.

OLIVEIRA, Luciano Amaral. Manual de Semântica. Petrópolis/RJ: Vozes, 2017.

PIETROFORTE, Antônio Vicente Seraphim; LOPES, Ivã Carlos. Semântica lexical. In: FIORIN, J. L. (org.). Introdução à Linguística II: princípios de análise. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2012. p. 111-135.

SIQUEIRA E SILVA, Antônio de; BERTOLIN; Rafael. Português Dinâmico: Comunicação e Expressão, 7ª série. São Paulo: Instituto Brasileiro de Edições Pedagógicas, 1988.

SOUZA, José Wellisten Abreu de. Caracterização do espaço da significação nos documentos oficiais para o ensino de Língua Portuguesa. In: FERRAZ, Mônica Mano Trindade; NASCIMENTO, Erivaldo Pereira do (org.). Semântica e Ensino. Curitiba: CRV, 2015. p. 11-35.

TAGLIANI, Dulce Cassol. O processo de escolha do livro didático de língua portuguesa. Linguagem em (Dis)curso, Palhoça, v. 9, n. 2, p. 303-320, maio/ago. 2009.

Published

2025-03-07

How to Cite

Fossile, D. K. (2025). Semantics in old portuguese language textbooks adopted in public schools in Florianópolis – SC / Brazil: A preliminary study. Revista Contexto & Educação, 40(122), e15993. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.15993

Issue

Section

Educação, Currículo e Trabalho