Semantics in old portuguese language textbooks adopted in public schools in Florianópolis – SC / Brazil: A preliminary study
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.15993Keywords:
Teaching and learning, Old Portuguese language textbooks, PNLD, SemanticsAbstract
This study describes and analyzes how semantic contents were approached and discussed in old Portuguese language textbooks for elementary school II, from the end of the 1980s and beginning of the 1990s, which were adopted in public schools in the city of Florianópolis (SC), Brazil. This is a bibliographical and documentary research with a descriptive-analytical nature, with a qualitative and quantitative approach. The partial results indicate that the contents on meaning, which were presented exclusively through fixation exercises on synonyms and antonyms, in the textbooks examined, were treated from the perspective of normative grammar, without fostering critical or reflective sense regarding the uses of expressions and their meaning effects.
References
BATISTA, Antônio Augusto Gomes. A avaliação dos livros didáticos: para entender o Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). In: ROJO, Roxane; BATISTA, Antônio Augusto Gomes (org.). Livro didático de língua portuguesa, letramento e cultura da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 2003. p. 25-67.
BATISTA, Ronaldo de Oliveira. A palavra e a sentença: estudo introdutório. São Paulo: Parábola, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. PNLD. Brasília: Ministério da Educação, 2022. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/busca-geral/318-programas-e-acoes-1921564125/pnld-439702797/12391-pnld. Acesso em: jan. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Guia Digital de Livros Didáticos de Língua Portuguesa: PNLD 2020. Língua portuguesa: Ensino fundamental anos finais. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2019.
BUNZEN, Clécio. Análise de livros didáticos de língua portuguesa no campo da linguística aplicada: possibilidades e desafios. In: GONÇALVES, A. V.; SILVA, W. R.; GÓIS, M. L. de S. (org.). Visibilizar a linguística aplicada: abordagens teóricas e metodológicas. Campinas: Pontes, 2014. p. 269-292.
CANÇADO, Márcia. Manual de Semântica: noções básicas e exercícios. São Paulo: Contexto, 2013.
FERRAREZI JÚNIOR, Celso. Semântica para a educação básica. São Paulo: Parábola, 2008.
FERRAREZI JÚNIOR, Celso. Como as palavras mudam de sentido? In: OTHERO, Gabriel de Ávila; FLORES, Valdir do Nascimento (org.). O que sabemos sobre a linguagem: 51 perguntas e respostas sobre a linguagem humana. São Paulo: Parábola, 2022. p. 41-45.
FOSSILE, Dieysa Kanyela. A semântica no livro didático de língua portuguesa: um estudo realizado a partir de exemplares do início dos anos 90. Revista Linguasagem, São Paulo, v. 27, p. 1-23, 2017.
FREITAG, Bárbara; COSTA, Wanderly F. da; MOTTA, Valéria R. O livro didático em questão. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1993.
ILARI, Rodolfo; GERALDI, João Wanderley. Semântica. 5. ed. São Paulo: Ática, 1992.
ILARI, Rodolfo. Introdução à semântica: brincando com a gramática. São Paulo: Contexto, 2014.
MARTELOTTA, Mário Eduardo. Conceitos de gramática. In: MARTELOTTA, Mário Eduardo (org.). Manual de linguística. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2013, p. 43-70.
NICOLA, José de; INFANTE, Ulisses. Português: Palavras e Ideias, 6.ª série. São Paulo: Scipione, 1991a.
NICOLA, José de; INFANTE, Ulisses. Português: Palavras e Ideias, 8.ª série. São Paulo: Scipione, 1991b.
OLIVEIRA, Luciano Amaral. Manual de Semântica. Petrópolis/RJ: Vozes, 2017.
PIETROFORTE, Antônio Vicente Seraphim; LOPES, Ivã Carlos. Semântica lexical. In: FIORIN, J. L. (org.). Introdução à Linguística II: princípios de análise. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2012. p. 111-135.
SIQUEIRA E SILVA, Antônio de; BERTOLIN; Rafael. Português Dinâmico: Comunicação e Expressão, 7ª série. São Paulo: Instituto Brasileiro de Edições Pedagógicas, 1988.
SOUZA, José Wellisten Abreu de. Caracterização do espaço da significação nos documentos oficiais para o ensino de Língua Portuguesa. In: FERRAZ, Mônica Mano Trindade; NASCIMENTO, Erivaldo Pereira do (org.). Semântica e Ensino. Curitiba: CRV, 2015. p. 11-35.
TAGLIANI, Dulce Cassol. O processo de escolha do livro didático de língua portuguesa. Linguagem em (Dis)curso, Palhoça, v. 9, n. 2, p. 303-320, maio/ago. 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Context and Education Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
