How teachers handle difficult situations and the emotions they raise

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16058

Keywords:

Emotions, regulation of emotions, teacher training

Abstract

The purpose of this research is understanding the situations that trigger negative-valence emotions in the daily praxis of professors in the field of Applied Social Sciences and how these emotions are overcome. Using the critical incident technique, 24 higher education professors in the field of Applied Social Sciences were interviewed. Fear arises in situations related to dismissal, violence, the unknown, and peer judgment. Anger, on the other hand, is less frequent and emerges in situations of unmet expectations. To manage these situations, the professors sought options available in their repertoire of knowledge, acquired through teacher training, experience in other fields, or from their peers. Finally, it can be inferred from the results that professors are, above all, human beings, and knowing how to deal with their own emotions is not a minor issue in teacher education.

References

ALVES, Angela Gilda; CESAR, Flaviane Cristina Rocha; BARBOSA, Maria Alves; OLIVEIRA, Lizete Malagoni de Almeida Cavalcante; SILVA, Edinamar Aparecida Santos; RODRIGUEZ-MARTIN, Dolors. Dimensões da violência do aluno contra o professor. Ciência & Saúde Coletiva, v. 27, n. 3, p. 1027-1039, 2022.

BORGES, Maria Célia; AQUINO, Orlando Fernández; PUENTES, Roberto Valdés. Formação de professores no Brasil: história, políticas e perspectivas. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 11, n. 42, p. 94-112, 2011.

CEZAR, Adieliton Tavares; JUCÁ-VASCONCELOS, Helena Pinheiro. Diferenciando sensações, sentimentos e emoções: uma articulação com a abordagem gestáltica. IGT na Rede, v. 13, n. 24, p. 4-14, 2016. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/igt/v13n24/v13n24a02.pdf. Acesso em: 05 jul. 2023.

CUTRIM, Rafaelle Sanches; LEDA, Denise Bessa. A financeirização do ensino superior privado e suas repercussões na dinâmica prazer e sofrimento do trabalhador docente. Trabalho (En) Cena, v. 5, n. 1, p. 53-74, 2020. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/encena/article/view/6499. Acesso em: 05 jul. 2023.

DAY, Christopher; STOBART, Gordon; SAMMONS, Pam; KINGTON, Alison; GU, Qing; SMEES, Rebecca; MUJABA, Tamjid. Variations in teachers’ work, lives and effectiveness. Final report for the VITAE Project. DfES, 2006.

DARIO, Vanusa Cristina; VILELA, Nágila Giovanna Silva; LOURENÇO, Mariane Lemos. Raiva, medo, angústia: emoções e vivências de sofrimento no trabalho de professores de graduação. Revista de Administração da UNIMEP, v. 19, n. 1, p. 208-228, 2021.

DINIZ, Carlos Augusto Oliveira. Educação, poder e liberdade de cátedra: o espaço acadêmico contemporâneo. Revista de Direito, v. 12, n. 2, p. 1-27, 2020.

ELIAS, Norbert. A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Zahar, 1994.

FONSECA, Vitor da. Importância das emoções na aprendizagem: uma abordagem neuropsicopedagógica. Revista Psicopedagogia, v. 33, n. 102, p. 365-384, 2016. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S0103-84862016000300014&script=sci_abstract. Acesso em: 10 set. 2023.

GARCIA, Bruno Eduardo Slongo; PIMENTEL, Pedro Chapaval; FERREIRA, Jane Mendes. Uma moeda, duas faces: Representações sociais da liberdade de cátedra no ensino superior do Brasil. Education Policy Analysis Archives, v. 29, n. January-July, p. 11-11, 2021.

GOMES, Yasmin; PEREIRA, Cleo Mann; COSTA, Mireile Pacheco França; MARTINS, Pura Lúcia Oliver. A prática docente em aulas remotas do ensino médio: potencialidades e fragilidades. Educação, Ciência e Cultura, v. 27, n. 1, 2022. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/8820. Acesso em:10 set. 2023.

GROSS, James J. The emerging field of emotion regulation: an integrative review. Review of General Psychology, v. 2, n. 3, p. 271-299, 1998. Disponível em: https://www.elaborer.org/psy1045d/cours/Gross(1998).pdf. Acesso em: 10 set. 2023.

HEIDELMANN, Stephany; CANDAU, Vera Maria. Social construction of school choices and destinations: black women of the chemistry degree of the IFRJ-CDUC. SciELO Preprints, 2022. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/7446. Acesso em: 16 Dez. 2024.

KREPS, Gary. Critical incident technique. In: MATHES, Christine S. Davis; POTTER, Robert (org.). The International Encyclopedia of Communication Research Methods. 3. ed. Wiley-Blackwell, 2017.

LADEIRA, Thalles Azevedo; PRADO, P. A.; INSFRAN, Fernanda. Adoecimento e medicalização de professores do noroeste fluminense antes e durante a pandemia covid-19. Pedro & João Editores, p. 183-196, 2020.

LOCATELLI, Cleomar. Os professores no ensino superior brasileiro: transformações do trabalho docente na última década. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 98, p. 77-93, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/DR6H3jJ5qZvGJF4dTLrpWzh/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 de dez. 2023.

MAGIOLINO, Lavínia Lopes Salomão. Emoções: uma discussão sobre modos de conceber e teorizar. 2004. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004.

MELANDA, Francine Nesello; SANTOS, Hellen Geremias; SALVAGIONI, Denise Albieri Jodas; MESAS, Arthur Eumann; GONZÁLEZ, Alberto Durán; ANDRADE, Selma Maffei. Violência física contra professores no espaço escolar: análise por modelos de equações estruturais. Cadernos de Saúde Pública, v. 34, p. e00079017, 2018.

MELLO, Lawrence Estivalet; KATREIN, Camila Siqueira; VEIGA, Alexandra Maciel. Liberdade de Cátedra e futuro do trabalho docente. Revista Direito em Debate, v. 31, n. 57, p. e12564-e12564, 2022. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/revistadireitoemdebate/article/view/12564. Acesso em: 02 de jul. 2024.

MENEGHEL, Stela Nazareth. Será a universidade imune às discriminações sociais? Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 23, p. e190577, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/vhkJRjQcfpVZfgPgJ83KpyL/?lang=pt. Acesso em: 10 de ago. 2024.

MIGUEL, Fabiano Koich. Psicologia das emoções: uma proposta integrativa para compreender a expressão emocional. Psico-USF, v. 20, p. 153-162, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pusf/a/FKG4fvfsYGHwtn8C9QnDM4n/. Acesso em: 03 de ago. 2024.

MOCAIBER, Izabela; OLIVEIRA, Letícia; PEREIRA, Mirtes Garcia; MACHADO-PINHEIRO, Walter; VENTURA, Paula Rui; FIGUEIRA, Ivan Vasconcellos; VOLCHAN, Eliane. Neurobiologia da regulação emocional: implicações para a terapia cognitivo-comportamental. Psicologia em Estudo, v. 13, p. 531-538, 2008.

MORAES, Rosângela Dutra. Prazer e sofrimento no trabalho docente: estudo com professoras de ensino fundamental em processo de formação superior. Revista Psicologia: Organizações e Trabalho, v. 5, n. 1, p. 159-183, 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/rpot/article/view/7777/7154. Acesso em: 09 de mai. 2024.

OTONDO-BRICEÑO, Maite; MAYOR-RUIZ, Cristina; HERNÁNDEZ-DE LA-TORRE, Elena. Análisis de los incidentes críticos de la identidad profesional docente del profesorado principiante de educación especial. Formación Universitaria, v. 14, n. 4, p. 25-38, 2021.

PEIST, Eric; MCMAHON, Susan; DAVIS, Jacqueline; KEYS, Christopher. Teacher turnover in the context of teacher-directed violence: An empowerment lens. Journal of School Violence, v. 19, n. 4, p. 553-565, 2020. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ1268373. Acesso em: 11 de abr. 2024.

PLASSA, Wander; PASCHOALINO, Pietro André Telatin; BERNARDELLI, Luan Vinicius. Violência contra professores nas escolas brasileiras: determinantes e consequências. Nova Economia, v. 31, p. 247-271, 2021. Disponível em: https://revistas.face.ufmg.br/index.php/novaeconomia/article/view/5798. Acesso em: 07 de nov. 2024.

RIBEIRO, Luana Cássia Miranda; SOUZA, Adenícia Custódia Silva; BARRETO, Regiane Aparecida dos Santos Soares; NEVES, Heliny Carneiro Cunha; BARBOSA, Maria Alves. Técnica de incidente crítico e seu uso na Enfermagem: revisão integrativa da literatura. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 65, p. 162-171, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/r5Rvm6VZJWhKvHGfWZXJsyK/. Acesso em: 02 de set. 2024.

RODRIGUES, Ana Paula Grillo; GONDIM, Sônia Guedes. Expressão e regulação emocional no contexto de trabalho: um estudo com servidores públicos. RAM. Revista de Administração Mackenzie, v. 15, p. 38-65, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ram/a/t4Qhyt3mSc8tyd6MPcVH8Wm/abstract/?lang=pt. Acesso em: 21 de set. 2024.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; MARTINS, Pura Lúcia Oliver. Desafios da formação de professores iniciantes. Páginas de Educación, v. 6, n. 1, p. 83-96, 2013. Disponível em: http://www.scielo.edu.uy/pdf/pe/v6n1/v6n1a05.pdf. Acesso em: 14 jul. 2023.

SANTANA, Vitor Santos; GONDIM, Sônia Maria Guedes. Regulação emocional, bem-estar psicológico e bem-estar subjetivo. Estudos de Psicologia (Natal), v. 21, p. 58-68, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epsic/a/GCvs4yKTqq9HrLz6fcMhW4d/abstract/?lang=pt. Acesso em: 05 de ago. 2023.

SANTOS, Oder José. Pedagogia dos conflitos sociais. Papirus, 1992.

SANTOS, Luciana Oliveira dos. O medo contemporâneo: abordando suas diferentes dimensões. Psicologia: ciência e profissão, v. 23, p. 48-49, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/PKJbg7xGtChHVLscHfVyb3S/abstract/?lang=pt. Acesso em 15 de jul. 2023.

SERRAT, Olivier. The critical incident technique. In: SERRAT, Olivier. Knowledge Solutions: Tools, methods, and approaches to drive organizational performance. p. 1077-1083, 2017.

SILVA, Leandro Batista da; ALMEIDA, Sandra Francesca Conte de. Afetividade, interação e prática docente. Revista Contexto & Educação, v. 38, n. 120, p. e10021-e10021, 2023. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/10021. Acesso em: 15 de jun. 2024.

SILVA, Vera Lúcia Reis; MENEZES, Cristiane Cruz Oliveira; ALVES, Josiliana Abreu. A docência universitária no contexto da formação inicial: desafios acadêmico-pedagógicos em evidência. Revista Contexto & Educação, v. 38, n. 120, 2023. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/12111. Acesso em: 15 de jun. 2024.

SMITH, Craig; LAZARUS, Richard. Emotion and adaptation. Oxford University Press, 1991.

SOUZA, Vera Lucia Trevisan; RAMOS, Vania Rodrigues Lima; OLIVEIRA, Beatriz Cristina de; DUGNANI, Lilian Aparecida Cruz; MEDEIROS, Fernanda Pereira. Emoções e práxis docente: contribuições da psicologia à formação continuada. Revista Psicopedagogia, v. 36, n. 110, p. 235-245, 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psicoped/v36n110/11.pdf. Acesso em: 01 jun. 2023.

SUZUKI, S. Aposta em ensino a distância gera demissão em massa de professores universitários. BBC News, 2022. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-62072764. Acesso em: 15 jul. 2023.

TUMOLO, Paulo Sergio; OLIVEIRA, André Ricardo; BUENO, Juliane Zacharias. Da educação pública à educação privada: os rumos do ensino superior no Brasil. Germinal: marxismo e educação em debate, v. 13, n. 1, p. 119-137, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/43599. Acesso em: 01 de ago. 2024.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução Paulo Bezerra. Martins Fontes, 2009.

ZYSBERG, Leehu. Emotional intelligence and health outcomes. Psychology, v. 9, n. 11, p. 2471-2481, 2018. Disponível em: https://www.scirp.org/journal/paperinformation?paperid=87774. Acesso em: 09 de jul. 2024.

WILSON, Catherine; DOUGLAS, Kevin; LYON, David. Violence against teachers: prevalence and consequences. Journal of Interpersonal Violence, v. 26, n. 12, p. 2353-2371, 2011. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0886260510383027. Acesso em: 15 de set. 2023.

WOLFE, Marcus; SHEPHERD, Dean. What do you have to say about that? Performance events and narratives’ positive and negative emotional content. Entrepreneurship Theory and Practice, v. 39, n. 4, p. 895-925, 2015.

YUN, Dongwon; JUNG, Heajung. Anger expression in negotiation: the effects of communication channels and anger intensity. Frontiers in Psychology, v. 13, 2022.

Published

2025-03-07

How to Cite

Ferreira, J. M., Martins, P. L. O., & Slongo Garcia, B. E. (2025). How teachers handle difficult situations and the emotions they raise. Revista Contexto & Educação, 40(122), e16058. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16058

Issue

Section

Práticas Educativas: metodologias e saberes