Corporate environmental education as a contribution to strengthening business sustainability and raising employee awareness in the company
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16059Keywords:
Corporate Environmental Education, Business Sustainability, Employee Awareness, Sustainable PracticesAbstract
This study aims to examine how organizations implement corporate environmental education, highlighting the practices and principles that contribute to organizational sustainability and employee awareness. To achieve these objectives, we employed a questionnaire using non-probability convenience sampling. Data was collected between October 3 and November 7, 2023, yielding 54 validated responses. The findings underscore the need for environmental education initiatives in corporate settings to be developed as continuous, interdisciplinary programs. Such initiatives should stimulate critical reflection among employees regarding business sustainability challenges while fostering an organizational culture of sustainability. This culture can facilitate dialogue, participation, and engagement among employees and stakeholders, ultimately advancing socio-environmental sustainability in the workplace.
References
ADAMS, B. G.; GEHLEN, L. Um olhar pedagógico sobre a educação ambiental nas empresas. GESTÃO E DESENVOLVIMENTO, v. 2, n. 2, p. 29-34, jul-dez, 2005.
ARDOIN, N. M.; BOWERS, A.W.; GAILLARD, E. Resultados da Educação Ambiental para a conservação: uma revisão sistemática. Conservação Biológica, v. 241, p. 108224, 2020.
ARAÚJO, R. A. DE M.; CORREIA, T. DE S.; CÂMARA, R. P. DE B. Influência da Inovação Ambiental na Sustentabilidade Corporativa em Companhias Latino-Americanas. Organizações & Sociedade, v. 29, n. 101, p. 297–322, 2022.
BABBIE, E. Métodos de pesquisa de survey. 1.ed. Belo Horizonte, MG: Edições UFMG, 1999.
BONATO, V. S. Análise das práticas de Educação Ambiental das cervejarias do Rio Grande do Sul. Rev. Eletrônica Mestr. Educ. Ambient. Rio Grande, v. 37, n. 3, p. 9-26, mai./ago. 2020.
GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. - São Paulo: Atlas, 2002.
GRYNSZPAN, D. et al. Educação em saúde e educação ambiental: uma experiência inovadora com base em uma perspectiva socioambiental ligada à promoção da saúde. Enseñanza de las Ciencias, Barcelona, n. extra, p. 1.668-1.673, 2013.
MALHOTRA et al, Introdução a Pesquisa de Marketing. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2005.
MELO, J. P. Educação ambiental e sustentabilidade: recomendações para o desenvolvimento da práxis educativa. Revbea, São Paulo, v. 19, n 2, p. 60-70, 2024.
OLIVEIRA, A. N. S. A. Práticas de educação ambiental na construção de escolas sustentáveis. Revista Eletrônica Educação Ambiental em Ação (RevistaEA). v. XX, n. 82, março 23. http://www.revistaea.org/artigo.php?idartigo=4485 . Acesso em 21 de março de 2024.
OLIVEIRA, C. S. Intervenção das instituições financeiras no meio ambiente: da sustentabilidade ao esg. Revbea, São Paulo, v. 19, n. 2, p. 130-148, 2024.
OLIVEIRA, D. R. M. Educação Ambiental: Uma Contribuição para Análise da Crise Climática. Revista Pleiade, v. 17, n. 38, p. 22-33, 2023.
PITANGA, A. F. Educação ambiental e os entendimentos sobre sensibilização e conscientização. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 20, n 2, p. 267-290, 2021.
RAMUS, Catherine. Encouraging innovative environmental actions: what companies and managers must do. Journal of World Business, v. 2, n, 37, p. 151-164, 2002.
SANTOS, M. B. S. et al. A educação ambiental no ambiente corporativo: desafios e perspectivas. Revista Eletrônica Educação Ambiental em Ação (RevistaEA). v. XVI, n. 60, Junho/Agosto/2017. http://www.revistaea.org/artigo.php?idartigo=2725. Acesso em 20 de março de 2024.
SARTORI, S. V. ; et al. Educação ambiental: práticas pedagógicas em escolas da rede PEA da Unesco localizadas na região metropolitana de Campinas (SP). Revbea, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 169-183, 2023.
SILVA, E. M. O papel da educação ambiental nas ações de combate as mudanças climáticas. Revbea, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 388-397, 2019.
SOUSA, C. K. D. Educação ambiental não-formal: gestão municipal e percepção socioambiental no município de Codó (MA). Revista Ambiente & Educação, v. 28, p. 1–20, dez. 2023.
SANTOS, A. S., MEDEIROS, N. M. P. Percepção e conscientização ambiental sobre resíduos sólidos no ambiente escolar: respeitando os 5R’s. Revista Geografia Ensino e Pesquisa Santa Maria, v. 23, n.8, 2019.
VIEIRA, L. R. de S. O papel da educação ambiental em empresas. IETEC-Instituto de Educação Tecnológica. Disponível em: http:// https://revistaea.org/pf.php?idartigo=2725. Acesso em 20 de março de 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.