Adoption of strategic management tools in pedagogical routines at an elementary school in Rondon do Pará
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16107Keywords:
Strategic planning, School management, Pedagogical political projectAbstract
This research aims to investigate how strategic planning tools can incorporated into the pedagogical routines of an educational institution to promote excellence in teaching. Aims to understand the role of these tools in the continuous improvement of educational quality, supporting school management, and optimizing the decision-making process. A qualitative case study in a public elementary school for the final years, located in Rondon do Pará-PA. The research employed semi-structured interviews to collect data and perceptions from those involved, providing a detailed analysis of administrative and pedagogical practices. Highlights the importance of implementing management strategies in non-business environments. The findings contribute significantly to the field of education, introducing innovative methods of management and decision-making. Furthermore, it expands the practical scope of administration by strengthening the relationship between administrative theory and educational practice. Reveals how strategic management tools, traditionally used in the business sector, can be adapted by education professionals without specific training in administration. Familiarization with these tools allows educators to observe the specific needs of the school and choose the most appropriate one, facilitating the implementation and effectiveness of educational projects throughout the academic year.
References
BEHR, A; MORO, E. L. S.; ESTABEL, L. B. Gestão da biblioteca escolar: metodologias, enfoques e aplicação de ferramentas de gestão e serviços de biblioteca. Revista Ciência da Informação, Brasília, v. 37, n. 2, p. 32-42, 2008. Disponível em https://www.scielo.br/j/ci/a/7qkmKSkzS5xmqhM3FjMnk5t/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 25 abr.2024.
BIAGIO, L. A; BATOCCHIO, A. Plano de negócios: estratégia para micro e pequenas empresas. 2ª ed. Barueri, SP: Manole, 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional n. 9.394 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 25 abr.2024.
CASTRO, A.B.C., BRITO, L.M.P., DOS SANTOS, R.S., VARELA, J.H. DE S. O planejamento estratégico como ferramenta para a gestão escolar: um estudo de caso em uma instituição de ensino filantrópica da Bahia/BA. In HOLOS, ano 31, vol. 2, p. 195-211. Rede de Revistas Científicas da América Latina, Caribe, Espanha e Portugal. 2015. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=481547177017. Acesso em 25 abr. 2024.
CUBANI JÚNIOR, Tarcísio Luiz. A importância do planejamento estratégico nas empresas prestadoras de serviços, Rev. FAE, Curitiba, v. 21, n. 2, p. 47 - 56, jul./dez. 2018. Disponível em https://revistafae.fae.edu/revistafae/article/view/567. Acesso em 25 abr. 2024.
DESLANDES, Suely Ferreira. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. / Suely Ferreira Deslandes, Romeu Gomes; Maria Cecília de Souza Minayo (organizadora). 28. Ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
FRANCO, M. A. do R. S. Pedagogia como ciência da educação. 2ª ed. rev. ampl. São Paulo: Cortez, 2008.
GANDIN, D. A prática do planejamento participativo: na educação e em outras instituições, grupos e movimentos dos campos cultural, social, político, religioso e governamental. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.
GIL, A C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE - Revista de Administracao de Empresas, [S. l.], v. 35, n. 2, p. 57–63, 1995. Disponível em: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/38183. Acesso em: 25 abr. 2024.
GRAY, D. E. Pesquisa no mundo real. Tradução de Roberto Cataldo Costa. 2. ed. Porto Alegre: Penso, 2012.
LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e pedagogos: para quê? 12. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
LÜCK, H. A aplicação do planejamento estratégico na escola. Revista Gestão em Rede, n. 19. Abr, p. 8-16, 2000.
MONTEIRO, R. A. Planejamento estratégico como instrumento de gestão escolar: análise na escola de ensino médio e profissional Florestan Fernandes em Acaraú-CE. Anais IV FIPED – Forúm Internacional de Pedagogia. Campina Grande: Realize Editora, 2012. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/505. Acesso em: 25 abr. 2024.
NASCIMENTO L. C. N; SOUZA T. V; OLIVEIRA I. C. S; MORAES J. R. M. M; AGUIAR R. C. B, SILVA L.F. Saturação teórica em pesquisa qualitativa: relato de experiência na entrevista com escolares. Rev Bras Enferm [Internet]. 2018;71(1):228-33, Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/SrfhX6q9vTKG5cCRQbTFNwJ/?lang=pt. Acesso em 25 abr. 2024.
OLIVEIRA, T. das M. O ciclo pdca e o 5w2h: as ferramentas administrativas aplicadas na organização x. Revista Valore, [S.l.], v. 7, p. 1-15, mar. 2022. ISSN 2526-043X. Disponível em: https://revistavalore.emnuvens.com.br/valore/article/view/1089/842. Acesso em: 25 abr. 2024.
PADUA, E. M. M. Metodologia de pesquisa: abordagem teórico-prática. Campinas: Papirus, 2003.
PARO, V. H. Administração escolar: uma introdução crítica. 17. ed. rev. e ampl. – São Paulo: Cortez, 2012.
PERFEITO, C. D. F. Planejamento Estratégico como Instrumento de Gestão Escolar. Revista Educação Brasileira. Brasília, v. 29, n. 58 e 59, p. 49-61, jan./dez. 2007. Disponível em http://cefort.ufam.edu.br/tainacan/cat-h/planejamento-estrategico-como-instrumento-de-gestao-escolar-catia-perfeito-pdf/. Acesso em 25 abr. 2024.
RAVANELLO, J; SOARES, C. S; CONCARI, A. P. G. A utilização da matriz swot como ferramenta estratégica: estudo de caso em uma empresa do ramo moveleiro no Rio Grande do Sul. IN VIII SIMPÓSIO DE CONTABILIDADE E FINANÇAS DE DOURADOS - SICONF 05/11 a 09/11/2018 - Profissional 4.0: perspectivas para formação e atuação dos profissionais de contabilidade e finanças na Economia 4.0. Disponível em: https://ocs.ufgd.edu.br/index.php?conference=scf&schedConf=siconf2018&page=paper&op=view&path%5B%5D=542. Acesso em: 25 abr. 2024.
SANTOS, R. S. Em busca da apreensão de um conceito para a administração política. In: Reginaldo S. SANTOS (org). A administração política como campo do conhecimento. São Paulo-Salvador: Edições Mandacaru- Fundação Escola de Administração da Universidade Federal da Bahia, São Paulo-Salvador, p. 19-57, 2004. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/26759. Acesso em 25 abr. 2024.
SILVA, R. O. da; OLIVEIRA, E. S.; SÁ FILHO, P. de; NASCIMENTO E SILVA, D. O ciclo PDCA como proposta para uma gestão escolar eficiente. Revista de Gestão e Avaliação Educacional, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 1–13, 2019. DOI: 10.5902/2318133836102. Disponível em https://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/36102. Acesso em: 25 abr. 2024.
SILVA, T. B. da; ALVES, J. N.; FLAVIANO, V.; TAVARES, C. E. M. O planejamento estratégico como ferramenta de gestão em pequenas empresas do Rio Grande do Sul, XXXIII Encontro Nacional de Engenharia De produção, p.1-13, 2013. Disponível em: http://www.abepro.org.br/biblioteca/enegep2013_TN_STO_183_043_23308.pdf. Acesso em: 25 abr. 2024.
SOUZA, W. J. Responsabilidade social corporativa e Terceiro Setor. Brasília: Universidade Aberta do Brasil, 2008. Disponível em: https://www.academia.edu/4096214/Responsabilidade_Social_final_Ea_D_modelo. Acesso em: 25 abr. 2024.
VEIGA, I.P.A. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção coletiva IN Projeto político-pedagógico: uma construção possível. Veiga, I.P.A (org.). 29ª ed. – Campinas, SP: Papirus. 2013.
WRIGHT, P; KROLL, M; e PARNELL, J. Administração Estratégica: conceitos. Tradução Celso A. Rimoli, Lenita R. Esteves. - 1ed. 10reimpr. São Paulo: Atlas, 2009.
YIN, R K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.
ZANELLA, L. C. H. Metodologia de Estudo e de Pesquisa em Administração. Florianópolis: Departamento de Ciências da Administração / UFSC; [Brasília]: CAPES: UAB, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.