Participatory development and validation of the game “Beat bullying”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16141

Keywords:

Violence, Community Participation, Educational Technology, Adolescent Health

Abstract

Violence prevention work must use various methodological and participatory strategies, such as the use of educational materials produced based on local reality. Thus, the objective is to describe the process of production, evaluation, and validation of a game that addresses the topic of Bullying in schools. Participatory research, completed in the first half of 2023, developed in four stages: 1- Holding a workshop to create Educational Materials with teachers; 2- Creation of a storyboard by researchers; 3- Evaluation of the game produced by the target audience; and 4- Validation of the game by judges. Research approved by the ethics committee. Fifteen teachers participated and produced the game “Beat Bullying”. Initially, the researchers created a provisional storyboard that, after evaluation by teachers and changes, materialized into a card game with the theme of bullying, which was evaluated by nine elementary school II students. For content validation, 14 health judges participated and issued an overall ICV of 0.91 for the game, which was approved as an educational tool that stimulates knowledge acquisition and behavior change. The material produced, consisting of a flapbook, 55 cards (40 answer cards, 8 number cards and 7 action cards), a dice, a roulette wheel and a manual, aims to contribute to the discussion of school violence with adolescents and assist the work of education and health professionals in reducing vulnerabilities involving the topic of violence.

References

ALEXANDRE, Neusa Maria Costa; COLUCI, Marina Zambon Orpinelli. Validade de conteúdo nos processos de construção e adaptação de instrumentos de medidas. Ciência & Saúde Coletiva, v. 16, n. 7, p. 3061-3068, 2011.

AMAUCHI, Juliana F.F.; GAUTHIER, Maeva; GHEZELJEH, Abdolzaher; GIATTI, Leandro L.L.; KEATS, Katlyn; SHOLANKE, Dare; ZACHARI, Danae; GUTBERLET, Jutta. The power of community-based participatory research: Ethical and effective ways of researching. Community Dev, v. 53, n. 1, p. 3-20, 2021.

ANDREW, Lesley; BARWOOD, Donna; BOSTON, Julie; Masek, Martin; BLOOMFIELD, Lauren; DEVINE, Amanda. Serious games for health promotion in adolescents – a systematic scoping review. Education and Information Technologies. v. 28, p. 5519–5550, 2023.

ANTERO, Kalyenne de Lima; MELO, Matheus Rodrigues de. Roteiro e storyboard. 1. ed. Paraná: Editora InterSaberes, 2021.

AREVIAN, Arevian C; O'HORA Jennifer; JONES Felica, MANGO Joseph; JONES, Loretta; WILLIAMS, Pluscedia G.; BOOKER-VAUGHNS, Juanita; JONES, Andrea; PULIDO, Esmeralda; BANNER-JACKSON, Denishia; WELLS, Kenneth B. Participatory technology development to enhance community resilience. Ethnicity & disease. Sep 6;28(Suppl 2), p. 493-502, 2018.

BRASIL. Ministério da Saúde. Caderno do gestor do PSE. Brasília, DF, 2022.

BRASIL. Lei nº 14.811, de 10 de janeiro de 2024. Institui medidas de proteção à criança e ao adolescente contra a violência nos estabelecimentos educacionais ou similares, prevê a Política Nacional de Prevenção e Combate ao Abuso e Exploração Sexual da Criança e do Adolescente e altera o Decreto-Lei 2.848, de 7 de dezembro de 1940 e as Leis n.º 8.072, de 25 de julho de 1990, e 8.069, de 13 de julho de 1990. Diário Oficial da União 15 jan. 2024; Seção 1:1-2, col.2.

BRASIL. Ministério da Saúde. Política Nacional de Atenção Integral à Saúde da Criança: orientações para implementação. Brasília, DF, 2018.

CABRAL, Ivone Evangelista; NEVES, Eliane Tatsch. Pesquisa com o método criativo e sensível na enfermagem: fundamentos teóricos e aplicabilidade. In: LACERDA, Maria Ribeiro; COSTENARO, Regina Gema Santini (Org.). Metodologias da Pesquisa para a Enfermagem e Saúde da teoria à prática. Porto Alegre: Editora Moriá, 2016.

CAMPOS, Flavio de. Roteiro de Cinema e Televisão: a arte e a técnica de imaginar, perceber e narrar uma história. Rio de Janeiro: Zahar; 2 ed., 2016.

CASTRO Daniel Asaph Guimarães et al. ENSINASUS: desenvolvendo um jogo analógico para o ensino em saúde pública. Cuadernos de Educación y Desarrollo, v. 16, n. 13, p. e6918, 2024. DOI: 10.55905/cuadv16n13-071. Disponível em: https://ojs.cuadernoseducacion.com/ojs/index.php/ced/article/view/6918. Acesso em: 24 mar. 2025.

DE BORTOLI, Lis Ângela; CASTAMAN, Ana Sara; OLIVEIRA JÚNIOR, Emerson Rogério de. O uso de jogos na construção do conhecimento em engenharia de requisitos. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 38, n. 120, p. e10926, 2023. DOI: 10.21527/2179-1309.2023.120.10926. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/10926. Acesso em: 24 mar. 2025.

DORNELLES, Thayane Martins; MACEDO, Andréia Barcellos Teixeira; ANTONIOLLI, Liliana; VEGA, Edwing Alberto Urrea; DAMACENO, Adalvane Nobres; SOUZA, Sônia Beatriz Cocaro de. Características da violência contra crianças no município de Porto Alegre: análise das notificações obrigatórias. Escola Anna Nery, v. 25, n. 2, p. e20200206, 2021.

FEHRING, Richard. Methods to validate nursing diagnoses. Heart Lung. v. 16, n. 6, p. 625-629, 1987.

FERREIRA, Silva. A análise de conteúdo: um método para a análise de dados em pesquisas qualitativas. Revista Pesquisa Qualitativa. v. 11, n. 26, p. 202-24, 2023.

FLORES, Thaynã Ramos. Bullying em adolescentes brasileiros: um desafio para a saúde pública. SciELO em Perspectiva | Press Releases, 2022. Disponível em: https://pressreleases.scielo.org/blog/2022/08/23/bullying-em-adolescentes-brasileiros-um-desafio-para-a-saude-publica/. Acesso em: 18 ago. 2023.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. O jogo e a educação infantil. São Paulo, SP: Cengage Learning, 2016.

HENRIQUES, Eda de Oliveira; GUIMARAES, Heriédna Cardoso; RODRIGUES, Verônica Fabiola Neves. Paulo Freire e a pesquisa narrativa (auto) biográfica: diálogos entre leitura do mundo, de si e de trajetórias de formação. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 22, n. 67, p. 145-158, out. 2021.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar 2019. Disponível em: <https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/educacao/9134-pesquisa-nacional-de-saude-do-escolar.html>. Acesso em 23 jun 2024.

LEMOS, Rayla Amaral; VERÍSSIMO, Maria de La Ó Ramallo. Methodological strategies for the elaboration of educational material: focus on the promotion of preterm infants’ development. Ciênc saúde coletiva. v. 25, n. 2, p. 505-518, Fev. 2020.

MATOS, Murilo Rossi; RAVELLI, Ana Paula Xavier; SCORUPSKI, Rafaeli; SKUPIEN, Suellen Vienscoski; CAMARGO, Tatiane Veronica de. Construção e implementação de um jogo educativo para puérperas. Revista Extensão em Foco. nº 18, Jan./ Jun., p. 01 - 14, 2019.

MONTEIRO, Michelle Popenga Geraim; LIMA-BERTON, Tatiane Delurdes de; ASINELLI-LUZ, Araci. The importance of inserting the peace culture in the school curriculum. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 36, n. 114, p. 301–315, 2021.

MORAES-PARTELLI, Adriana Nunes, COELHO, Marta Pereira, FREITAS, Paula Silva. Unplanned pregnancy in quilombola communities: perception of adolescents. Texto Contexto Enfermagem. v. 30, p. e20200109, 2021.

MORAES-PARTELLI, Adriana Nunes; COELHO, Marta Pereira; SANTOS, Séfora Gasparini; SANTOS, Isabela Lorencini; CABRAL, Ivone Evangelista. Participation of adolescents from the Quilombola community in the creation of an educational game about alcohol consumption. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 56, p. e20210402, 2022.

OLIVEIRA, Ana Paula França de; SOUZA, Marina Soares de; SABINO, Fabiano Henrique de Oliveira; VICENTE, Aparecido Renan; CARLOS, Diene Monique. Violence against children and adolescents and the pandemic – Context and possibilities for education professionals. Esc Anna Nery, 26(spe):e20210250, 2022.

OPAS. Organização Pan-Americana da Saúde. Novo estudo da OPAS descobre importantes lacunas nas medidas para prevenir a violência contra crianças e adolescentes. Geneva: World Health Organization; 2020. Disponível em: https://www.paho.org/pt/noticias/23-11-2020-novo-estudo-da-opas-descobre-importantes-lacunas-nas-medidas-para-prevenir. Acesso em: 20 dez. 2023.

OPAS. Organização Pan-Americana da Saúde. Países estão falhando em prevenir violência contra crianças, alertam agências. Geneva: World Health Organization; 2020. Disponível em: https://www.paho.org/pt/noticias/18-6-2020-paises-estao-falhando-em-prevenir-violencia-contra-criancas-alertam-agencias. Acesso em: 15 jan. 2024.

ORGANIZACIÓN PANAMERICANA DE LA SALUD. Prevención de la violencia: la evidencia. El Paso, TX: OPS, 2013.

PARTELLI, Adriana Nunes Moraes; CABRAL, Ivone Evangelista. Stories about alcohol drinking in a quilombola community: participatory methodology for creatingvalidating a comic book by adolescents. Texto Contexto Enfermagem, v. 26, n. 4, p. e2820017, 2018.

PLASSA, Wander; PASCHOALINO, Pietro André Telatin; BERNARDELLI, Luan Vinicius. Violência contra professores nas escolas brasileiras: determinantes e consequências. Nova Economia, v. 31, n. 1, p. 247–271, 2021.

PEREIRA DE ALBUQUERQUE, Amanda; MACIEL, Silvia. Bullying escolar: uma revisão sistematica da literatura. Revista Contexto Educação, v. 37, n. 117, p. 186–198, 2022.

SANTOS, José Leonardo Diniz de Melo et al. A importância da prevenção e combate à violência escolar para a construção de uma cultura de paz. Revista de Gestão e Secretariado, v. 15, n. 11, p. e4435, 2024. Disponível em: https://ojs.revistagesec.org.br/secretariado/article/view/4435. Acesso em: 23 mar. 2025.

SETIYORINI, Ana; NISMAN, Wenny Artanty Nisman; SITARESMI, Mei. Neni. Digital Game Interventions to Improve Adolescent Reproductive Health Knowledge, Attitudes, and Self-Efficacy: A Systematic Review and Meta-Analysis. American Journal of Sexuality Education, 1–31, may 2024.

SILVA, Flaviany Ribeiro da; ASSIS, Simone Gonçalves. The prevention of violence in interdisciplinary programs implemented in Brazilian and Portuguese schools. Ciência & Saúde Coletiva, v. 23, n. 9, p. 2899–2908, set. 2018.

SOUZA, Ana Cláudia de; ALEXANDRE, Neusa Maria Costa; GUIRARDELLO, Edinêis de Brito. Propriedades psicométricas na avaliação de instrumentos: avaliação da confiabilidade e da validade. Epidemiol. Serv. Saúde, Brasília, v. 26, n. 3, p. 649-659, set. 2017.

SZWARCWALD, Célia Landmann. Inquéritos nacionais de saúde: visão geral sobre técnicas de amostragem e dados coletados por desenhos complexos. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 32, n. 3, p. e2023431, 2023.

RICCARDI, Maria Teresa; PETTINICCHIO, Valentina; PUMPO, Marcello Di; ALTAMURA, Gerardo; NURCHIS, Mario Cesare; NURCHIS, Mario Cesare; MARKOVIC, Roberta; ŠAGRIĆ, Čedomir; STOJANOVIĆ, Miodrag; ROSI, Luca; DAMIANI, Gianfranco. Community-based participatory research to engage disadvantaged communities: Levels of engagement reached and how to increase it. A systematic review. Health Policy, v. 137, p. 104905, Nov 2023.

WILLIAMS Christopher et al. Effectiveness of Digital Health Tools to Prevent Bullying among Middle School Students. Adolescents, 3, 110–130, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.3390/adolescents3010009. Acesso em: 24 mar. 2025.

Published

2025-06-13

How to Cite

Partelli, A. N. M., Santos, S. G., & da Silva, A. F. (2025). Participatory development and validation of the game “Beat bullying”. Revista Contexto & Educação, 40(122), e16141. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16141

Issue

Section

Práticas Educativas: metodologias e saberes