A brief analysis of Paulo Freire's pedagogy of the oppressed and Aníbal Ponce's education and class struggle
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16177Keywords:
Pedagogy of the Oppressed, class struggle, class consciousnessAbstract
Paulo Freire's "Pedagogy of the Oppressed" deals with the false generosity of the oppressor in its examination of the formation of a critical and reflective conscience among peasants who have been dehumanized by the capitalist system. The work of philosopher Aníbal Ponce is added to Freire's thinking on contributions to the field of education. This article analyzes and discusses the book "Educação e Luta de Classes", with a view to reflecting on the educational process in history, with regard to the categories: work, alienation, education and class division. To this end, the school education process was related, with an emphasis on resistance to neoliberalism in schools, with the reflective analyses of educators Paulo Freire, Aníbal Ponce, Demerval Saviani and Georg Lukács. The bibliographical research - carried out during the period of a Master's research in Education linked to the Postgraduate Program in Education at the Federal University of Amapá (UNIFAP) - is based on criticism of the process of class struggles. The conclusion was that the process of denial and alienation of learning rights by the oppressor and dominant classes towards the working class historically triggers a process of oppression of the working class to prevent its social ascension through literacy and study.
References
ARANHA, Maria Lúcia. História da educação. São Paulo: Moderna, 1989.
ARISTÓTELES. Ética Nicomáquea. Madrid: Gredos, 1993.
ARROYO, Miguel G. (org.). Da escola carente à escola possível. São Paulo: Loyola, 2003.
BERTANHA, A.; SILVA, A. F. G. A Epistemologia em Freire e sua relação com o currículo da cidade de Sorocaba. Contexto & Educação, v. 35, p. 29-45, 2020.
DIDEROT, Denis. Dos autores e críticos. Tradução: J. Guinsburg. (Coleção Os pensadores). São Paulo: Abril Cultural, 1973.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 9. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
LUKÁCS, Georg. A consciência de classe. In: LUKÁCS, Georg; WEBER, Max; SOROKIN, Pitrim A; GURVITCH, Georges D.; DAVIS, Kingsley; MOORE, Wilbert E.; STAVENHAGEN, Rodolfo. Estrutura de classes e estratificação social. v. 3. Rio de Janeiro: Zahar, 1974. p. 11-60.
MARX, Karl. O Capital. Volume I, tomo II. Tradução: Flávio R. Kothe e Regis Barbosa. São Paulo: Nova Cultura, 1996.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto do partido comunista. São Paulo: Instituto José Luis e Rosa Sundermann, 2003.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Questão Judaica. In: MARX, K. Manuscritos Econômico-Filosóficos. São Paulo: Martin Claret, 2006.
MELO NETO, J. F. de M. Educação popular e "experiência". Contexto & Educação, v. 26, n. 85, p. 31-50, 2012.
PLATÃO. A República. São Paulo: Martin Claret, 2002. 320 p.
PONCE, Aníbal. Educação e luta de classes. São Paulo: Cortez, 2001.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. Campinas: Autores associados, 2018.
SEVERINO, Joaquim. Filosofia. São Paulo: Cortez, 2007.
VASCONCELOS, Joana Salém. Pedagogia do oprimido: documento da reforma agrária no Chile. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 26, n. 2, p. 89-105, jul./dez. 2021. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/186445/178688. Acesso em: 28 maio 2022.
VOLTAIRE. Os Pensadores - Voltaire. São Paulo: Abril Cultural, 1973.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).