Mario Osorio Marques: Educational action with lovingness, the paths of human rights
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16651Keywords:
Mario Osorio Marques, Educational Action, LovingnessAbstract
This article aims to analyze, based on a study of the life and work of Mario Osorio Marques, the profile of his educational action and its relationship with the precepts of Human Rights. By examining the different phases of his life, from his different actions, from religious life, to social life, to intellectual production in the academic world, it is possible to identify something that sets him apart, attributing originality to his Being as a person and his actions, the expression of a differentiated educational action, filled with lovingness. That is, the expression of an educational action with lovingness expressed beyond institutionalized environments of teaching, but also in personal life, in moments of meetings, in social action with the perspective of seeking to improve social life, in his writings and in his diverse intellectual action.
References
BOUFLEUER, Pedro; Rezer, Ricardo. Mario Osorio Marques: breve biografia de um pensador da educação. Revista Pedagogia. Chapecó: v. 18, n 37, 2016
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler em três artigos que se complementam. São Paulo: Cortez Editora, 1989.
GALLARDO, Helio. Teoria Crítica Matriz e Possibilidades de Direitos Humanos. São Paulo: Editora UNESP, 2014.
LOPES, Fátima Marlise Marroni Rosa. A Trajetória de Mario Osório Marques na Construção do Desenvolvimento Regional: Ijuí – RS Segunda Metade do Século XX. Tese de doutorado. Programa de Pós-Graduação em História – Unisinos, 2009
MARQUES, Mário Osório. Francisco de Assis e a Educação Popular na UNIJUI. Ijuí: Editora Unijuí, 2003b
MARQUES, Mário Osório. Imaginário e Memória. Ijuí: Editora Unijuí, 2003c
MARQUES, Mário Osório. Botar a Boca no Mundo, Cidadania, Política e Ética. Ijui: Editora Unijuí, 2003a
MARQUES, Mário Osório. A Aprendizagem na Mediação Social do Aprendido e da Docência, 3 ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2006.
MARQUES, Mario Osório; Brum, Argemiro J. Uma comunidade em busca do seu caminho, 2. Ed. Editora Unijuí, 2002
MARQUES, Mario Osório. Escrever é Preciso. O Princípio da Pesquisa. Editora Unijuí, 2003d.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).