Gender and sexuality issues in the training course of scholarships of the pedagogical residence program in the area of natural sciences and their technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16670

Keywords:

teacher training, pedagogical practices, inclusion

Abstract

As part of the formation of subjects, aspects that involve the constitution of men and women are present in all social contexts. Issues of gender and sexuality permeate school content in biological, social, and cultural aspects. Evidence shows that generally, the curriculum of undergraduate courses in Brazil does not present specific subjects or content that address issues of gender and sexuality at the undergraduate level. This can lead to a lack of preparation for planning activities regarding the approach to this topic, as well as a lack of social interest in the importance of taking these issues to the classroom. The present investigation aimed to analyze teaching plans prepared by undergraduate students in the area of ​​Natural Sciences and its Technologies, on the topic of gender and sexuality. The material produced was analyzed using Content Analysis. The results indicate some misunderstandings regarding the terms and methodologies for working with this theme since limited creativity is visible regarding the possibilities of resources and teaching strategies.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BATISTA, Tailine Penedo; SANTOS, Eliane Gonçalves. RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA NA E PARA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS. REAMEC-Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 12, p. e24003-e24003, 2024. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15676/13341. Acesso em: 20 set. 2024.

BIGLER, Nikolas. AIDS: DISCUSSÕES E REFLEXÕES UNIVERSITÁRIAS. In: XI Colóquio Nacional de Representações de Gênero e Sexualidades. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conages/2015/TRABALHO_EV046_MD1_SA3_ID958_24042015005540.pdf. Acesso em: 20 set. 2024.

BATISTA, Iorana Raiane Costa; SILVA, Valdecy Margarida. Tensões e resistências: análise da abordagem de corpo, gênero e sexualidade nas aulas de ciências. Revista de Iniciação à Docência, v. 7, n. 1, p. 170-188, 2022. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/10699. Acesso em: 20 set. 2024.

BORTOLOZZI, Ana Claudia; VILAÇA, Teresa. EDUCAÇÃO SEXUAL NA EDUCAÇÃO INCLUSIVA: atitudes de professores diante de situações projetivas envolvendo comportamentos sexuais de alunos. Diversidade e Educação, v. 8, n. 1, p. 190-211, 16 ago. 2020. Disponível em: https://periodicos.furg.br/divedu/article/view/11307. Acesso em: 20 set. 2024.

CORDEIRO, Thamires Luana; SANTOS, Eliane Gonçalves dos. Formação de Professoras e Professores de Ciências da Natureza e as Questões de Gênero e Sexualidade. Revista Prática Docente, v. 7, n. 3, p. 22079-2300, 2022. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/218. Acesso em: 20 set. 2024.

FERREIRA, Senna, Luciane; SILVA BORBA, Jeandro. A transversalidade da diversidade de gênero e sexualidade na educação em saúde: relato de um projeto de extensão. Em Extensão, v. 20, n. 1, 2021. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/54896. Acesso em: 20 set. 2024.

FURLIN, Neiva; TESSARO, Mônica; BIDO, Eloísa. Violência de gênero contra as mulheres em universidades: análise da produção científica. Revista Contexto & Educação, [S.L.], v. 39, n. 121, p. 1-19, 20 fev. 2024. Semestral. Editora Unijui. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/13870. Acesso em: 20 set. 2024.

GATTI, Bernardete Angelina. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade. v. 31, p. 1355-1379, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/R5VNX8SpKjNmKPxxp4QMt9M/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 set. 2024.

GATTI, Bernadete Angelina. Grupo focal na pesquisa em Ciências Sociais e Humanas. Brasília/DF: Líber Livro, 2005.

HEERDT, Bettina; DE LOURDES BATISTA, Irinéa. Representações sociais de ciência e gênero no ensino de Ciências. Práxis Educativa, v. 12, n. 3, p. 995-1012, 2017. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/10317. Acesso em: 20 set. 2024.

HAMES, Clarines; KEMP, Adriana Toso. Diversidade de Gênero e Sexualidade no processo formativo docente. Revista Insignare Scientia-RIS. v. 2, n. 1, p. 67-74, 2019. Disponível em:https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/10664. Acesso em: 20 set. 2024.

LEITE, Vinicius Souza Magalhães; MEIRELLES, Rosane Moreira Silva de. Perspectivas curriculares sobre a temática gênero e sexualidade no ensino de ciências e biologia: controvérsias no PCN e na BNCC?. Revista Teias, v. 22, n. ESPECIAL, p. 28-47, 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/tei/v22nespecial/1982-0305-teias-22-spe-0028.pdf. Acesso em: 20 set. 2024.

LIMA, Claudia Moreira; SANTOS, Sibely; SILVESTRE, Grasiela Cristina Silva Botelho. Cinema e promoção da saúde: experiência com cine-debate. Humanas Sociais & Aplicadas, v. 8, n. 22, 2018. Disponível em: https://www.perspectivasonline.com.br/humanas_sociais_e_aplicadas/article/view/1257/104. Acesso em: 20 set. 2024.

LÜDKE, Menga.; ANDRÉ, Marli. de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas.2. ed. Rio de Janeiro: E.p.u., 2016.

MORAIS, Nívea Aparecida Alves; GUIMARÃES, Zara Faria Sobrinha; MENEZES, João Paulo Cunha. Educação sexual: as percepções dos professores de biologia do ensino médio. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, p. 135-156, 2021. Disponível em: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/395. Acesso em: 20 set. 2024.

MULLER, Laura. Educação sexual em 8 lições: como orientar da infância a adolescência: um guia para professores e pais. São Paulo: Academia do Livro, 2013.

RIBEIRO, Paula Regina Costa; MAGALHÃES, Joanalira Corpes; SILVA, Elenita Pinheiro de Queiroz; VILAÇA, Teresa. O ENSINO DE BIOLOGIA E SUAS ARTICULAÇÕES COM AS QUESTÕES DE CORPOS, GÊNEROS E SEXUALIDADES. Revista Bio-Grafía Escritos Sobre La Biología y Su Enseñanza, v. 9, n. 16, p. 77-86, 2016. Disponível em: https://revistas.upn.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/4500. Acesso em: 20 set. 2024.

REIS, Hellen José Daiane Alves; DUARTE, Marcos Felipe Silva; SÁ-SILVA, Jackson Ronie. OS TEMAS'CORPO HUMANO','GÊNERO'E'SEXUALIDADE'EM LIVROS DIDÁTICOS DE CIÊNCIAS DO ENSINO FUNDAMENTAL. Investigações em Ensino de Ciências, v. 24, n. 1, p. 223-238, 2019. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/201016399.pdf. Acesso em: 20 set. 2024.

RUDEK, Karine; SANTOS, Eliane Gonçalves ; HERMEL, Erica do Espirito Santo. Análise fílmica de “Preciosa” e “Maus hábitos”: possíveis discussões de saúde no ensino de ciências. Educação e linguagem, São Paulo, v. 2, n. 2, 2019. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/270208089.pdf. Acesso em: 20 set. 2024.

XAVIER, Mariana Nô; DIAS, Viviane Borges. Gênero e sexualidade no ensino de Ciências e Biologia: uma análise da BNCC. Com a Palavra, o Professor, v. 8, n. 21, p. 107-130, 2023. Disponível em: http://revista.geem.mat.br/index.php/CPP/article/view/807. Acesso em: 20 set. 2024.

Published

2025-03-14

How to Cite

Machado, A. E. P., & dos Santos, E. G. (2025). Gender and sexuality issues in the training course of scholarships of the pedagogical residence program in the area of natural sciences and their technologies. Revista Contexto & Educação, 40(122), e16670. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16670

Issue

Section

Formação e Prática Docente para/na Educação Inclusiva – desafios e perspectivas para um ensino transformador