To become a teacher: an art that unfolds along the way

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16671

Keywords:

Teacher education, Academic and professional paths, Professional development

Abstract

This study centers on the discussion of becoming a teacher. Therefore, the main objective is to present the perceptions of the teachers participating in the Emotional Education Research Group (GRUPEE) at the Universidade Federal da Fronteira Sul – UFFS, regarding the academic and professional paths experienced that enabled them to become teachers. The qualitative research approach utilized the Padlet platform, where participants recorded their responses to the question: What academic and professional paths have enabled you to become a teacher? The literature review drew from authors such as Josso (2004), Zeichener (1993), and Day (2001). The analysis of the narratives, which is descriptive-interpretative in nature, shows that the process of becoming a teacher is influenced by a variety of formative experiences and professional development. The participants' narratives emphasize the importance of initial training, the need for continuous education, and the sharing of experiences with fellow teachers as learning and professional growth. The process of becoming a teacher is dynamic and continuous, involving the integration of theoretical and practical knowledge, as well as personal and professional experiences, for the holistic development of the profession

Author Biography

Adriana Salete Loss, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

 

 

 

 

References

BOGDAN, Robert Charles; BIKLEN, Sara Knopp. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Ed., 1994.

BLEY, Dagmar Heil Pocrifka; CARVALHO, Ana Beatriz Gomes. Ciclos de codificação e o Software ATLAS TI: uma pareceria criativa para análise de dados qualitativos em pesquisas sobre o uso das tecnologias digitais no campo da Educação. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana – vol. 10 - número 1 – 2019. Disponível em: Ciclos de codificação e o software Atlas ti: uma parceria criativa para análise de dados qualitativos em pesquisas sobre o uso das tecnologias digitais no campo da Educação - Dialnet (unirioja.es). Acesso em: 18 jul. 2024

CAETANO, Ana Paula Caetano; FREIRE, Isabel Pimenta; SOBRAL, Catarina. Emoções e ética na formação de formadores: A Complexidade em Ação. Revista Contexto & Educação: Editora Unijuí. ISSN 2179-1309. Ano 33, nº 106 .Set./Dez. 2018.

DAY, Christopher. Desenvolvimento profissional de professores: Os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto editora, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia – Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e Formação. São Paulo: Cortez, 2004.

JOSSO, Marie-Christine. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Educação. Porto Alegre, ano XXX, n.3, p. 413-438, set./dez. 2007.

JOSSO, Marie-Christine. O caminhar para si: uma perspectiva de formação de adultos e de professores. Entrevistador: Margaréte May Berkenbrock-Rosito. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 2, n.2, p. 136-139, ago./dez. 2009.

DELORY-MOMBERGER, Christine. A pesquisa biográfica ou a construção compartilhada de um saber do singular. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) Biográfica, Salvador, v. 01, n. 01, p. 133-147, jan./abr. 2016.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação. 2002.

LOSS, Adriana Salete; SOUZA, Flávia Burdzinski de. (RE)CRIAR O ESTÁGIO EM ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL EM TEMPOS DE PANDEMIA: As Experiências (Auto)Formativas do Curso de Licenciatura em Pedagogia da Universidade Federal da Fronteira Sul – Campus Erechim/RS. Contexto & Educação: Editora Unijuí. ISSN 2179-1309. Ano 38 nº 120, 2023.

ZEICHNER, Kenneth M. A formação reflexiva de professors: ideias e práticas. Lisboa : Educa, 1993.

Published

2025-03-07

How to Cite

Loss, A. S., Otto, E. dos S., & Marca, E. P. (2025). To become a teacher: an art that unfolds along the way. Revista Contexto & Educação, 40(122), e16671. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16671

Issue

Section

Formação e Prática Docente para/na Educação Inclusiva – desafios e perspectivas para um ensino transformador