Nursing care for people with disabilities in light of transcultural theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16673

Keywords:

Transcultural Nursing, Disabled Persons, Nursing Care

Abstract

The Ministry of Health defines a person with a disability (PWD) as an individual with a long-term impairment of a physical, mental, intellectual, or sensory nature, whose interaction with one or more barriers may hinder their social participation (Brazil, 2015). Thus, regarding the access of PWD to the healthcare system, particularly in Primary Care, more than just physical adaptations are necessary. Therefore, this study aims to discuss the care of PWD in light of Transcultural Care, based on a reflective study using the Theory Analysis Model proposed by Meleis (2012). Nursing, as a profession and a science, has its essence grounded in human care, requiring a holistic perspective not only on the individual but also on their family and the community environment in which they are inserted (Gomes; Robaína; Budó, 2012). Among the profession’s care models, Madeleine Leininger’s Transcultural Nursing Care Theory (1978) stands out. This theory proposes the development of a set of scientific and humanized knowledge as a tool for universal and culturally specific care practices. It evaluates the patient’s values, beliefs, and behavioral patterns, relating them to their health-disease process. Monticelli (2010) highlights that transcultural care should involve professional activities that preserve, negotiate, or restructure healthcare practices, aligning them with the individual’s customs. Thus, in the context of caring for PWD in light of this theory, nurses must understand health practices related to the individual and the particularities of their condition, acting as mediators in the construction of care. This implies understanding and respecting their way of life to provide humanized care, an effective and individualized care plan, while valuing their autonomy and safety.

References

BRANDÃO, Marcos Antonio Gomes et al. Nursing theories in the conceptual expansion of good practices in nursing. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 72, n.2, p. 577-581, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/3brMKjSs5RzRq8Hf9JNy4Cn/?lang=en. Acesso em 20 de setembro de 24.

BRASIL. Lei n. 13.146, de 6 de Julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, 2015.

BRASIL. Lei n. 8080, de 19 de Setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Brasília, 1990.

BRASIL. Ministério dos Direitos Humanos e da Cidadania. Brasil tem 18,6 milhões de pessoas com deficiência, indica pesquisa divulgada pelo IBGE e MDHC. Ministério dos Direitos Humanos, 2023. Disponível em: https://www.gov.br/mdh/pt-br/assuntos/noticias/2023/julho/brasil-tem-18-6-milhoes-de-pessoas-com-deficiencia-indica-pesquisa-divulgada-pelo-ibge-e-mdhc. Acesso em 20 de setembro de 2024.

COREN-SP. Conselho Regional de Enfermagem de São Paulo. Parecer Coren-SP 056/2013- CT. Utilização do método SOAP (Subjetivo, Objetivo, Avaliação e Plano) no Processo de Enfermagem. São Paulo, 2013.

CRUZ, Daniely Monteiro; NASCIMENTO, Luis Ramon Sousa do. Redes de apoio à pessoa com deficiência física. 2013. 59 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Enfermagem) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2013.

GOMES, Irene. Pessoas com deficiência têm menor acesso à educação, ao trabalho e à renda. PNAD Contínua, 2023. Disponível em: < https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/37317-pessoas-com-deficiencia-tem-menor-acesso-a-educacao-ao-trabalho-e-a-renda>. Acesso em 29 de setembro de 2024.

GOMES, Tais Falcão; ROBAÍNA, Marianne Lopes; BUDÓ, Maria de Lourdes Denardin. Enfermagem Transcultural, Crenças E Práticas: Reflexão Teórica, 2012. Disponível em: http://w3.ufsm.br/senafe/senafe2012/Anais/Eixo_5/Tais_falcao.pdf. Acesso em 08 de setembro de 2024.

GUALDA, Dulce Maria Rosa; HOGA, Luiza Komura Estudo sobre teoria transcultural de Leininger. Rev. Esc. Enf. USP, v. 26, n. 1, p. 75-86, mar. 1992. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/sRqCdypkWN46S8PqNXYN7LG/?format=pdf&lang=pt. Acesso de 17 de setembro 2024.

LEININGER, Medeleine Culture care theory: a major contribution to advance transcultural nursing knowledge and practices. J Transcult Nurs,v. 13, n3, p.189-92, 2002. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12113148/. Acesso e, 18 de setembro de 2024.

LEININGER, Madeleine. Transcultural nursing: concepts, theories and practice. New York, John Wileys & Sons, 1978. cap. 17, p. 31-51: Transcultural nursing theories and research approach.

MELEIS, Alaf Ibraham. Theoretical nursing: development and progress. 6th ed. Pennsylvania: Wolters Kluwer Heath, 2018.

MERHY, Emerson Elias. Saúde: a cartografia do trabalho vivo. 4ª ed. São Paulo: Hucitec; 2014.

MOITA, Maria Augusta Grou; SILVA, Alcione Leite. Modelos de Competência Cultural: Uma Análise Crítica. Pensar Enfermagem, V. 20 N. 2, 2º Sem. 2016.

MONTICELLI, Marisa et al. Aplicações da Teoria Transcultural na prática da enfermagem a partir de dissertações de mestrado. Texto contexto - enferm., Florianópolis, v. 19, n. 2, p. 220-228, Jun. 2010.

NASCIMENTO. Fatima Ali Abdalah Abdel Cader. Educação Infantil: saberes e práticas da inclusão: dificuldades de comunicação e sinalização: surdo-cegueira/múltipla deficiência sensorial. 4 ed. Universidade Federal de São Carlos. Brasília, 2006.

OMS. Organização Mundial da Saúde. World report on hearing. OMS, 2021.

ONU. Organização das Nações Unidas. Departamento de Economia e Assistência Social. Realização dos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável por, para e com pessoas com deficiência: o primeiro relatório da ONU sobre deficiência e desenvolvimento. Nova York, Estados Unidos, 2018. Disponível em: https://www.un.org/development/desa/disabilities/. Acesso em 15 de Setembro de 2024.

PARANÁ. Tipos de Deficiência. Secretaria do Desenvolvimento Social e Família, 2024. Disponível em: https://www.desenvolvimentosocial.pr.gov.br/Pagina/Deficiencia-Fisica. Acesso em 29 de setembro de 2024.

PASCHOAL, Simone et al. Atuação de enfermagem em um centro de reabilitação: um relato de experiência. In: Salão do Conhecimento, 2014, Ijuí. Anais [...]. Ijuí: UNIJUÍ, 2014

PEREIRA, Veronica Ferreira Rodrigues et al. Cuidado de enfermagem às pessoas com deficiência na Atenção Primária à Saúde. Glob Acad Nurs. v.1, n.1, e7, 2020..doi:https://dx.doi.org/10.5935/2675-5602.20200007

RAMALHO-NETO, José Melquiades et al. Análise de teorias de enfermagem de Meleis: revisão integrativa. Rev. Bras. Enferm. V. 69, n. 1, p. 174-81, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/NY8zPzFc4QjmpR9XyMgMtsk/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 29 de setembro de 2024.

RAMOS, Vitor. Consulta em 7 Passos. Lisboa: VFBM Comunicação Ltda., 2008, p.126.

SANTOS, Bruna Pegorer et al. The training and praxis of the nurse in the light of nursing theories. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 72, n. 2, p. 566-570, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/S6CTSqv6CX3WhvsbZcrffPr/. Acesso em 17 de Setembro de 2024.

TIMOTEO, Fabiana Paes Nogueira. Experiência de enfermeiros no cuidado transcultural na atenção primária à saúde em um município de fronteira. Dissertação (Mestrado Profissional), Saúde Pública em Região de Fronteira-Universidade Estadual do Oeste do Paraná, 2021.

Published

2025-03-28

How to Cite

Barbosa, A. J. C., Barbosa, R. L., & de Goés, E. P. (2025). Nursing care for people with disabilities in light of transcultural theory. Revista Contexto & Educação, 40(122), e16673. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16673

Issue

Section

Formação e Prática Docente para/na Educação Inclusiva – desafios e perspectivas para um ensino transformador