Humanities in the education of engineers at community Universities in Rio Grande do Sul: The usefulness of the "useless"
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16677Keywords:
Higher education, Instrumental rationality, HumanitiesAbstract
This article results from theoretical and documentary research, with a qualitative approach, to understand the trend(s) guiding the inclusion/approach and/or exclusion of humanities in academic education in Engineering courses at the 14 community universities in Rio Grande do Sul, aiming to develop a critique that can creatively support a counter-discourse to the instrumental paradigm in Higher Education. Data collection involved accessing the universities' public web pages to identify the profile of graduates and the content/disciplines related to humanities education and in the National Curriculum Guidelines (DCNs) for Engineering. Data analysis was conducted through content analysis. Findings point to a critical situation in these courses regarding humanistic education, considering the low percentage of these disciplines and contents offered in the curricula. There are inconsistencies between the profiles of graduates and the curriculum design, revealing the effects of instrumental rationality and the blindness of reductionist knowledge, which impacts the loss of self and human subjectivity. There is an urgent need for a counterpoint in the education of university students by finding mechanisms to make it a "studious space" that prioritizes holistic education, transcending instrumental logic.
References
ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
ALMEIDA, Maria Isabel de. Formação do professor do ensino superior. São Paulo: Cortez, 2012.
ALVES, Marcos Alexandre; AUSANI, Paulo César Ausani. Ensino jurídico e hermenêutica: compreensão docente acerca das humanidades. Revista Contexto & Educação, Editora Unijuí, ano 39, nº 121, 2024, e13866. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13866.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES nº 1, de 26 de março de 2021. (Engenharias). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=175301-rces001-21&category_slug=marco-2021-pdf&Itemid=30192 Acesso em: jan. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 2, de 24 de abril de 2019a. (Engenharias). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=112681-rces002-19&category_slug=abril-2019-pdf&Itemid=30192 Acesso em: jan. 2024.
CHARLOT, Bernard. Aprender é entrar no mundo humano e nele produzir-se como sendo humano a educação como fundamento antropológico. Revista Internacional Educon, v. 5, n. 1, e24051001, jan./abr. 2024. Disponível em: https://doi.org/10.47764/e24051001 Acesso em: jan. 2024.
CHERVEL, André; COMPÈRE, Marie-Madeleine. As humanidades no ensino. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 2, p. 149-170, jul./dez. 1999. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27826 Acesso em: 04 ago. 2023.
CHAUÍ, Marilena de Souza. Escritos sobre a universidade. São Paulo: Unesp, 2001.
CHITOLINA, Claudinei Luiz. Descartes e a questão da consciência. In: PERUZZO JÚNIOR, Léo; CANDIOTTO, Kleber; KARASINSKI, Murilo. Tendências contemporâneas de filosofia da mente e ciências cognitivas. Curitiba, PR: PUCPRss, 2023. p. 11-55:
FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Novo Aurélio Século XXI: o dicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.
GADAMER, Hans-Georg. A razão na época da ciência. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1983.
GADOTTI, Moacir. Programados para aprender. São Paulo, SP: Global Editora, 2023.
GENRO, Maria Elly Helz. Educação do sujeito político na universidade. In: LEITE, Denise; BRAGA, Ana Maria e Souza (Orgs.) Inovação e Pedagogia Universitária. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2011, p. 139-151).
GOERGEN, Pedro. O sentido da educação na sociedade contemporânea. In: GALLO, Sílvio; MENDONÇA, Samuel (Orgs.) A escola: uma questão pública. V. 1. São Paulo: Parábola, 2020, p. 123-144.
HARVEY, David. O direito à cidade. São Paulo: Centauro, 2009.
HUAISS, Antônio. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 1999.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.
LALANDE, André. Vocabulário técnico e crítico de Filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
LEITE, Denise. Identidades da universidade brasileira. In: LEITE, Denise; BRAGA, Ana Maria e Souza (Orgs.) Inovação e Pedagogia Universitária. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2011, p. 17-39).
MACEDO, Roberto Sidnei. Compreender/mediar a formação: o fundante da educação. Brasília, DF: Liber Livro Editora, 2010.
MASSCHELEIN, Jan. Notas sobre a universidade enquanto Studium. In: BÁRCENA, Fernando; LÓPEZ, Maximiliano Valerio; LARROSA, Jorge (Orgs.) Elogio do estudo. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2023, p. 193-219.
NICOLELIS, Miguel. O verdadeiro criador de tudo: como o cérebro humano esculpiu o universo como nós o conhecemos. São Paulo: Planeta, 2020.
NUSSBAUM, Martha. Sem fins lucrativos: porque a democracia precisa das humanidades. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2019.
RODRIGUES, Neidson. Educação: da formação humana à construção do sujeito ético. Educação & Sociedade, ano XXII, no 76, p. 232-257, Out./2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/MpfHNQQRP5c4LBvN4pgPpwJ/ Acesso em: 04 ago. 2023.
ROSSATO, Ricardo. Universidade: nove séculos de história. Passo Fundo: UPF, 2005.
ROSSATO, Ricardo. Repensando a universidade brasileira a partir das humanidades: (re)encontrando a essência formadora. In: ISAIA, Silvia Maria de A.; BOLZAN, Doris Pires V.; MACIEL, Adriana M. da Rocha. Pedagogia universitária: tecendo redes sobre a educação superior. Santa Maria: UFSM, 2009. p. 19-34.
ROSSATO, Ermelindo. Funções da universidade segundo Anísio Teixeira. In: LEITE, Denise; BRAGA, Ana Maria e Souza (Orgs.) Inovação e Pedagogia Universitária. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2011, p. 41-58).
SENNETT, Richard. A cultura do novo capitalismo. Rio de Janeiro/São Paulo: Record, 2018.
SENNET, Richard. O declínio do homem público: as tiranias da intimidade. São Paulo: Record, 2014.
SOBRINHO, Sidinei Cruz; GARNICA, Tamyris Proença Bonilha. Chronos ou Kairós? Qual é o “Tempo” de Formação nos Cursos Técnicos Integrados ao Ensino Médio nos Institutos Federais de Educação Ciência e Tecnologia – IFs? Revista Contexto & Educação, Editora Unijuí, ano 35, nº 112, p. 45-65, Set./Dez. 2020. http://dx.doi.org/10.21527/2179-1309.2020.112.45-65
TEIXEIRA, Anísio. Educação no Brasil. São Paulo: Cia. Ed. Nacional, 1969.
UNESCO. Reimaginar nossos futuros juntos: um novo contrato social para a educação. – Brasília: Comissão Internacional sobre os Futuros da Educação, UNESCO; Boadilla del Monte: Fundación SM, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.