Initial training of indigenous educators in Paraná: Dialogues between the university and the indigenous territory
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16682Keywords:
Teacher training, Political-Pedagogical Project, Indigenous PeoplesAbstract
This paper discusses the initial training of indigenous educators, requested by the indigenous territory of Rio das Cobras - Paraná, and developed at the Universidade Estadual do Centro-Oeste (Unicentro). It justifies that, after two decades of specific policies for the inclusion of indigenous people in higher education in Paraná, the number of trained teachers does not meet the demand of the 40 indigenous schools in the state. The paper shares and discusses elements of the experience of training indigenous educators at Unicentro. It is a qualitative research that examines the context of indigenous higher education and conducts document analysis, such as the course's political-pedagogical project. The work is based on theoretical-legal foundations. It concludes that there have been legal and judicial achievements in Brazil driven by indigenous peoples. It highlights that the project's elements seek to incorporate alternating pedagogy, bilingualism, interculturality, the production of educational materials, and mobility. It shows that the collective management and conduct between the university and the community represent an advance in the training of educators. However, it notes the limitations in implementing a specific course for indigenous peoples, such as a lack of funding, the incorporation of indigenous culture, and the need to train the trainers. It reinforces that collective decision-making and empowerment through these proposals benefited everyone. The university learned from indigenous cultures, and these cultures learned from the university's culture, which strengthens the whole process. It emphasizes the need to evaluate the role of orality in training and to train indigenous masters and doctors to incorporate them into the university faculty.
References
ALMEIDA, Alfredo Wagner Berno de. Terras tradicionalmente ocupadas: processos de territorialização e movimentos sociais. R. B. Estudos Urbanos e Regionais, São Carlos/SP, V.6, N.1 / maio 2004.
AMADIO, Massimo; D’EMILIO, Anna Lucía (comp.) Recopilacion de materiales dicacticos em educacion indigena. UNESCO/OREALC. Santiago-Chile, 1990
AMARAL, Wagner Roberto do.; SILVERIO, Déa Maria Ferreira. A Comissão Universidade para os Índios: desafios na política de educação superior indígena In: AMARAL, Wagner Roberto do; FRAGA, Letícia; RODRIGUES, Isabel Cristina; LÁZARO, André. (Orgs). Coleção estudos afirmativos, 8: universidade para indígenas: a experiência do Paraná. Rio de Janeiro, RJ. UERJ, 2016.
BERGAMASCHI, Maria Aparecida; SILVA, Rosa Helena. Educação escolar indígena no Brasil: da escola para índios às escolas indígenas. Disponível em https://online.unisc.br/seer/index.php/agora/article/view/113. Acesso em 07 de abril de 2019.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação/Conselho Pleno. Resolução n. 1, de 7 de janeiro de 2015. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores Indígenas em cursos de Educação Superior e de Ensino Médio e dá outras providências. Disponível em http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=16870-res-cne-cp-001-07012015&Itemid=30192. Acesso em 29 de abril de 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação/Conselho Pleno. Resolução CNE/CP n. 1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Disponível em http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf. Acesso em 29 de abril de 2019.
FAUSTINO, Rosangela Célia. Política educacional nos anos de 1990: o multiculturalismo e a interculturalidade na Educação Escolar Indígena. Tese de doutorado. Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006.
FORNET-BETANCOURT, Raúl. Questões de método para uma filosofia intercultural a partir da Ibero-América. São Leopoldo, RS: Unisinos, 1994.
FREIRE Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação omnilateral. CALDART, Roseli Salete et al (orgs). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro/São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.
GEHRKE, Marcos.; SAPELLI, Marlene Lúcia Seibert; FAUSTINO, Rosângela Célia. A formação de pedagogos indígenas em alternância no Paraná: uma contribuição à interculturalidade e ao bilinguismo. Revista Brasileira de Educação do Campo, Tocantinópolis. v 4, p.22-48, jun./dez. 2019.
GUIMARÃES, Eduardo. Brasil: País Multilíngüe. Ciência e Cultura, vol. 57, no. 2, São Paulo, Abril/Junho , 2005.
GURSKI, Eder Augusto. A Luta e Retomada da Terra Indígena Rio das Cobras no Estado do Paraná (1940-1978). In: ENCONTRO ESTADUAL DE HISTÓRIA, 13., 2020, [S.l.], Anais... Disponível em: https://www.encontro2020.pe.anpuh.org/resources/anais/22/anpuh-pe-eeh2020/1603397621_ARQUIVO_9e4874509d86e47dce05d6266a5dce13.pdf. Acesso em: 12 jun. 2023.
IBGE. Dados do Censo Indígena Rio das Cobras. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, 2022. Disponível em: https://www.aen.pr.gov.br/sites/default/arquivos_restritos/files/documento/2023-08/liv102018_1.pdf. Acesso em: 14 jun. 2023.
JUNQUEIRA, Carmen. Antropologia Indígena – uma introdução. São Paulo. EDUC, 2002.
MENEZES, Maria Christina Berdusco; FAUSTINO, Rosângela Célia; NOVAK, Maria Simone Jacomini. Formação inicial de professores indígenas: ações desenvolvidas no estado do Paraná. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. esp. 1, p. 910-925, mar. 2021. e-ISSN: 1982-5587. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v16iEsp.1.14928.
MUNDURUKU, Daniel. O caráter educativo do movimento indígena brasileiro (1970-1990). São Paulo: Paulinas, 2012.
PARANÁ. Conselho Estadual de Educação. Consulta sobre a possibilidade de oferta de curso de graduação para a formação de Educador Indígena na Terra Indígena Rio das Cobras, município de Nova Laranjeiras. Parecer CEE/CP nº 03/18 de 19 de outubro de 2018.
PISTRAK, M. M. Fundamentos da Escola do Trabalho. Tradução: Daniel Aarão Reis Filho. 3. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2003.
PISTRAK, M. M. (Org.). A Escola-Comuna. Tradução de Luis Carlos de Freitas e Alexandra Marenich. São Paulo: Expressão Popular, 2009.
SHULGIN, Viktor Nikholaevich. Rumo ao politecnismo: artigos e conferências. São Paulo: Expressão Popular, 2013.
TERRA INDÍGENA RIO DAS COBRAS. Carta-pedido de cursos superiores na Terra Indígena. Nova Laranjeiras, 2018.
TOLEDO, Vanessa Domingos. Extensão universitária: análise da práxis extensionista do Laboratório de Educação do Campo e Indígena da Unicentro. 2023. 150f Dissertação (mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Centro Oeste, Guarapuava, 2023.
UNICENTRO. Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão (CEPE). RESOLUÇÃO Nº 108-CEPE/UNICENTRO, DE 23 DE SETEMBRO DE 2008. Aprova o Regulamento do Programa Paranaense de Mobilidade Docente no Âmbito da UNICENTRO, PPMD/UNICENTRO.
UNICENTRO. Ofício nº329 GR/UNICENTRO, 28 de setembro de 2018 b. Oficio de solicitação de autorização de funcionamento do Curso de graduação para a formação de Educador Indígena na Terra Indígena Rio das Cobras, município de Nova Laranjeiras ao Conselho Estadual de Educação –CEE, 2018b.
UNICENTRO. Universidade Estadual do Centro-Oeste. Laboratório da Educação do Campo e Indígena (LAECI). Departamento de Pedagogia (DEPED/G). Projeto Político Pedagógico do Curso de Pedagogia (Terra Indígena). Guarapuava, 2018a.
UNICENTRO. Universidade Estadual do Centro-Oeste. Laboratório da Educação do Campo e Indígena (LAECI). Departamento de Pedagogia (DEPED/G). Projeto Político Pedagógico do Curso de Especialização em Educação Escolar Indígena (Terra Indígena). Guarapuava, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).