Pedagogy of feminist hope: Findings from teaching portuguese language and literature
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16720Keywords:
Pedagogy of Feminist Hope, Literature and Portuguese Language Teaching, Critical EducationAbstract
This article analyzes a feminist and anti-racist pedagogical experience carried out in 9th-grade Portuguese Language and Literature classes at a municipal school in Canoas, RS, Brazil. Drawing on critical feminist epistemology and language education based on discursive genres and Bakhtin's dialogical concept of language, it seeks to highlight the political resistance inherent in teaching practices. This is explored through the idea of a pedagogy of feminist hope, which interweaves Paulo Freire's insights with intersectional feminist perspectives, understanding education as a tool for citizenship engagement and confronting inequalities. Among the findings, the study emphasizes the potential for creating learning communities through seminars focused on the artistic and cultural production of Black women from feminist viewpoints. Within these communities, it was observed that safe spaces for demonstrating vulnerabilities, shared and democratic knowledge construction, and critical social awareness among students developed. We also underscore the relevance of these seminars as a practice in mother tongue and literature teaching, as they facilitate the sharing of readings that connect words to lived experiences, challenging traditional hegemonic curricula and fostering critical thinking by questioning inequalities and envisioning possible futures.
References
ACKER, Sandra. Gender and teachers’ work. In: Review of Research in Education, v. 21, p. 99-162. Washington: American Educational Research Association, 1996.
AHMED, Sara. Living a Feminist Life. Durham: Duke University, 2017.
ANGELO, Graziela Lucci de. Um olhar sobre o ensino tradicional de Língua Portuguesa. Moara, Belém, n. 26, p. 196-209, ago./dez. 2006. https://periodicos.ufpa.br/index.php/moara/article/download/3320/3344.
ANTUNES, I. Avaliação da produção textual no Ensino Médio. In: BUNZEN, C. e MENDONÇA, M. (orgs). Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola, 2006.
APPLE, Michael W.; AU, Wayne; GANDIN, Luís Armando (org.). Educação Crítica: análise internacional. Porto Alegre: Artmed, 2011.
BARBOSA, J. P.; ROVAI, C. F. Gêneros do discurso na escola: rediscutindo princípios e práticas. São Paulo: FTD, 2012.
BAKHTIN, Mikhail (VOLOCHÍNOV). Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2009.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.
BENTO, Cida. O Pacto da Branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental: Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2018.
CALVINO, Italo. Por que ler os clássicos? São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vários Escritos. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2011.
CONNELL, Raewyn. Schools and Social Justice. Philadelphia: Temple University Press, 1993.
DALMASO-JUNQUEIRA, Bruna. Desobedecer Para Transformar: Trabalho Docente Feminista Em Tempos De Conservadorismo. Retratos da Escola, v. 16, n. 36, p. 853–872, dez. 2022. https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1655.
DALMASO-JUNQUEIRA, Bruna. Pedagogia da Esperança Feminista: aprendendo com docentes da educação básica em tempos de modernização conservadora no Brasil. 2024. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2024.
DINIZ, Débora; GEBARA, Ivone. Esperança Feminista. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2022.
FERREIRA, Márcia Ondina Vieira. “Falar sobre gênero é falar lá no oito de março” – trajetórias de mulheres sindicalistas e seus posicionamentos sobre a importância do gênero no sindicato e na escola. Currículo sem Fronteiras, Porto Alegre, v. 21, n. 1, p. 335-360, jan./abr. 2021. https://www.curriculosemfronteiras.org/vol21iss1articles/ferreira.pdf.
FREIRE, Paulo. Carta de Paulo Freire aos professores. Estudos Avançados, n. 15, v. 42, 2001. https://www.scielo.br/j/ea/a/QvgY7SD7XHW9gbW54RKWHcL/?format=pdf&lang=pt.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022.
GALEANO, Eduardo. Contracorriente: Eduardo Galeano en entrevista con Aurelio Alonso - Cubavisión [2012]. Entrevistador: Aurelio Alonso. Havana: Instituto Cubano del Arte e Industria Cinematográficos, 2012. 1 vídeo (1h 3min). Publicado pelo canal La Nueva República, Youtube: @LaNuevaRepublicaMx.
GUEDES, Paulo Coimbra. Da redação à produção textual: o ensino da escrita. São Paulo: Parábola, 2009.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do Cárcere. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.
HOOKS, Bell. Ensinando a Transgredir: educação como prática da liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.
HOOKS, Bell. Ensinando Pensamento Crítico: sabedoria prática. São Paulo: Elefante, 2020.
HOOKS, Bell. Teoria Feminista: da margem ao centro. São Paulo: Perspectiva, 2019.
LADSON-BILLINGS, Gloria. Os Guardiões de Sonhos: o ensino bem-sucedido de crianças afro-americanas. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, Sexualidade e Educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.
MARCUSCHI, Luiz Antonio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MOELLER, Kathryn. The Gender Effect: capitalism, feminism, and the corporate politics of development. Oakland: University of California Press, 2018.
RIO GRANDE DO SUL. Lições do Rio Grande: Linguagens códigos e suas tecnologias. Língua Portuguesa e Literatura; língua estrangeira e moderna. Rio Grande do Sul, 2009.
ROJO, Roxane. Gêneros do discurso e gêneros textuais: questões teóricas e aplicadas. In: MEURER, J.L.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. (orgs.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola, 2005.
SACRISTÁN, José Gimeno. O Currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de linguística geral. São Paulo: Cultrix, 2006.
SILVA, Elaine Cristina Nascimento da; SUASSUNA, Livia. A mediação docente no processo avaliativo da produção textual. Educação e Linguagens, Campo Mourão, v. 4, n. 7, p. 70-91, jul./dez. 2015.
WEINER, Gaby. Feminisms in Education: an introduction. Buckingham; Philadelphia: Open University Press, 1994.
ZILBERMAN, Regina. Leitura na escola – entre a democratização e o cânone. Revista Literatura em Debate, Frederico Westphalen/RS, v. 11, n. 21, p. 20-39, jul./dez. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).