Impacts of Mario Osorio Marques' thought on physics teaching: a contextual and critical approach
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.17052Keywords:
Physics Teaching, Mario Osorio Marques, Pedagogical ApproachAbstract
The thought of Mário Osório Marques has a significant impact on Physics teaching, promoting a critical and contextualized approach. His contributions highlight the need for an education that integrates theory with students' sociocultural reality, opposing the traditional content-focused and decontextualized approach. Marques emphasizes three fundamental dimensions of pedagogy: hermeneutic, critical-dialectical, and epistemic-instrumental, which, when combined, enable a reflective and emancipatory teacher education. In Physics teaching, Marques proposes a methodology that values interdisciplinarity and problematization, making content more meaningful and applicable to students' daily lives. At the same time, he warns against excessive mathematization and mechanization of teaching, advocating instead for a learning process that fosters inquiry and critical thinking. Furthermore, he stresses the importance of continuous teacher training, emphasizing that educators should act as mediators of knowledge, promoting students' autonomy. Marques' approach dialogues with Paulo Freire’s perspective but differs by emphasizing pedagogy as an epistemologically autonomous field. His ideas encourage innovative pedagogical practices that break away from traditional models and promote active student participation in the learning process. Thus, this article analyzes how Marques' proposal represents a path to overcoming challenges in Physics teaching, bringing it closer to students' real-life experiences and contributing to transformative education.
References
BARRETO, Elba Siqueira de Sá. Políticas de formação docente para a Educação Básica no Brasil: embates contemporâneos. Revista Brasileira de Educação, v. 20, nº 62, jul./set. 2015.
BATTISTEL, Orildo Luis; HOLZ, Sheila Magali; SAUERWEIN, Ines. Motivação e eficiência em estratégias de ensino de física no nível médio. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 44, p. e20210278, 2022.
BERTOTTI, Rudimar Gomes; RIETOW, Gisele. Uma breve história da formação docente no Brasil: da criação das escolas normais às transformações da ditadura civil militar. XI Congresso Nacional de Educação – Educere. Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Curitiba, de 23 a 26 de setembro de 2013.
BOUFLEUER, José Pedro; REZER, Ricardo. Mario Osorio Marques: breve biografia de um pensador da educação. Pedagógica: Revista do programa de Pós-graduaçao em Educaçao-PPGE, v. 18, n. 37, p. 15-27, 2016.
FERREIRA, Marcelo; DA SILVA FILHO, Olavo Leopoldino. Ensino de física: fundamentos, pesquisas e novas tendências. Plurais - Revista Multidisciplinar, v. 6, n. 2, p. 9-19, 2021.
GATTI, Bernadete Angelina. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educ. Soc., Campinas, v. 31, nº 113, p. 1.355-1.379, out./dez. 2010.
KUHN, Martin; CALLAI, Helena Copetti. Teoria crítica, hermenêutica e formação de professores: contribuições de Mario Osorio Marques. Pedagógica: Revista do programa de Pós-graduação em Educação-PPGE, n. 22, p. 1-19, 2020.
KUHN, Martin; KUHN, Mara Lúcia Welter. Mario Osorio Marques: Exigências à formação e à docência em sala de aula. Revista Triângulo, Uberaba, Minas Gerais, v. 12, n. 1, p. 149-161, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.18554/rt.v12i1.2556. Acesso em: 22 de dezembro de 2024.
LIMA, André Luiz Alves et al. As contribuições filosófico-educacionais de Mario Osorio Marques. 2014.
MARQUES, Mario Osorio. Escrever é preciso: o princípio da pesquisa. Ijuí: Ed. Unijuí, 1997.
MARQUES, Mario Osorio. O educador/pedagogo na relação educativa direta. In: Contexto e Educação. Ijuí: Livraria Unijuí Editora, v. 1, n. 1, jan./mar. 1990.
MARQUES, Mario Osorio. Pedagogia: a ciência do educador. 3. ed. rev. Ijuí: Ed. Unijuí, 2006.
MOREIRA, Marco Antonio. Desafios no ensino da física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, p. e20200451, 2021.
PANSERA DE ARAUJO, Maria Cristina; SCHORN, Solange Castro. FORMAÇÃO DOCENTE, CURRÍCULO E POLÍTICAS PÚBLICAS. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 32, n. 103, p. 1–4, 2017. DOI: 10.21527/2179-1309.2017.103.1-4. Disponível em: https://revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/7433. Acesso em: 3 mar. 2025.
PANSERA DE ARAUJO, Maria Cristina; SCHORN, Solange. SABERES DIVERSIFICADOS NO DESENVOLVIMENTO DE CURRICULO PARA FORMAÇÃO CIDADÃ. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 33, n. 104, p. 1–4, 2018. DOI: 10.21527/2179-1309.2018.104.1-4. Disponível em: https://revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/7613. Acesso em: 3 mar. 2025.
PRESTES, Nadja Hermann. A razão, a teoria crítica e a educação. In: PUCCI, Bruno (Org.). Teoria crítica e educação. Rio de Janeiro: Vozes, 1994.
SILVA, João Batista da; SALES, Gilvandenys Leite; CASTRO, Juscileide Braga de. Gamificação como estratégia de aprendizagem ativa no ensino de Física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 41, p. e20180309, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.