Interlocution of knowledge: The cognitive principles of complexity in the pedagogical thought of Mario Osorio Marques
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.17087Keywords:
Mario Osorio Marques, Rationalities, Pedagogy, Science of the educatorAbstract
Did Mario Osorio Marques flirt with Edgar Morin? Did Marques make any incursions into the ontological-epistemological matrix of complex thought? The aim of this theoretical essay is to show that Marques, in his pedagogical thinking, sought to distinguish the paradigms of the object, the subject and intersubjectivity, but his main concern was to understand them in an integrated way in a “broader and more coherent theoretical framework”, which can be understood by the term “interlocution of knowledge”. In addition to this objective, the intention is to point out evidence that Marques transcends the simple framing in a single paradigm and that, systematically, he placed in dialogue the empirical-analytical, historical-hermeneutic and critical-dialectical approaches, in the broader theoretical framework of communicative reason and, through a circular and progressive form of thought, he narrowed the dialogue with the principles of intelligibility of what he called the “paradigm of complexity”. Therefore, an epistemological reading of his writings from the period from 1988 to 2002 is proposed. The theoretical essay is structured in three movements. The first one considers the ontological and gnosiological assumptions of Marques' educational praxis. In a second movement, we seek the presence of evidence of an alternative scientific paradigm for the science of the educator, in Marques' work. Finally, the presence of the principles of intelligibility of complex thought in Marques' proposal for training education professionals is discussed. Our reading of Marques' work led us to assume that it was the problem of interdisciplinarity that attracted him, sometimes to the edges, sometimes to the interior of the paradigm of complexity.
References
ABREU, Laethe. Conhecimento transdisciplinar – o cenário epistemológico da complexidade. Piracicaba: Ed. Unimep, 1996.
ARDOINO, Jacques. Psicologia da educação: na universidade e na empresa. São Paulo: Herder, 1971.
ARDOINO, Jacques. A complexidade. In: MORIN, Edgar. A religação dos saberes: o desafio do século XXI. 10. ed. São Paulo: Bertrand Brasil. 2012, pp. 548-558.
ALEKSANDROWICZ, Ana Maria Coutinho. Complexidade e metodologia: um refinado retorno às fronteiras do conhecimento. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza; DESLANDES, Suely Ferreira (Org.). Caminhos do pensamento: epistemologia e método. Rio de Janeiro: FIOCRUZ, 2002, p. 49-79.
ASSMANN, Hugo. Paradigmas educacionais e corporeidade. Piracicaba: Ed. Unimep, 1995.
ASSMANN, Hugo. Metáforas novas para reencantar a educação. Piracicaba: Ed. Unimep, 1996.
ATLAN, Henri. Entre o cristal e a fumaça: ensaio sobre a organização do ser vivo. Rio de Janeiro: Zahar, 1992.
BARBOSA, Manuel. Antropologia complexa do processo educativo: quadro de referências e leque de vectores fundamentais. Braga: Serviço de Publicações do Instituto de Educação e Psicologia - Universidade do Minho, 1997.
BRUM, Eliane. Bolsonaro e a autoverdade: Como a valorização do ato de dizer, mais do que o conteúdo do que se diz, vai impactar a eleição no Brasil (2018). Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2018/07/16/politica/1531751001_113905.html. Acesso: 31 jul. 2018.
CASTORIADIS, Cornelius. A instituição imaginária da sociedade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.
CIRNE-LIMA, Carlos R. V. Dialética e liberdade: razões, fundamentos e causas. Veritas, Porto Alegre, v. 43, n. 4, p 795-816, dez. 1998.
DEMO, Pedro. Solidariedade como efeito de poder. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 2002.
ESTEVES DE VASCONCELOS, Maria José. Pensamento sistêmico: o novo paradigma da ciência. 11. ed. Campinas: Papirus, 2018.
ETGES, Norberto J. Ciência, interdisciplinaridade e educação. In: JANTSCH, Ari Paulo; BIANCHETTI, Lucídio (Org.). Interdisciplinaridade: para além da filosofia do sujeito. Petrópolis: Vozes, 1995, p. 51-84.
GIROUX, Henry. Teoria crítica e resistência em educação. Petrópolis: Vozes, 1986.
GROFF, Stanislau. Além do cérebro: nascimento, morte e transcendência em psicoterapia. São Paulo: McGraw-Hill, 1988.
GUATTARI, Felix; ROLNIK, Suely. Cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1993.
HABERMAS, Jürgen. Conhecimento e interesse. Rio de Janeiro: Zahar, 1982.
HABERMAS, Jürgen. Dialética e hermenêutica. São Paulo: L&PM, 1987.
INNERARITY, Daniel. Praxis e intersubjetividad: la teoria crítica de Jürgen Habermas. Pamplona: Un. de Navarra, 1985.
LAPASSADE, Georges; LOURAU, René. Chaves da sociologia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1972.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.
Mc CARTHY, Thomas. La teoria crítica de Jürgen Habermas. Madrid, Tecnos, 1987.
MARQUES, Mario Osorio. Conhecimento e educação. Ijuí: Editora Unijuí, 1988.
MARQUES, Mario Osorio. Pedagogia: a ciência do educador. 3. ed. rev. Ijuí: Editora Unijuí, 1990/2006e.
MARQUES, Mario Osorio. A formação do profissional da educação. 5. ed. rev. Ijuí: Editora Unijuí, 1992a/2006c.
MARQUES, Mario Osorio. Os paradigmas em educação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 73, n. 175, p. 547-565, set/dez, 1992b. Disponível em: https://www.academia.edu/88669847/Os_Paradigmas_da_Educação. Acesso em: 03 jan. 2025.
MARQUES, Mario Osorio. Conhecimento e modernidade em reconstrução. Ijuí: Editora Unijuí 1993.
MARQUES, Mario Osorio. A aprendizagem na mediação social do aprendido e da docência. 3. ed. rev. Ijuí: Editora Unijuí, 1995/2006d.
MARQUES, Mario Osorio. Educação/Interlocução, aprendizagem/reconstrução de saberes. Ijuí: Editora Unijuí, 1996.
MARQUES, Mario Osorio. Escrever é preciso: o princípio da pesquisa. 5. ed. rev. Ijuí: Editora Unijuí, 1997/2006a.
MARQUES, Mario Osorio. A escola no computador: linguagens rearticuladas, educação outra. 2. ed. rev. Ijuí: Editora Unijuí, 1999/2006b.
MARQUES, Mario Osorio. Educação nas Ciências: Interlocução e complementaridade. Ijuí: Editora Unijuí, 2002.
MATURANA, Humberto; VARELA, Francisco. A árvore do conhecimento. Editorial Psy II, 1995.
MELUCCI, Alberto. O jogo do eu: a mudança de si em uma sociedade global. São Leopoldo: UNISINOS, 2004.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003
MORIN, Edgar. O método 1. A natureza da natureza. Porto Alegre: Sulina, 2016.
MORIN, Edgar. O método 2. A vida da vida. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015.
MORIN, Edgar. O método. 3. O conhecimento do conhecimento. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2005a.
MORIN, Edgar. O método. 4. As ideias: habitat, vida, costumes, organização. 4 ed. Porto Alegre: Sulina, 2005b.
MORIN, Edgar. Ciência com consciência. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005c.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 4. ed. Porto Alegre: Sulina, 2011.
MORIN, Edgar. O problema epistemológico da complexidade. 3. ed. Portugal: Publicações Europa-América, 2002.
MORIN, Edgar. Meus demônios. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1997.
MORIN, Edgar. Meus filósofos. Porto Alegre: Sulina, 2013.
OLIVEIRA, Manfredo A. de. Tópicos sobre dialética. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1997.
RORTY, Richard. A filosofia e o espelho da natureza. Lisboa: Dom Quixote, 1988.
SÁNCHEZ GAMBOA, Silvio. A dialética na pesquisa em educação: elementos de contexto. In: FAZENDA, Invani. (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. 4. ed. São Paulo: Cortez, 1997, p. 91-115.
SANTOS, Boaventura de S. Um discurso sobre as ciências. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
STEIN, Ernildo Jacob. Dialética e Hermenêutica: Uma controvérsia sobre o método em Filosofia. Síntese, Belo Horizonte, n. 29, p. 21-48, s/d.
WALLERSTEIN, Immanuel. As estruturas do conhecimento ou quantas formas temos nós de conhecer? In: SANTOS, Boaventura de S. (Org.). Conhecimento prudente para uma vida decente: um discurso sobre as ciências revisitado. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2006, p. 123-129.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.