GÊNERO E SEXUALIDADE NO ENSINO DE CIÊNCIAS NO BRASIL: ANÁLISE DA PRODUÇÃO CIENTÍFICA RECENTE
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2015.95.117-146Abstract
Frente à valorização da diversidade sexual presente em programas governamentais, e à presença nos PCN da temática orientação sexual, este estudo objetiva descrever e analisar como os temas sexualidade e gênero são abordados na produção acadêmica da área de Ensino/Educação. A partir da revisão sistemática da literatura nos principais periódicos da Área de Ensino da CAPES e da base de dados SciELO, publicados entre 2006 a 2011, foram selecionados 112 artigos e classificados de acordo com: título do periódico, ano, instituição/área do primeiro autor, abordagem metodológica e conceitual. Os achados revelam lacunas, avanços e desafios na incorporação da dimensão sociocultural da sexualidade e do gênero na pesquisa e na prática do ensino nos diferentes níveis de escolaridade. Destacam o interesse crescente de estudos e publicações sobre essas temáticas nas mais variadas áreas do conhecimento e a importância da inclusão dos estudos de gênero e sexualidade nos cursos de formação docente. Foram feitas várias críticas aos PCN, indicando amadurecimento das investigações e perspectivas de mudanças. Apontam que tais temas têm sido objeto de discussões e disputas políticas com impactos para a saúde sexual e reprodutiva da população.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.