Pressupostos de uma Formadora em Educação Sexual: lições da prática.
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2012.88.35-61Abstract
Minha experiência enquanto professora na área da educação sexual no sul Brasil e em Portugal, vem demonstrando o quanto a educação sexual na infância continua sendo um tabu, bem como a existência de um quase total desconhecimento por parte dos/as educadores/as (pais, mães e professores/as), no que se refere ao trabalho de educação sexual na infância. Faço esta afirmação pautada nas questões recorrentes que me são trazidas, nos encontros que tenho tido com estes/as educadores/as. Esta realidade levou-me a fazer este trabalho de cunho teórico na literatura da área, tendo por objetivo problematizar algumas das muitas questões que envolvem o trabalho intencional de educação sexual educação sexual numa perspectiva emancipatória, com as crianças de zero a seis anos. Razão pela qual, revi nos especialistas, as respostas a algumas destas questões trazidas pelos/as educadores/as. Dentre elas destaco: por que ainda é tão difícil considerar a criança um ser sexuado? O que essa literatura entende por um trabalho intencional de educação sexual numa perspectiva emancipatória na infância? Como realizar este trabalho? Por que a educação sexual na infância é um desafio que se faz urgente?
Palavras chave: educação sexual, sexualidade, infância, sexualidade infantil.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.