REDES SOCIAIS COMO FERRAMENTA A FAVOR DE UMA GESTÃO ESCOLAR DEMOCRÁTICA
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2015.95.59-92Abstract
Na atual sociedade caracterizada por permanentes transformações, a utilização das novas tecnologias está presente nos mais diversos setores. Na educação as tecnologias da informação e comunicação, além de proporcionar inovações nas metodologias de ensino-aprendizagem, estimulam novas formas de gestão escolar. Diante desta perspectiva, este estudo aborda práticas de gestão escolar que ocorrem no meio digital, especificamente por meio das redes sociais. A pesquisa teve como objetivo principal investigar as contribuições proporcionadas pelo uso de uma rede social para a promoção da gestão democrática e participativa de qualidade em uma escola pública de ensino fundamental do município de Novo Hamburgo - RS. A metodologia teve como base um estudo de caso com abordagem qualitativa em que os dados foram produzidos por meio da aplicação de um questionário aos alunos, professores e gestores da escola municipal, a qual possui um perfil na rede social e análise dos registros de utilização deste perfil na rede social. A análise dos dados indicou a viabilidade do uso de redes sociais para aproximar a escola do cotidiano dos alunos, visto que aqueles que possuem acesso a internet permanecem praticamente o mesmo tempo que passam na escola em redes sociais.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.