UM OLHAR DE ALUNOS DA EJA SOBRE IMPACTOS AMBIENTAIS DO TURISMO COSTEIRO EM AJURUTEUA (BRAGANÇA-PA)
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2016.100.116-139Abstract
Este artigo buscou investigar as concepções apontadas pelos alunos da EJA sobre os impactos ambientais e sociais presentes nas vilas do entorno da praia de Ajuruteua. Os dados foram levantados através de perguntas diretas e indiretas e tratados segundo a estatística descritiva. As informações investigadas foram analisadas considerando a teoria sobre meio ambiente segundo Sauvé. O público alvo foram alunos da 1º etapa e 2ª etapa do ensino fundamental da educação de jovens e adultos, alunos que residem nas vilas ao arredor da praia de Ajuruteua, localizada na região do nordeste paraense na cidade de Bragança-PA. Os alunos demostram se preocupado com o meio ambiente, mesmo com pouco conhecimento teórico sobre o assunto, mas pela falta de conhecimento das leis e orientação da escola, fazem o mínimo para minimizar os impactos deixado pelos veranistas. Os alunos foram indagados sobre vários temas a respeito da cultura, comercio, saneamento básico, número de moradores, influência dos veranistas sobre a cultura local. A educação ambiental deveria ser uma disciplina obrigatória para todos os níveis de ensino e não apenas um tema transversal para o ensino.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
