“TEMPO E ESPAÇO DE SER CRIANÇA”: A CONSTRUÇÃO DE UMA PROPOSTA CURRICULAR PARA A EDUCAÇÃO INFANTIL DO MUNICÍPIO DE IJUÍ
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2019.108.217-229Abstract
Este artigo pretende apresentar uma concepção de currículo que se constituiu a partir da construção coletiva da Proposta Curricular “Tempo e Espaço de Ser Criança” que apresenta os pressupostos teóricos conceituais dos educadores da Educação Infantil do município de Ijuí e a organização curricular para esta etapa da Educação Básica. A análise realizada permeia dois pontos: a) o conceito de currículo e o conceito de currículo na Educação Infantil; b) a construção de uma proposta curricular realizada por um coletivo de professores e os avanços no cotidiano escolar a partir da mesma. Para o primeiro ponto utiliza-se de autores como Marques (1999), Oliveira (2010) e Salles e Faria (2014) para apresentar e discutir um conceito genérico e posteriormente, um conceito de currículo na Educação Infantil apoiado nos Referenciais Curriculares Nacionais para Educação Infantil (RCNEI, 1998), nas Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação Infantil (DCNEI, 2010) e na Base Nacional Curricular Comum (BNCC, 2016-2017). Com relação ao segundo ponto, apresenta-se a historicidade da construção da proposta, seguida de análise da mesma, buscando delinear os avanços após sua construção. A metodologia utilizada é a pesquisa-ação.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.