TRANS (FORMAR) O NOME: ALGUNS EFEITOS DO NOME SOCIAL E DA ALTERAÇÃO DO NOME CIVIL NA VIDA DE SUJEITOS TRANS
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2019.108.122-143Keywords:
Nome civil, Nome social, Transgênero, Educação em Gênero e Sexualidade.Abstract
O artigo tem como objetivo investigar tanto os sentidos do nome social e do nome civil na vida de sujeitos transgêneros quanto alguns efeitos produzidos em suas vidas após a decisão judicial que alterou seus nomes e gêneros nos documentos oficiais. Nesse sentido, analisamos narrativas de quatro homens trans ao longo de entrevistas individualizadas e de um grupo focal, utilizando-se a metodologia da investigação narrativa. A partir das análises, pôde-se concluir que o ingresso no judiciário representou uma medida necessária para que pudessem garantir o exercício de alguns aspectos da cidadania que até então lhes eram negados. Além disso, evidenciou-se que, desde a sentença judicial, estes sujeitos passaram a atribuir ao Estado uma fonte de legitimidade e de reconhecimento sobre as suas identidades de gênero.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.