MAPA CONCEITUAL COMO FERRAMENTA DE APRENDIZAGEM NO ENSINO SUPERIOR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.110.187-201

Keywords:

Aprendizagem significativa; Ensino superior; Estudantes universitários; Mapas conceituais.

Abstract

Conceptual maps have been accepted as effective tools to demonstrate the contents learned. In this study, conceptual maps were used to assist university students in the interpretation of a scientific paper and were created with the support of Cmap Tools or Cmap Cloud software. In addition, the students' perceptions of the implemented approach were evaluated. Concept maps were generally well accepted by students as a useful tool to promote their learning and help in identifying difficulties. Most of the students successfully fulfilled the items evaluated in the conceptual maps, although they indicate some difficulty in the use of the software. Given the potential of the conceptual maps allied to digital technologies, it is necessary to encourage the implementation of practices that promote meaningful learning and the development of skills inherent to the academic context.

Author Biography

Ana Amélia Carvalho, Universidade de Coimbra

Ana Amélia Carvalho é Professora Catedrática em Ciências da Educação na Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra, em Portugal. Doutorada em Educação na especialidade de Tecnologia Educativa. Coordena o Laboratório de Tecnologia Educativa (LabTE) da Universidade de Coimbra. Tem organizado vários congressos, tendo realizado quatro edições dos Jogos e Mobile Learning. Tem coordenado vários projetos de investigação financiados pela Fundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT). A sua pesquisa tem-se focado na área de formação de professores, em metodologias ativas e em recursos educativos digitais, tendo desenvolvido jogos educativos digitais. Tem publicado em revistas e livros nacionais e internacionais

Published

2020-01-02

How to Cite

Tolentino Machado, C., & Carvalho, A. A. (2020). MAPA CONCEITUAL COMO FERRAMENTA DE APRENDIZAGEM NO ENSINO SUPERIOR. Context and Education Journal, 35(110), 187–201. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.110.187-201