RESEARCH OF THE ITSELF PRACTICE IN THE SCIENCE TEACHING IN INVESTIGATIVE SEQUENCES (IS) THE NOTIONS OF PHYSICAL CONCEPTS WITH ELEMENTARY SCHOOLS STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.110.66-85

Keywords:

Learning. Physical knowledge. Investigative Sequences. Reflexive practice

Abstract

This paper brings a master's research performed by the first author who considered her own teaching and learning process as the study object. The objective was to analyze the development of two investigative sequences (IS) in the construction of students' physical knowledge about the phenomenon of the floating of bodies in the water, reflecting on their teaching practice. The research was carried out with her students from the 4th year of elementary education in the school were the teacher works and the process was recorded in video and noted in the teacher's field diary. Two investigative sequences on which the students were led to actively develop concepts related to the studied phenomena through experimentation and collective reflection, were performed. As a result it was evidenced that the participating students were able to exercise reflective thinking, to create and test their hypothesis on problem solving, to broaden everyday concepts about the phenomenon of fluctuation and to develop autonomy related to their own learning process. It was also possible for the teacher to improve her classes through analyzes, mediations and systematized reflections in the investigative process of the practice itself.

 Keywords: Learning. Physical knowledge. Investigative Sequences. Reflexive practice

Author Biographies

Elizabeth Cardoso Gerhardt Manfredo, UFPA-IEMCI

Doutora e mestre em Educação em Ciências e Matemáticas - PPGECM/UFPA. Pedagoga (1998) com habilitação em Administração Escolar-UFPA; Especialista em Educação e Problemas Regionais-PPGED/UFPA; Professora do Instituto de Educação Matemática e Científica da Universidade Federal do Pará (IEMCI-UFPA) e professora do Programa de Pós-graduação em Docência em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGDOC)-IEMCI/UFPA. Vice líder do Grupo de Estudos e Pesquisas Alfabetização, Letramento e Práticas em Linguagens Docentes na Amazônia (ALLEPLIDA). Coordena o projeto de pesquisa: Letramentos matemático e científico na formação e na prática de professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental  e o projeto de extensão Entre lendas e contos: o papel das tecnologias no processo de alfabetização. Tem experiência e estudos na formação e saberes de professores para a docência na Educação Básica e Superior nos temas: professor-pesquisador reflexivo da própria prática; processos envolvendo a alfabetização e o letramento em termos matemáticos, científicos e linguísticos de alunos dos anos iniciais e da Educação de Jovens e Adultos (EJA) do Ensino Fundamental anos iniciais; histórias de vida; pesquisa narrativa; biografia e autobiografia; memorial de formação; projetos de trabalho; currículo; planejamento de ensino e de pesquisa; gêneros textuais na docência; leitura e produção de gêneros textuais acadêmicos.

Sílvia Cristina da Costa Lobato, Escola Tenente Rego Barros (ETRB)

Mestre em Docência em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará; Especialista em Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC-MINAS (1999) e graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (1997). Professora e coordenadora pedagógica na Escola Tenente Rêgo Barros. Possui ampla experiência em docência nos anos iniciais do Ensino Fundamental e formação de professores alfabetizadores e do ensino fundamental, acompanhando e assessorando Projetos de Alfabetização de Jovens e Adultos e atuando na formação de professores de Escolas da Rede Municipal de Belém e de Secretarias de Educação de Municípios do interior do Estado do Pará. Atua Formação de professores, Trabalho docente, Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizado, Educação em Ciências, Alfabetização e Letramento, Educação de Jovens e Adultos, Pedagogia Hospitalar e Gestão Educacional.

Published

2020-01-02

How to Cite

Gerhardt Manfredo, E. C., & Lobato, S. C. da C. (2020). RESEARCH OF THE ITSELF PRACTICE IN THE SCIENCE TEACHING IN INVESTIGATIVE SEQUENCES (IS) THE NOTIONS OF PHYSICAL CONCEPTS WITH ELEMENTARY SCHOOLS STUDENTS. Context and Education Journal, 35(110), 66–85. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.110.66-85

Issue

Section

Dossiê: Educação Escolar e Desenvolvimento Psíquico Humano