HIBRIDIZAÇÃO CULTURAL E PAISAGENS SONORAS: INFLUÊNCIAS NA FORMAÇÃO DE JOVENS MÚSICOS
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.111.64-79Keywords:
Hibridização; Paisagens Sonoras; Formação Musical, Juventude.Abstract
This research aimed to analyze the training work of young musicians, developed by the Musical Society 15th of August in the city of Aliança, located in the Forest Zone of Pernambuco, based on Canclini's theory of cultural hybridization (2015) and studies of sonorous landscapes by Schafer (2011). Thereby, it was sought to understand how hybridizations are present in the process of non-formal education of young people, collaborating in the construction of a musical production that is part of a contemporary local sonorous landscape under the influence of mass culture. The qualitative research was based on a combination of techniques such as bibliographical research, documentary analysis, and direct observation using a logbook and a semi-structured interview with the research subjects. Through the interpretation of the data in the light of the theories chosen as indicators, evidences of a hybridized musical production were observed, with young people as protagonists of the musical formation process. Futhermore, the entity's participants identified through the testimonies, the presence of a hybrid sonorous landscape as part of a diversity of popular cultures that embody elements of the region and transnational mass culture.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).